Riskfyllda/farliga situationer för Mc-förare

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Kommer och tänka på en massa situationer. Någon som har några bra tips på vad som kan vara bra att tänka på inför våren??

T.ex; Rondellsituation, bilen framför stannar ganska tvärt för gående vid obevakat övergågnsställe innan rodellens utgång, stor risk att bli påkörd bakifrån av bil bakom, än värre farligt om man har tung trafik bakom sig?? Man syns ju också sämre än en bil dessutom..??

Fyll gärna på! :näsblod

Kommer och tänka på en massa situationer. Någon som har några bra tips på vad som kan vara bra att tänka på inför våren??

T.ex; Rondellsituation, bilen framför stannar ganska tvärt för gående vid obevakat övergågnsställe innan rodellens utgång, stor risk att bli påkörd bakifrån av bil bakom, än värre farligt om man har tung trafik bakom sig?? Man syns ju också sämre än en bil dessutom..??

Räkna iskallt med att bilisterna inte ser dig!
Oftast gör dom inte det eller tror att du är en moped.
Enligt min erfarenhet brukar rondeller dessutom vara fulla av oljespill och liknande som gör vägbanan hal.
Ta det försikigt så går det nog bra! Tänk efter före!
Hmm..har jag nå mer klyscha att skriva...ne.

Vänstersväng på landsväg!!:mattias
Gäller både om du svänger eller en bil som svänger (du ska köra om)

Komma för fort in i en högersväng där mötande vägbana inte är fri från bilar - livsfarlig kombination att köra fort i.

Skymning och gryning, djuren är som mest aktiva under dessa timmar. Ta det extra försiktigt vid skogsbryn och där ni vet att det förekommer vatten / sjöplatser i samband med tät skog.

Stadskörning: Det är inte alltid folk stannar för rött ljus, stopp, väjningsplikt.

Anslutande vägar till landsvägar, lite aldrig på att bilen sett dig eller att den kommer att stanna i någon trafiksituation, har man det i bakhuvudet kanske ens chanser att klara sig ökar markant, sen kan man ju aldrig säkerhetsställa sig ifrån dåligt väglag(grus, skit på vägen) i kombination med för hög fart, eller vilda djur. Mycket oväsen ur burken är BRA det skrämmer bort djuren från vägen iaf:tummenupp

Jag brukar även fundera på hur solen ligger. En hoj syns ju inte så bra för en halvbländad (bil)förare. /niches

Vänstersvängande bilar återigen.
En bilist som lusar är sannolikt på gång att svänga av när han/hon väl hittar avfarten man söker och vrider ratten och blinkar eventuellt samtidigt.

Kör alltså inte om på en raksträcka om det finns en avfartsväg på vänster sida utan att tänka dig för.

9 av 10 Ooooooooooooohh-SHIIIIIT:s för mig iaf.

Hej sporthojsfolk!

Bra tråd! Jag har bara hunnit köra knappt en sommar, men redan flertalet gånger hamnat i situationer som kunde blivit farliga. Och det handlar alltid om att bilisterna INTE SER DIG :mad: :gnissla !

På motorvägarna händer det ofta att bilisterna bara svänger ut och byter körfält utan att blinka alls. Så, när jag kommer ifatt en bil kör jag alltid en stund bakom, för att de ska få en chans att se en. Det märks när de sett en, för då väljer flera av dem kraftigt in till höger, eftersom de verkar räkna med att man ska komma som ett gehu i 200 km/h :arsele.

På mc blir det betydligt mycket mer viktigt att hålla koll på vad alla andra gör, man får tänka på sin egen körning och kanske ännu mer på alla andras. Att hela tiden ligga steget före och förutse vad en bilist kommer göra och i de fallen man blir tveksam, sakta in. Det går så snabbt att komma upp i fart igen, så det kan vara värt att sakta in en gång för mycket :D !

Rullgrus/dåligt vägbelag gör mig rädd, för hur fan påverkar jag det??? Enda sättet måste vara att köra i 30 km/h, men hur ofta gör man det på en sporthoj:va

Vägverkets statistik talar sitt tydliga språk, som tidigare talare, VÄNSTERSVÄNGAR är farliga!

Och sist men inte minst, övning ger färdighet, jag tror man har en del att vinna på att gå SMC-kurser och köra på bana. Ju bättre man kan hantera hojen, ju större är väl chansen att man kan hantera paniksituationer på ett bra sätt? :kryckor

Ha roligt i sommar, men var förutseende :hoppa !
/SheDevil - längtar SÅ till våren

När det regnat/regnar ute och du kommer fram till ett rödlyse och bilen framför dig får motorstopp! Håll avstånd !!!

Jag höll för litet avstånd en gång och låste framhulet för att sedan rammla in i bilen framför, inte kul. :huvet

Sen att hålla avstånd överallt är nästan det viktigaste man kan göra, på enfiliga vägar med vajer i mitten brukar alltid hojåkare ligga runt 1-2 m bakom mig när jag kör bil, va fan händer om ett rådjur springer ut i vägen och jag tvärnitar med bilen..

Last edited:
Utgå ifrån att alla trafikanter är idioter... Lite offtopic, men en väldigt viktig sak när man kör aktivt är att slappna av va inte stel som en pinne! Låt hojen jassa lite, det är bara mysigt...:tummenupp

Sen så vet ju alla att ju fortare du kör, desto kortare tid befinner du dig på vägen = Mindre risk att råka ut för något.. (Kör helst på ett hjul då mc:n blir kortare och därför en mindre måltavla.):tungan

Skulle snarare säga att det är positivt att ha helljuset på (givetvis inte vid möte i mörker). Finns ju de som förespråkar en lag på att hojar ska ha heljus på dagtid.

Det var ju det han sa, eller?

Last edited:
Har personligen klarat mig bra under alla år ( om man räknar bort kulavtryck i tanken då man som 16 åring spanade in fina tjejer på busshållplatsen samtidigt som en bil fick gult ljus i korsningen framför och började backa tillbaks:rolleyes: ) men en sak är jag lite orolig för. Vad tusan händer om man får punka på framhjulet, kan man klara sig eller är det 100% dykning som gäller? Har någon varit med om det?

/D.

Har personligen klarat mig bra under alla år ( om man räknar bort kulavtryck i tanken då man som 16 åring spanade in fina tjejer på busshållplatsen samtidigt som en bil fick gult ljus i korsningen framför och började backa tillbaks:rolleyes: ) men en sak är jag lite orolig för. Vad tusan händer om man får punka på framhjulet, kan man klara sig eller är det 100% dykning som gäller? Har någon varit med om det?

/D.

Har personligen inte varit med om det men har en gammal jobbar kompis som la sin hoj ner i uppskatningsvis 200 Km/h efter att framhjulet small. Han plockade ner hastigheten så mycket han kunde innan han valde o lämna hojen. Han klarade sig med en stukad fot o ett skrapat skinställ

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!