Riskhantering - Suzuki GSX-R 1000

popcorn.gif
 
bara att gaaasssaaa...fullt på 1:an...crossväxla in 2:an och sen dra en fuckyouburnout....
 
Brassa på och glöm inte att ALLTID ha släpp på bakhjulet vid kurvor! Ju mer släpp desto bättre kontroll har du!
 
Tänk först, gasa SEN!!!
Det är nog mitt bästa tips, jaga "the vanishing point" dvs långsamt in, fort ut. Att du inte är odödlig verkar du ju ha greppat...
Åk inte med kända galningar, kör i ditt eget tempo för dom andra väntar, gör dom inte det, sök nya lekkamrater!:tummenupp

Fredrik:yoparty
 
Kör som de lärde dig på körskolan så går det nog bra.
 
tog inte lång tid innan det spåra :hihi jag tycker det är skitbra så du tänker, har du det i bakhuvudet blir du långlivad. :tummenupp
 
Det var mycket bra skrivit faktiskt. Finns nog inget du inte redan tänkt på. Om du vill slippa en del överraskningar kan du ju alltid ha en brandgul väst på dig också så ser bilisterna dig lättare.

Många som redan ballat ut i tråden men de stackare kan nog ingen hjälpa :tummenupp
 
Det spelar ingen roll vad för typ av hoj man har. När det är en idiot som sitter på den smäller det oavsett!

Kör lugnt, allt annat kan du göra där det hör hemma nämligen på bana!

Lycka till och bli inte en del av den sura statistiken....
 
Min förstahoj var en r1a, jag hade tidigare bara haft cross och moped.
I början, kanske första 200 milen eller något, så höll jag mig nästan enbart inom ett par mil hemifrån, på bekanta vägar.

Undvek stan och sånt

Körde mycket på kvällar när det var lite trafik

Kör samma väg en gång varje kväll tex, då kan du vänja dig vid cykeln o focusera mer på din körning än hur vägen går.

Kör ensam, risken att bli hetsad o distraherad är större om du kör med fler.

Försök inte hänga på någon, kör i din egen takt.

Ta det lungt vid omkörningar, börja inte accelerea förrens du kommit över i motsatta körfältet och kör inte om på en väg som har några vänstersvängar.

Kör alltid med full skyddsutrustning

Åk till något öde flygfält eller stor raka och träna på undanmanövrar och bromskontroll.

Kör defensivt, räkna inte med att alla bilar ser dig etc.



Allt detta hjälpte mig att komma igång o känna mig säker i början och har hållt mig vid liv sen dess :)
 
Tack för alla fina tips och insikter som kommer in! Precis som ni påpekar, risken med distraktioner av olika slag ska man hålla i åtanke som sporthoj förare, speciellt när det gäller sociala distraktioner som konsekvent bidrar till hög-risk sammanhang. Det där måste jag komma ihåg... :tummenupp




Tack så mycket, ska bli skitkul att möta min dröm! :)

Mycket bra information, tackar!

Whaaat?? Byråkratispråk på hög skala :tuttar
 
Last edited:
Det är ju bra att du är riskmedveten och förberedd. Men det slår mig ändå, varför tvångt köpa en hoj du är skitskraj för?
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top