Riv statyerna från stormaktstiden?

Riv statyerna från stormaktstiden?

• Antal röstningar
    0
valmers skrev:
Äcklet Palme var det, iallafall.

Jaså? Det är knappast något många historiker skulle hålla med dig om. Inte kommunisterna heller för den delen. Sovjet retade sig duktigt på Palme och han är idag hatad både av rabiata höger- som vänsteranhängare för sin "mittenpolitik".

Bl.a. sa han under ett besök på Kuba år 1975 att:

"..det här har varit ett fascinerande besök genom det spontana och varma mottagande som visats oss, de intressanta lösningar på problemen vi fått taga del av samt Fidel Castros vidsynthet. Det har verkligen varit intressant att få tala med honom. När jag nu återvänder hem beklagar jag att jag inte stannat här en längre tid." (1975)

http://susning.nu/Olof_Palme

Ja, det var ju väldigt mycket "mittenpolitik" över det. :rolleyes:

Markus skrev:
Bl.a. sa han under ett besök på Kuba år 1975 att:

"..det här har varit ett fascinerande besök genom det spontana och varma mottagande som visats oss, de intressanta lösningar på problemen vi fått taga del av samt Fidel Castros vidsynthet. Det har verkligen varit intressant att få tala med honom. När jag nu återvänder hem beklagar jag att jag inte stannat här en längre tid." (1975)

http://susning.nu/Olof_Palme

Ja, det var ju väldigt mycket "mittenpolitik" över det. :rolleyes:

Det förnekar jag inte att han sagt. Dock förstår jag inte vad det har i sammanhanget att göra.Du kan studera hans tal mot "Diktaturens kreatur" också, om du bara vill bolla med citat alltså.

Sverige och Palme stod på västs sida när det kom till kritan. Det övriga var i mångt och mycket spel för gallerierna.

Chris Ash skrev:
Det förnekar jag inte att han sagt. Dock förstår jag inte vad det har i sammanhanget att göra.Du kan studera hans tal mot "Diktaturens kreatur" också, om du bara vill bolla med citat alltså.

Sverige och Palme stod på västs sida när det kom till kritan. Det övriga var i mångt och mycket spel för gallerierna.
Nej, att hylla det största kommunistsvinet näst efter Nordkoreas ledare är ju hur höger som helst, eller?

Löntagarfonderna då? Värre kommunism har Sverige inte skådat varken förr eller senare.

Tvångsanslutningen till Partiet för LO-anslutna? Politbyrån måste ha applåderat hysteriskt.

valmers skrev:
Nej, att hylla det största kommunistsvinet näst efter Nordkoreas ledare är ju hur höger som helst, eller?

Löntagarfonderna då? Värre kommunism har Sverige inte skådat varken förr eller senare.

Tvångsanslutningen till Partiet för LO-anslutna? Politbyrån måste ha applåderat hysteriskt.

Vad snackar du om? Jag har väl aldrig försökt framställa Palme som höger?

Det var ditt uttalande om att han stod på Östs sida som jag finner häpnadsväckande. Speciellt eftersom i princip alla, höger som vänster är överens om att så inte var fallet, när man vet vad man vet idag år 2005.

Löntagarfonder och anslutning av LO-medlemmar räcker inte för att "bevisa" att han stod på kommunisternas sida. Det har dessutom mycket lite med utrikespolitiken att göra.
:rolleyes:

Och visst är det skönt att vi aldrig haft värre "kommunism" än löntagarfonder? :lol

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D