Saker jag minns från min risktvåa.
-Gäsa upp till 70, sen samma i 90, plötsligt ger nån signal. Detta ska föreställa en älg. Eller en plötsligt uppdykande bil. Eller litet barn. Bromsa utåta bara helvete. Kolla broms- resp reaktionssträcka. Snack kring detta. Gör samma, men bromsa utan att abs:en sätter in. Sen tryck för kung och fosterland (det ska erkännas, instinkter vill gärna hindra en när man är uppe i 90 för man tror man ska köra omkull) så att abs:en sätter in. Jämför.
-En skarp kurva är uppbyggd med koner. Ta den i 15, sen 20, sen 25, sen 30. Inget bromsljus får lysa. I 25 och 30 går det inte, du åker ut i vad som i verkligheten skulle vart skogen. Lagom småläskig övning.
Det råkade dessutom regna rätt hårt när jag gjorde den. Men det var bra för mig, fick till följd att jag inte är rädd för regnblöta vägar, men känner väldig respekt.
Vad jag menar med denna post är att man bör ha kollat att körskoleinstruktörerna är nöjda med hur man utför hårda inbromsningar samt att man är duglig på att svänga runt, allt detta med en så kallad tung gathoj.
Honda hornet hade min körskola och mitt intryck är att det är en kanonhoj!