Riv statyerna från stormaktstiden?

Riv statyerna från stormaktstiden?

• Antal röstningar
    0

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Läste ytterligare en artikel i julas som krävde att statyer av Karl XII, Magnus Stenbock med mera borde rivas och ersättas med andra som tex Astrid Lindgren och Raul Wallenberg. "Tyskarna har inga statyer av Hitler" menade författaren.

I dessa monarkidebattider kan det vara en intressant sidotråd.

Finns väl gott om plats för ovanstående exempel utan att riva gamla statyer. Kommunisterna förnekar sig aldrig. :3freak

Ninjaboy skrev:
Finns väl gott om plats för ovanstående exempel utan att riva gamla statyer. Kommunisterna förnekar sig aldrig. :3freak

Det var mest rivandet som han tryckte på, att vi förhärligar "massmördare" och diktatorer. Att uppföra nya statyer eller skulpturer var mest för att det inte skulle se tomt ut.

Ninjaboy skrev:

Det är ju högern som är de ivrigaste påhejarna av olika demokratiseringskrig över världen.."- Klart vi ska bomba Irak, Saddam är ju en diktator...!"

....sedan spyr ni galla över den som lägger fram förslaget att riva statyerna av vår egen historias diktatorer och förtryckare!?

Vilket ben ska ni stå på egentligen?

Tycker gott att de kan stå kvar för att påminna allmänheten om vår historia.

Att jämföra våra gamla kungar med Hitler känns lika begåvat som att anställa Laila som utrikesminister :rolleyes:

sandstream skrev:
Tycker gott att de kan stå kvar för att påminna allmänheten om vår historia.

Att jämföra våra gamla kungar med Hitler känns lika begåvat som att anställa Laila som utrikesminister :rolleyes:

Damn, jag trodde aldrig jag skulle skriva detta, men du har rätt!

Man kan inte se på våra kungar med 2005-människans ögon och sen kategoriskt fördöma dem som "förtryckare" och "massmördare".

Att jämföra Karl XII med Hitler visar snarast på okunskap och en jävla smaklöshet. Visst var Karl XII enväldig, men på denna tiden var alla övertygade om att det var det bästa styrelseskicket, man kunde inte tänka sig något annat. Det var inte svärdet eller fusk med valurnorna som givit honom platsen utan gud.

Visst krigade han, men han gjorde det för att försvara Sverige.

Dessutom är uppfattningen om honom som nationalist,rasist,nazist bara anakronistiska efterhandskonstruktioner och som sådant enbart blaj.

Ninjaboy skrev:

I de ex kommunistiska länderna är de rätt duktiga på att plocka ner allt som påminner om kommunismen.. Har själv varit på en statykyrkogård utanför Budapest. De river även ner monument över folk som dog i ungerns fackförenings/arbetar kamp vilket åtminstone för mig verkar vara att ta i lite väl....

Synd att statyerna där inte var till salu, att ha en 20 meter hög leninstaty i trädgården som svar på alla trädgårdstomtar hade varit kul :tomten

Känns väl som det kvittar. Stör mig inte direkt på dessa statyer men sen är de inte heller särskilt vackra. Känns hur som helst som en rätt onödig kostnad.

Dessutom, om man vill glömma allt som hade med sveriges stormaktstid att göra så finns det en mängd slott och herresäten att riva.

Äh, det är ju ball att stå bredvid dem och så.
Eftersom de inte ser ut att tvätta dem så mycket så kan de ju lika gärna låta dem stå kvar...
Eller ger vi Karl Gustav jobbet.

Ja varför ta bort rent historiska saker, skämms nån här för hundratals år gammal svensk historia?

Håller helt med om det som skrivs här att man inte ska tänka med 2005års inställning på saker som hände för så länge sedan, vi kommer säkert framstå som feltänkande om 100 år.
Personligen tror jag dessa monument och byggnader är sånt som kan intressera andra för sverige, men som vanligt här så måste allt förstöras utan tänkande.

Last edited:
Mina kunskaper om sveriges historia är inte på topp efter alla dessa år men inte har ni väl så mycket att skämmas för? Eller är det så att nån regent var lite främlingsfientlig och de(tm) anser att statyer av dessa personer kan jämställas med hets mot folkgrupp?

Man förstår ju att Tyskland inte har några statyer av Hitler med tanke på allt han och hans hantlangare ställde till med med..

:klappar

Chris Ash skrev:
Damn, jag trodde aldrig jag skulle skriva detta, men du har rätt!
Dessutom är uppfattningen om honom som nationalist,rasist,nazist bara anakronistiska efterhandskonstruktioner och som sådant enbart blaj.

Chris Ash skrev:
...

Jag inser att det är en brist i min bildning, men exakt vilka delar är det de sinnessvaga blöjrassarna gillar hos gubben?

t-rex skrev:
Jag inser att det är en brist i min bildning, men exakt vilka delar är det de sinnessvaga blöjrassarna gillar hos gubben?
vanförestälningar och fantasier, troligen hade han tvångsrekyterat eller slagit ihjäl dem om de kommit och tjoat på 1600-talet.

t-rex skrev:

Jag vet inte men jag förmodar att grunden ligger i 1800-talets nationalromantik, där fosterlandskärleken var det stora och vackra, denna nationalism existerade inte på 16-1700 talet vilket bland annat visas av att tillfångatagna soldater värvades till fiendearmén och generaler tog tjänt i utländska härar för krig mot hemmanationen under trettioåriga kriget. Som exempel Runebergs skrifter, eller mer passande Werner Von Heidenstams "Karolinerna" som får amerikanska patrioter att framstå som modesta och sansade. Det är nog dravlet om svenska hjältar och sånt som de går igång på. Fast varför det är just Karl XII och inte Gustav II Adolf eller Karl X Gustav som är hårdast dyrkad har jag ingen susning om.

Är ens gamla kungar "heta" bland de "nationella" längre? Låter otroligt 1992 i mina öron.

zoddri skrev:
Mina kunskaper om sveriges historia är inte på topp efter alla dessa år men inte har ni väl så mycket att skämmas för? Eller är det så att nån regent var lite främlingsfientlig och de(tm) anser att statyer av dessa personer kan jämställas med hets mot folkgrupp?

Man förstår ju att Tyskland inte har några statyer av Hitler med tanke på allt han och hans hantlangare ställde till med med..

Karl XII var inte främlingsfientlig, det är som sagt en myt.Han var heller inte den tyrann som vissa vill få honom till. Ska man jämföra honom med hans samtid så var han en ovanligt ädel och storsint konung. Ödmjuk och vänlig mot alla i sin närhet, enkel soldat som adelsman. Dessutom pålitlig, han höll sitt ord.

Han må ha haft sina brister eftersom han var en människa, tex brydde han sig mycket lite om polska folkets lidande under svenskarnas fälttåg där. Principfastheten och oräddheten var väl inte alltid heller enbart av godo, men han hade ju enbart gud över sig. Han hade också ett högre mål med sitt krigande än vad som var vanligt vid denna tid, han ville nå en varaktig fred i regionen, var det någon som man kan kalla en skurk var det snarare Tsar Peter. Det är dags att reclaima Karl XII från blöjrassarnas hyllningar och fårskallarnas hatpropaganda.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D