Riskhantering - Suzuki GSX-R 1000

Jag är inte skitskraj för den, men jag har extremt stor respekt för den med tanke på vad den leverar, den har ju hälften mer hk än min bil och är 10 gånger lättare...

Självklart ska man ha respekt, för alla hojar. Men om du nu är så osäker så varför inte börja på en 600?
 
Haha helfestlig! Här sitter någon dåre och dillar om risker med att köra hoj och ojjar sig som Krösamaja sedan han köpt en GSXR 1000 K8. Vilken jävla posör... :huvet
 
Hehe nee allvarligt, jag kan inte heller se anledningen till varför du ska köpa denna hoj efter att ha läst det du skriver. Köp hellre en hoj du kan hantera, en du inte är rädd för. Sen byter du upp dig när det är dags för tok bus.
 
Haha helfestlig! Här sitter någon dåre och dillar om risker med att köra hoj och ojjar sig som Krösamaja sedan han köpt en GSXR 1000 K8. Vilken jävla posör... :huvet

Vad är det för fel med det?

Klart man ska ha den bågen man gillar mest, även om man inte använder den fullt ut.
 
Vad är det för fel med det?

Klart man ska ha den bågen man gillar mest, även om man inte använder den fullt ut.

Kommer så väl ihåg när jag å ironmike var ute å gled förra året. Så kom en kille på en R1 07a, såklart alpinestars klädd överallt, arai rx corsair osv. Jädrar vad han drog pååååååååååååååååååååååååååååååååå :yoparty

Nä skämt å sido, man ska köpa det man gillar mest :tummenupp
 
Kan du inte köpa en till mig oxå så kan vi köra tillsammans =)...Vill oxå ha :(
 
Strunta i att köra på vägen, kör enbart bana. Jag kan lova dig att du slipper både möten och vänstersvängande stadsjeepar.
Dessutom får du ju verkligen uppleva vad du och hojen klarar av.

Ska du köra gata rekommenderar jag en hoj i stil med KTM 990 adventure, BMW 1200 GS eller F800GS. Skön körställning, bra väghållning och framkomlighet och dessutom ABS :-)

//A.
 
Någon har säkert redan tagit upp detta, har inte läst hela tråden.

Gå en kurs hos SMC!. Man lär sig en massa bra saker om riskbedömning men framför allt finns det ingenstans man lär känna hojen bättre än på bana. Jag hämtade min nya gixxer för någon månad sen och har "redan"gått dom två första stegen av fyra.
Tror att det är en fördel att gå dessa kurser direkt när man får hojen annars blir det lätt att man övar in fel tekniker och beteenden. Dumt att lära in massa saker som sedan skall övas bort. Har själv åkt hoj i 5 år men aldrig sporthoj och jag lärde mig extremt mycket på dessa två dagar.

Mvh // Jonas
 
Varför inte prova en Kawa Z 1000 , Yamaha FZ1 N eller nya CB 1000, om du ändå inte skall tokgasa. Hojarna bekväma i stan och prestanda finns så det räcker i form av motor och bromsar. Dessutom är försäkringen mycket lägre.
En bra grej med dessa "moppar" är att de levereras med ABS om så önskas
 
Last edited:
Öhhh.... Du blandar ihop problem. Valet av cykel är ett problem. Valet av trafikbeteende är ett problem. Missuppfattningar vad den här tråden i sig egentligen handlar om är ett till problem. Att inte ha den typ av inställning du efterlyser hos en person som vill köpa en GSX-R 1000, det är också ett annat problem. Ditt problem är att du saknar respekt för en person som har respekt för en rolig men farlig leksak. Tänk på det du! :tummenupp



Jag förstår verkligen att du vill ha en GSX-R du också och jag skulle gärna åka med dig! :tummenupp Själv kan jag knappt sova om nätterna, drömmer bara om motorcyklar för tillfället... Ska bli så otroligt spännande och kul att uppfylla min dröm! :tummenupp


Du har iaf tänkt till både en och två ggr angående val av hoj. Klart du ska ha en suzuki oavsätt vad alla andra tycker. Farten kommer ju med erfarenheten. Det ordnar sig. Bara att öva öva öva.. öva och öva lite till.

Snygg kommentar om "problem". Om du är lika snabb i tanken på hojen som du är här på sporthoj kommer du aldrig att råka illa ut inte ens när du drar upp hojen på slangen och upptäcker att framdäcket har lossnat.:D :tummenupp Se upp för "blinda" bilförare bara. Jävlar vad de gör ont! :crash
 
Att jag vill ha en Suzuki GSX-R 1000 är jag inte osäker på, men att jag fokuserar på rätt grejer i trafiken och kan luta mig tillbaks på ett stort trafikkunnande för att kompensera för de annars särskilt höga riskerna med att åka på just en GSX-R 1000, där känner jag av en viss osäkerhet. Så jag behöver därför samla in så mycket information som möjligt om riskhantering i trafiken före jag börjar åka, både för mig själv och mina medtrafikanter.

Det bor en liten fartdåre i mig, men jag behöver distantiera mig till det och få en vettig verklighetsuppfattning om vad det handlar om när jag nu väljer att bli förare av tung sporthoj. Att välja just en GSX-R 1000 hoj har krävt en hel del funderingar, det har inte varit ett lätt beslut. Men när man är mogen ska man alltid fatta det beslut som känns bäst innerst inne och ärligt talat tror jag inte att jag hade haft möjlighet att köpa en sån hoj om jag inte levt utifrån den inställningen annars också.

Tack iallafall för tipset, men valet av hoj är redan gjort, nu gäller det bara att anpassa sig och göra det som krävs för att beslutet ska visa sig vara bra. :yoparty

Grattis till hojen, du kan ju alltid börja i läge C för att sen öka :yoparty vilket du snart kommer att göra :D
 
Ta det bara lugnt å fint så ska du se att farten kommer med erfarenheten, rakt fram kan ju vilken idiot som helst köra...det är i kurvorna det gäller! Å du...att köra LUGNT på en sånadär maskin...det finns inte:cdevil!!!
 
Det kommer säkert gå bra nu i början när du har respekt och rädsla. Men att ligga och köra som man gör på körskolan finns det ingen glädje i, tyvärr! Det roliga kommer då du lär dig behärska fullgasaccelerationer, kurvor med mycket nedlägg i och hårda inbromsningar...det är då det börjar bli skoj och lite farligare...
 
Öhhh.... Du blandar ihop problem. Valet av cykel är ett problem. Valet av trafikbeteende är ett problem. Missuppfattningar vad den här tråden i sig egentligen handlar om är ett till problem. Att inte ha den typ av inställning du efterlyser hos en person som vill köpa en GSX-R 1000, det är också ett annat problem. Ditt problem är att du saknar respekt för en person som har respekt för en rolig men farlig leksak. Tänk på det du! :tummenupp
Okej förlåt för att jag skrev "dåre" ibland slinter jag på tangentbordet. Jag tyckter valet av hoj känns ironiskt utifrån dina säkerhetsprioriteringar. Är det mer korrekt formulerat???
Ohh Duu Mannen, jag har respekt för dig och din släkt+hoj mm :)
 
Att jag vill ha en Suzuki GSX-R 1000 är jag inte osäker på, men att jag fokuserar på rätt grejer i trafiken och kan luta mig tillbaks på ett stort trafikkunnande för att kompensera för de annars särskilt höga riskerna med att åka på just en GSX-R 1000, där känner jag av en viss osäkerhet. Så jag behöver därför samla in så mycket information som möjligt om riskhantering i trafiken före jag börjar åka, både för mig själv och mina medtrafikanter..........

Det bästa du kan göra är att köra mycket. Om du inte har ett jobb så kör MC-bud ett tag, klart bästa sättet att få känn på traffiken.:tummenupp

Någon har säkert redan tagit upp detta, har inte läst hela tråden.

Gå en kurs hos SMC!. Man lär sig en massa bra saker om riskbedömning men framför allt finns det ingenstans man lär känna hojen bättre än på bana. Jag hämtade min nya gixxer för någon månad sen och har "redan"gått dom två första stegen av fyra.
Tror att det är en fördel att gå dessa kurser direkt när man får hojen annars blir det lätt att man övar in fel tekniker och beteenden. Dumt att lära in massa saker som sedan skall övas bort. Har själv åkt hoj i 5 år men aldrig sporthoj och jag lärde mig extremt mycket på dessa två dagar.

Mvh // Jonas

Att lära sig hojen och lära sig riskbedömning i draffiken är två saker. Besläktade men ändå två saker. Att lära sig läsa traffik och förutse hur andra människor kommer bete sig gör man bäst i att åka traffik.
MC-bud = traffik, bana =hojen :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top