rita en rullstol!

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Håller på med ett projekt på 10p på kth nu. Jag går en utbildning som heter Farkostteknik med inriktning lättkonstruktioner.

Vi vill konstruera en rullstol i kompositmaterial och skulle vara tacksamma om nån ritsugen / cadsugen har lust att rita lite :P kan inte ge nån belöning förrutom kanske några öl till vinnande bidrag!

Ge mig vad ni har!

/T

tåberg skrev:
2512794 Håller på med ett projekt på 10p på kth nu. Jag går en utbildning som heter Farkostteknik med inriktning lättkonstruktioner.

Vi vill konstruera en rullstol i kompositmaterial och skulle vara tacksamma om nån ritsugen / cadsugen har lust att rita lite :P kan inte ge nån belöning förrutom kanske några öl till vinnande bidrag!

Ge mig vad ni har!

/T

Sno ideer från rullstolen xavier har i x-men?:tummenupp

finns nån bild här
http://www.imdb.com/gallery/ss/0376994/317.jpg

Last edited:
Vad skall det vara för typ?
För rullstolsbundna med drivhjul, hopfällbar, utan drivhjul, justeringsmöjligheter, för tillfälliga transporter?

Varför går man en kurs som denna och sen frågar nån annan att göra jobbet åt dig? Lite konstig inställning tycker jag.

Om du är seriös så har jag en kusin som har utvecklat en stol för handikappanpassning i verkstäder o liknande. Kunde ju varit något att vidareutveckla dvs göra lättare o smidigare.

PMa isf.

Din frågeställning är märklig. Vill du att vi ska göra din läxa eller hur har du tänkt dig det hela?

En handjagad stol ser inte ut som den gör av en olyckshändelse. Se på befintliga stolar och hitta något smart för att göra det bättre/billigare/lättare kanske vore rätt approach?

Last edited:
Du läser 10p "farkostteknik". Då ska du komma på en konstruktion som du ritar själv. Lättkonstruktioner innebär inte att man gör det lätt för sig. Det har med materialval att göra.

Om du vill att någon annan ska göra ditt jobb skulle du valt kursen "10p företagsledning med inriktning på delegering"
tåberg skrev:
2512794 Håller på med ett projekt på 10p på kth nu. Jag går en utbildning som heter Farkostteknik med inriktning lättkonstruktioner.
....
Ge mig vad ni har!

Last edited:
timm skrev:
2512868 Du läser 10p "farkostteknik". Då ska du komma på en konstruktion som du ritar själv. Lättkonstruktioner innebär inte att man gör det lätt för sig. Det har med materialval att göra.

Om du vill att någon annan ska göra ditt jobb skulle du valt kursen "10p företagsledning med inriktning på delegering"

:yoparty :argpådato :yoparty

Du bör väl ha läst lite CAD tycker jag.
Går maskin i ettan nu och läser CAD väldigt grundligt nu. Låter som farkostteknik är något av en maskinteknikutbildning med inriktning på farkostteknologi. Och således bör du kunna lite CAD.

Sen är det frågan vad du vill ha för något. Är det en ritning (ett jävulusiskt jobb) eller mer bara ha en ball 3D bild att kunna impa på bekanta med? Ganska många gånger enklare.

självklart vill jag inte att någon ska göra jobbet åt mig, dum fråga. Ventilerar bara ideer, andra grupper har arbetat med konstfack osv, tycker inte det är nåt konstigt med det?!?.
Planen är att det ska vara en självbärande konstruktion, 2 st handdrivna hjul, 1 eller 2 ledhjul fram. i övrigt är konstruktionen öppen.

Inställningsmöjligheter är inte en primär faktor här, ryggstöd ska kunna fällas, eventuellt vill vi göra nåt smart med hjulaxeln för att kunna variera vinkeln för hjulen och på såvis få den mer eller mindre lättsvängd, kanske vill vi även ha möjlighet att justera tippkänsligheten genom att förflytta antingen dynan eller hjulaxeln framåt eller bakåt.

Material lutar åt kolfiber, helst in alltför manuell process då vi vill kunna serietillverka den om ca 200ex per år.

Sorry om frågeställningen var otydlig, men det vi funderar på är smarta lösningar för ställbara hjulaxlar. infästningar som är lätta att ta isär och ihop för att ta bort fotstöd m.m.

Det är chassiet som ska konstrueras, hjul m.m. får vi från uppdragsgivaren.

målgruppen ska vara nyligen rullstolsburna personer som ska ta sig fram på egenhand.

/T

UrbanTiger skrev:
2512937 Ska hjälpa dej me materialspecen i alla fall.

1 Liter epoxiplast som passar till kolfiber och kevlar kostruktioner
1 stycke härdare till epoxin
1 kvm kevlar och kolfiberduk
1 kvm honey comb i kolfiber
2 titanium hjulaxlar för bakhjulen
2 stora kofiberhjul till i bak
2 kevlarförstärkta tubräck till i bak
4 keramiska hjullagringar till i bak
1 hjulaxel till i fram
1 mingre kolfiberhjul till i fram
1 kevlarförstärkt tubräck till i fram
2 keramiska hjullagringar till i fram
1 titaniumrör till styraxel i fram
2 keramiska lagringar till styraxeln i fram
1 meter titaniomrör för styrmekanismen
1 formgjuten sits i kevlar och kolfiber passande den som ska åka i vagnen
1 mekaniker som kan bygga vagnen
1 konstruktionsritning
1 konstruktör

De blir 6 stora starka för det jobbet tack :öl

hehe ja nästan.. fast det låter som en rörkonstruktion, det vill vi komma ifrån :P
en öl är den värd nästa gång du är i tokholm.

timm skrev:
2512868 Du läser 10p "farkostteknik". Då ska du komma på en konstruktion som du ritar själv. Lättkonstruktioner innebär inte att man gör det lätt för sig. Det har med materialval att göra.

men... din:tomten . tror du inte man rådfrågar designers om design osv för att själv utvecklas också? är du alltid bäst på saker innan du lärt dig, eller tar man kurser för att lära sig?

Last edited:
tåberg skrev:
2513866 självklart vill jag inte att någon ska göra jobbet åt mig, dum fråga. Ventilerar bara ideer, andra grupper har arbetat med konstfack osv, tycker inte det är nåt konstigt med det?!?.
Planen är att det ska vara en självbärande konstruktion, 2 st handdrivna hjul, 1 eller 2 ledhjul fram. i övrigt är konstruktionen öppen.

Inställningsmöjligheter är inte en primär faktor här, ryggstöd ska kunna fällas, eventuellt vill vi göra nåt smart med hjulaxeln för att kunna variera vinkeln för hjulen och på såvis få den mer eller mindre lättsvängd, kanske vill vi även ha möjlighet att justera tippkänsligheten genom att förflytta antingen dynan eller hjulaxeln framåt eller bakåt.

Material lutar åt kolfiber, helst in alltför manuell process då vi vill kunna serietillverka den om ca 200ex per år.

Sorry om frågeställningen var otydlig, men det vi funderar på är smarta lösningar för ställbara hjulaxlar. infästningar som är lätta att ta isär och ihop för att ta bort fotstöd m.m.

Det är chassiet som ska konstrueras, hjul m.m. får vi från uppdragsgivaren.

målgruppen ska vara nyligen rullstolsburna personer som ska ta sig fram på egenhand.

/T

hehe ja nästan.. fast det låter som en rörkonstruktion, det vill vi komma ifrån :P
en öl är den värd nästa gång du är i tokholm.

men... din:tomten . tror du inte man rådfrågar designers om design osv för att själv utvecklas också? är du alltid bäst på saker innan du lärt dig, eller tar man kurser för att lära sig?
Fan du tåpaj de låter som en kul utbildning! :tummenup

Vad är intagningskraven?

tåberg skrev:
men... din:tomten . tror du inte man rådfrågar designers om design osv för att själv utvecklas också? är du alltid bäst på saker innan du lärt dig, eller tar du kurser för att lära sig?
:tomten

prulle skrev:
2513889 Fan du tåpaj de låter som en kul utbildning! :tummenup

Vad är intagningskraven?

ja först nu börjar det arta sig, vet inte vad kraven är nu. kolla vhs.se eller vad det heter... Farkostteknik, KTH är det jag går iaf. men jag har med all ärligthet tyckt att det varit halvtråkigt första 3 åren :P

prulle skrev:
2513913 Ajfan.. Förlite praktiskt eller? :va
ja... ingenting i princip... fast nu börjar det bli roligt... och förhoppningsvis resten av arbetslivet... antar att det är några hundår bara, sen suger ju sthlm som studenstad... fast kul ändå :) kör hårt!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg