Roadracing: banrekord, svenska banor, alla klasser?

Tyvärr har SVEMO slarvat bort dessa siffror... Så det är faktiskt rätt intressant att dokumentera detta.

På Mantorp är vad jag vet kvalrekordet 1:15.9 Filip Backlund, banrekordet (race) i stil med 1:16.1 eller 1:16.2 från Pappunen.

Kunde svurit på att Lundh hade satt en hög 14 nån gång (med WSBK-hojen?), men jag kan inte hitta det nu, så det gills väl inte.

På Gelleråsen så gällde 1:04.598 från Andreas Mårtensson, vad jag vet, fram till ombyggnaden i år.
 
Tyvärr har SVEMO slarvat bort dessa siffror... Så det är faktiskt rätt intressant att dokumentera detta.

På Mantorp är vad jag vet kvalrekordet 1:15.9 Filip Backlund, banrekordet (race) i stil med 1:16.1 eller 1:16.2 från Pappunen.

Kunde svurit på att Lundh hade satt en hög 14 nån gång (med WSBK-hojen?), men jag kan inte hitta det nu, så det gills väl inte.

På Gelleråsen så gällde 1:04.598 från Andreas Mårtensson, vad jag vet, fram till ombyggnaden i år.
Nästan precis samma tid sattes på Åsen i helgen av norrmannen Plassen på kval. 04,8 på race...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Så då där det alltså följande tider:

Gelleråsen (nya depåkurvan): 1,04.796 Ole Plassen.

Mantorp: 1:16.1 Mårtensson. (?)

Linköping: 54.491 Filip Backlund.

Knutstorp: ?

Anderstorp: ?

Falkenberg: ?

Fyll på ni som sitter på siffror! :)
 
Last edited:
Lms Sviestad från hemsidan, kanske att nåt har hänt i år men jag vet inte det.
125 GP: 58.927, Alex Persson, Honda 250 Moto3, SM 2014-08-31
250 GP: 57.520, Fredrik Watz, Yamaha TZ250, SM 2007-05-27
STK 600: 55.954, Pontus Duerlund, Yamaha YZF-R6, SM 2014-08-31
Superbike: 54.491, Filip Backlund, Kawasaki ZX10, SM 2012-06-17
Rookie 600: 57.987, Jon Dahlgren, Triumph 675, B-race 2011-08-14
Rookie 1000: 57.487, Nicklas Karlsson, Kawasaki ZX10, SM 2016-09-12
Junior: 1.06.262, Johnny Rotvik, Aprilia RS 125, SM 2014-06-15
A2 Cup 1.05.946, Philip Johansson, Kawasaki Ninja 300, SM 2015-09-20
Speedster Cup: 59.212, Lasse Jangby, Honda CBR1000RR, SM 2015-09-20
BoTT: 57.632, Jan Greven, Ducati 1098, SM 2015-06-28
MCS: 1:02.538, Johan Reuterholt/Hampus Dehlén, ART Suzuki, LMS KM & MCS 2011-05-10
Honda 100: 1.20.120, Wilhelm Bengtson, Honda 100 NSF, SM 2014-08-31
 
På Anderstorp lär ju Wayne Rainey inneha rekordet med 1:31.107 och Kevin Schwantz det inofficiella med 1:30.785 på kvalet.
 
Detta ska vara de officiella banrekorden på de olika banorna för MC, satta under race. Samtliga satta i klassen Superbike eller Superstock 1000 om man så vill, förutom Raineys rekord på Anderstorp såklart. Jag har inte koll på de andra klassernas varvrekord för de olika banorna.


SUPERBIKE:


Sviestad 54,491, Filip Backlund, Kawasaki ZX10RR, 2012-06-15, SM roadracing

Knutstorp 58,509 Andreas Mårtensson, Honda CBR 1000, 2009-09-12, Pro Superbike, STCC

Mantorp 1,15,529 Alexander Lundh, Honda CBR 1000, 2009-09-26, Pro Superbike STCC

Falkenberg 44,438 Filip Backlund, Suzuki GXR 1000, 2009-05-16, Scandinavian Open/SM

Sturup 1,02,039 Alexander Lundh, Honda CBR 1000, 2008-05-04, Pro Superbike STCC

Karlskoga (Gamla depåsvängen) 1,04,598 Andreas Mårtensson, Honda CBR 1000, 2012-07-29, SM Bikeweek

Karlskoga (Nya depåsvängen) 1,04,796 Ole Björn Plassen, Ducati Panigale, 2017-07-23, Norska Mästerskapet

Anderstorp 1,32,883 Andreas Mårtensson, Honda CBR 1000, 2011-04-30, SM roadracing


Det som skiljer ovanstående mot banrekorden är då Anderstorp:

Anderstorp 1.31.107 Wayne Rainey, Yamaha YZR500, 1990-08-12, GP500
 
På Anderstorp lär ju Wayne Rainey inneha rekordet med 1:31.107 och Kevin Schwantz det inofficiella med 1:30.785 på kvalet.

Fifan, det är fort! :skrämd

Men det är inte utan att man undrar hur fort inte dagens MotoGP-cyklar skulle gå?! :va
 
Detta ska vara de officiella banrekorden på de olika banorna för MC, satta under race. Samtliga satta i klassen Superbike eller Superstock 1000 om man så vill, förutom Raineys rekord på Anderstorp såklart. Jag har inte koll på de andra klassernas varvrekord för de olika banorna.


SUPERBIKE:


Sviestad 54,491, Filip Backlund, Kawasaki ZX10RR, 2012-06-15, SM roadracing

Knutstorp 58,509 Andreas Mårtensson, Honda CBR 1000, 2009-09-12, Pro Superbike, STCC

Mantorp 1,15,529 Alexander Lundh, Honda CBR 1000, 2009-09-26, Pro Superbike STCC

Falkenberg 44,438 Filip Backlund, Suzuki GXR 1000, 2009-05-16, Scandinavian Open/SM

Sturup 1,02,039 Alexander Lundh, Honda CBR 1000, 2008-05-04, Pro Superbike STCC

Karlskoga (Gamla depåsvängen) 1,04,598 Andreas Mårtensson, Honda CBR 1000, 2012-07-29, SM Bikeweek

Karlskoga (Nya depåsvängen) 1,04,796 Ole Björn Plassen, Ducati Panigale, 2017-07-23, Norska Mästerskapet

Anderstorp 1,32,883 Andreas Mårtensson, Honda CBR 1000, 2011-04-30, SM roadracing


Det som skiljer ovanstående mot banrekorden är då Anderstorp:

Anderstorp 1.31.107 Wayne Rainey, Yamaha YZR500, 1990-08-12, GP500
Den där Mårtensson verkar vara en snabb jävel... :tungan

Hur i h-vte lyckades du knö dig runt Knudan på 58,5? Det är ju omöjligt???

P.S. Tummen upp för ditt jobb på Viasat. Hoppas ni får chansen att vara på plats lite fler gånger och köra ombordvarv.
 
Last edited:
Grymt att det har hållit i 27 år och antagligen några år till trots all teknikutveckling.

Ska man vara rättvis så har väl inte väldans många potenta hojar kört på den banan sedan dess. Och som jämförelse har ju den femhundran ungefär samma motoreffekt som Mårtenssons Honda, men runt fyrtio kilogram mindre. Den viktskillnaden räcker ganska långt mot modernare däck, bromsar och fjädring.

Men det är onekligen kul att Wayne Rainey står kvar i böckerna ett tag till. Sverige har en internationell roadracinghistoria som inte skall föraktas. En riktig journalist skulle kunna skriva en mycket intressant bok baserad endast på de skrönor och historier om Sverige som finns i MotoGP depån.

Men det är inte utan att man undrar hur fort inte dagens MotoGP-cyklar skulle gå?! :va

Det kommer vi aldrig att få veta, för i Sverige är vi minsann föregångare med prydligt låga ljudnivåer vilket innebär att man blir arresterad eller i alla fall misstroendeförklarad (gårdagens överlägset mest använda ord i media) om man ens viskar att man tänker starta upp en MotoGP-hoj. Men det skulle onekligen vara intressant att leka med tanken, om inte annat för att se reaktionen från diverse bloggare, FI, Grön Ungdom och andra betydande organisationer. Och framförallt för att få nytt high score på Luffens mätare, minst lika viktigt som varvrekordet på Gelleråsen...

Annars kan man ju räkna baklänges från den procentuella skillnaden på banor som besöks av både MotoGP och WSB. MotoGP går en viss procent fortare än WSB som går en viss procent fortare än Superstock och en vanlig svensk superbike är ju i praktiken en superstockhoj med slicks.
 
Annars kan man ju räkna baklänges från den procentuella skillnaden på banor som besöks av både MotoGP och WSB. MotoGP går en viss procent fortare än WSB som går en viss procent fortare än Superstock och en vanlig svensk superbike är ju i praktiken en superstockhoj med slicks.

Helt off topic, jag vet, men var skulle en gissning hamna? 1.15?
 
På Anderstorp...? Nä, inte en chans.

Om man leker med tanken att man kör en normal GP-helg på Anderstorp så skulle jag gissa att träningstiderna för olika MotoGP-förare sprider ut sig mellan 1.27 och 1.29, lite beroende på vilka däck man tar med och hur dessa visar sig fungera på just Anderstorp. Kanske att någon mäktar med 1.26 under kvalet, sedan 1.27-tider under racet. Allt räknat utifrån Mårtenssons tid på en hyfsat modern svensk superbike. Raineys tid är för gammal för att ha några relevanta referenser.

Om man testar före (så att förberedelserna blir bättre), ytterligare en sekund bättre.
 
Lms Sviestad från hemsidan, kanske att nåt har hänt i år men jag vet inte det.
125 GP: 58.927, Alex Persson, Honda 250 Moto3, SM 2014-08-31
250 GP: 57.520, Fredrik Watz, Yamaha TZ250, SM 2007-05-27
STK 600: 55.954, Pontus Duerlund, Yamaha YZF-R6, SM 2014-08-31
Superbike: 54.491, Filip Backlund, Kawasaki ZX10, SM 2012-06-17
Rookie 600: 57.987, Jon Dahlgren, Triumph 675, B-race 2011-08-14
Rookie 1000: 57.487, Nicklas Karlsson, Kawasaki ZX10, SM 2016-09-12
Junior: 1.06.262, Johnny Rotvik, Aprilia RS 125, SM 2014-06-15
A2 Cup 1.05.946, Philip Johansson, Kawasaki Ninja 300, SM 2015-09-20
Speedster Cup: 59.212, Lasse Jangby, Honda CBR1000RR, SM 2015-09-20
BoTT: 57.632, Jan Greven, Ducati 1098, SM 2015-06-28
MCS: 1:02.538, Johan Reuterholt/Hampus Dehlén, ART Suzuki, LMS KM & MCS 2011-05-10
Honda 100: 1.20.120, Wilhelm Bengtson, Honda 100 NSF, SM 2014-08-31
Rookie 600 Timmy Persson 57.819 2016-06-19
 
På Anderstorp...? Nä, inte en chans.

Om man leker med tanken att man kör en normal GP-helg på Anderstorp så skulle jag gissa att träningstiderna för olika MotoGP-förare sprider ut sig mellan 1.27 och 1.29, lite beroende på vilka däck man tar med och hur dessa visar sig fungera på just Anderstorp. Kanske att någon mäktar med 1.26 under kvalet, sedan 1.27-tider under racet. Allt räknat utifrån Mårtenssons tid på en hyfsat modern svensk superbike. Raineys tid är för gammal för att ha några relevanta referenser.

Om man testar före (så att förberedelserna blir bättre), ytterligare en sekund bättre.

Jaså det blir inte större skillnad?
Jag trodde kanske att effekten skulle ha större inverkan, A-torp är ju med svenska mått mätt en rätt öppen bana. Men det låter ju rimligt när du förklarar.
 
Alla noterade väl Jespers nya Superbike rekord på Sviestad i helgen ?

54,108

och SM helgen på Anderstorp satte ju Alexander Lundh 1,32,617
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top