Hej sporthojsfolk!
Bra tråd! Jag har bara hunnit köra knappt en sommar, men redan flertalet gånger hamnat i situationer som kunde blivit farliga. Och det handlar alltid om att bilisterna
INTE SER DIG

!
På motorvägarna händer det ofta att bilisterna bara svänger ut och byter körfält utan att blinka alls. Så, när jag kommer ifatt en bil kör jag alltid en stund bakom, för att de ska få en chans att se en. Det märks när de sett en, för då väljer flera av dem kraftigt in till höger, eftersom de verkar räkna med att man ska komma som ett gehu i 200 km/h

.
På mc blir det betydligt mycket mer viktigt att hålla koll på vad alla andra gör, man får tänka på sin egen körning och kanske ännu mer på alla andras. Att hela tiden ligga steget före och förutse vad en bilist kommer göra och i de fallen man blir tveksam, sakta in. Det går så snabbt att komma upp i fart igen, så det kan vara värt att sakta in en gång för mycket

!
Rullgrus/dåligt vägbelag gör mig rädd, för hur fan påverkar jag det??? Enda sättet måste vara att köra i 30 km/h, men hur ofta gör man det på en sporthoj
Vägverkets statistik talar sitt tydliga språk, som tidigare talare,
VÄNSTERSVÄNGAR är farliga!
Och sist men inte minst, övning ger färdighet, jag tror man har en del att vinna på att gå SMC-kurser och köra på bana. Ju bättre man kan hantera hojen, ju större är väl chansen att man kan hantera paniksituationer på ett bra sätt?
Ha roligt i sommar, men var förutseende

!
/SheDevil - längtar SÅ till våren