Risktvåan

Har du kört Cross innan och känner att du kan köra en hoj utan att känna dig osäker på hur du hanterar den så är det bara att köra. :tummenupp

Och fundera på annan skola, alt snacka med en lärare nästa gång.

Tummen upp för Hornet. Bra första-hoj. Rolig och lättkörd.
Och vad det gäller Risk2. Bör inte vara något problem om du har hyfsad koll på att köra cross.
Som andra sagt prata med läraren istället och inte receptionisten. Säger han samma byt körskola annars kör på!! Lycka till !! :banana :banana :banana

En seriös körskola borde sälja dig en (1) lektion på körgården tillsammans med ett snack om tidigare erfarenheter, kolla av hur "mogen" du är och sedan bedöma ytterligare behov av lektioner/träning.

Så gjorde min körskola. Jag körde totalt 4 lektioner innan uppkörning.

Jag skulle väl säga att det krav på körförmåga som krävs för att risktvåan ska vara någon mening med är hyfsad förmåga på låg- och högfartsbana, alltså inte helt perfekt ännu, samt känna sig säker på hård inbromsning från 90. Säg två till fyra körskolepass på dessa saker, eller mer om det behövs. Och då menar jag verkligen meningsfullheten, om man vill lägga in en sådan i risktvåan.

10-12 lektioner behövs absolut inte innan risktvåan om du har kört cross innan och kan koppla/växla/bromsa. Jag kör själv cross sedan många år tillbaka, tog en krypkörningslektion innan min risktvåa och det var inga probelm. Du får ju lära dig på körtillfället hur du ska göra, den är ju till för att öva på t.ex. att väja och bromsa korrekt.

Jag körde upp samt hade mina lektioner på en 600 hornet, superbra och lättkörd ta-körkorts-hoj!

Huvudsaken med Risk 2an är att du har hojvana, gärna gått några lektioner för att få ut så mycket som möjligt utav det. jag var det där exemplet som gick säkert 8 lektioner innan jag bokade risk 2an (trafikskolan gjorde det åt mig), var iprincip klar för uppkörning då enl skolan men pågrund av regelverk så får man inte boka uppkörning hur som helst… (kom en vinter emellan för min del, sedan blev de kort i april och 3-4 lektioner i "sjön" som avrostning… surt)

har för mig vi tvärnitade, accelererade hårt och körde konbana motsvarande högfarten (Fast utan vändning) och lärde känna hojarna lite bättre (Hårt motstyr mellan konor ffa) sedan var det en hel del krypkörning i uppkörnings krypkörnings tempo. så har man inte övat på sådant så kanske Risk 2an kan kännas lite tidig, men kan man krypköra, kan man svänga hojen mellan konorna i 50 (eller liknande bekväm hastighet) och kan man tvärnita (100% broms typ, håll blicken högt o få stopp precis som man gjorde med bilen, nita allt vad du har (obs på uppkörning skall helst inte abs gå igång)) Då är man redo för Risk 2an oavsätt hur många lektioner man har tagit

Ut o brumma, storaholms bana (antar du bokat där) tyckte jag var sjyst :tummenupp helt klart den roligaste delen av alla moment som ingår i "att ta körkortet" för min del :hihi

kan meddela dig om det hjälper att jag var på en risk2 idag och en kille hade inte kört något innan förutom två lektioner med trafiskskolan. han körde jättebra trots det. så individuellt-javisst men man ska ha något fel om man behöver 10lektioner som din trafikskola föreslog...

Jag hade kört 4 lektioner när jag gjorde risk 2an och det var inga problem. Dock var det en tjej som blev hemskickad så det finns allt de som misslyckas. Har du kört lite grand innan kan jag inte se att det skulle vara några problem.

Dock har jag för mig att det står att man skall göra risk2an i slutet av sin utbildning, för att den skall ge mer. Huruvida det är sant låter jag nog vara osagt :tungan

Saker jag minns från min risktvåa.

-Gäsa upp till 70, sen samma i 90, plötsligt ger nån signal. Detta ska föreställa en älg. Eller en plötsligt uppdykande bil. Eller litet barn. Bromsa utåta bara helvete. Kolla broms- resp reaktionssträcka. Snack kring detta. Gör samma, men bromsa utan att abs:en sätter in. Sen tryck för kung och fosterland (det ska erkännas, instinkter vill gärna hindra en när man är uppe i 90 för man tror man ska köra omkull) så att abs:en sätter in. Jämför.

-En skarp kurva är uppbyggd med koner. Ta den i 15, sen 20, sen 25, sen 30. Inget bromsljus får lysa. I 25 och 30 går det inte, du åker ut i vad som i verkligheten skulle vart skogen. Lagom småläskig övning.

Det råkade dessutom regna rätt hårt när jag gjorde den. Men det var bra för mig, fick till följd att jag inte är rädd för regnblöta vägar, men känner väldig respekt.

Vad jag menar med denna post är att man bör ha kollat att körskoleinstruktörerna är nöjda med hur man utför hårda inbromsningar samt att man är duglig på att svänga runt, allt detta med en så kallad tung gathoj.

Honda hornet hade min körskola och mitt intryck är att det är en kanonhoj!

Vi hade en konbana uppsatt där man skulle göra en skarp väjning likt den som görs i högfarten på uppkörningen bara att denna var i 70. Den låg nästan direkt efter vi tagit en skarp kurva där vi skulle försöka skrapa fotpinne. Konbanan var gjord så att det i princip var omöjligt i 70. Fick försöka massor med gången men som bäst träffade man ena konen. Det förklarades som att det är den sega reaktionstiden hos hjärnan som gör att man inte svänger in i tid.

Sjukt kul!

Nya oerfarna mc piloter är ofta ett nummer i statistiken. Med den bakgrunden så är begreppet "mjölkning" ett intressant uttryck ...

Nya oerfarna mc piloter är ofta ett nummer i statistiken. Med den bakgrunden så är begreppet "mjölkning" ett intressant uttryck ...
Om detta håller jag med. Så kallad mjölkning må kosta en del, men så länge instruktioner och feedback och träning av den bra sorten ingår i mjölkpriset så går man ändå därifrån med en slags vinst.

Eftersom alla ju i princip är mästare på tung landsvägshoj bara efter en eller max två lektioner bara man har kört cross innan så borde man ju kunna avskaffa körkortet helt och hållet!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti