Riskfyllda/farliga situationer för Mc-förare

Från det att man fäller in stödet, tills man fäller ut det igen brukar vara jäkligt riskfyllt, men med insikt (vilket man har om man ens deltar i den här tråden) om att det är så klarar man sig ganska långt.

När man är ute och åker på vischan så ska man passa sig där traktorerna kör ut från åkrar, där brukar det vara lerig på vägen.

Dom vita sträcken på vägen kan vara snorhala!! Speciellt när dom är nygjorda...(Övergångssträck, heldragna linjer... Ja ni fattar!)

:)

Erfarenhet.

Getingstick i handflatan givetvis på gashandtaget kombinerat med 25mil i solen utan ordentligit med vatten. Kanske lite sömnbrist också...

Slutade i världens långsamaste dikeskörning. typ 20kmh... Skrattade mest då men tänk om man mött en traktor just då när man va hjärndöd. :död

Ironin är död på SH:tungan

Ja det var ju inte ironiskt tyvärr.:)
Samlar man ett gäng hojgrabbar som är endast ytligt bekanta och åker ut och åker gruppkörning tillsammans så går det garanterat fortare för var och en i genomsnitt än man hade kört på egen hand. Samlar man dubbelt så många så går det rysligt fort! :gnissla

Även jag som tycker att jag är så imponerande mogen och outsägligt vis och gammal med mina 39, noterar ju nära dubbla bensinförbrukningen på min hoj under gruppkörning på samma sträckor jämfört när jag kör dem själv.:tomten

/J

Egentligen är det väl bara att konstatera att alla situationer i trafik har en ruskig potential att bli riskfyllda så fort man slutar tänka åt alla andra...

Visst var det ett tag sen jag körde aktivt, men jag kommer fortfarande ihåg hur fruktansvärt naken man kan känna sig när den där bilen får för sig att gå ut till vänster när man ligger i en omkörning, eller när man ser jeppen som mitt i korsningen böjer sig ner i handskfacket...

/Danne

När man kör offensivt på tät trafikerad trefilig motorväg (sthlm typ rusningstrafik) så brukar jag sikta på linjerna o därmed få lite mer manöverutrymme. Har räddat mig många ggr :p (det blir tight mellan filerna om framförvarande pallnitar men hellre det än att sopa in i en bil) På detta sätt kan man också lätt "byta fil" och överleva även om man råkat missat en omkörande bil i döda vinkeln :yoparty (Är sjukt stel i nacken o kan inte vrida på huvet så mycket som behövs ibland... Är det bra? :gnissla)

En annan bra survival-grej är att aldrig köra om två bilar samtidigt om dom inte ligger helt i bredd, då är dom låsta av varandra och kommer då förhoppningsvis inte försöka byta fil :)

Undvika att gasa in i luckor, bromsa sig in är bättre (bra tips jag fick när jag flyttade till sthlm :) )

Viktigast av allt är: Upp och fram med blicken! Man undviker många situationer genom att genomskåda idioterna längre fram :tungan

Inte helt ofarligt att köra i sthlm, men ovanstående funkar för mig iaf :D

Last edited:
Problemskapare: Vinge, rost (alger), keps + solglasögon, no more mr nice guy-klistermärke, lagningar i 12 olika färger osv.

Låter som att du kört mycket hoj runt Märsta :rofl:rofl:rofl:rofl

Från det att man fäller in stödet, tills man fäller ut det igen brukar vara jäkligt riskfyllt, men med insikt (vilket man har om man ens deltar i den här tråden) om att det är så klarar man sig ganska långt.

Hmm, bra observation där! Skall koppla ur switchen, lämna stödet ute och planera min färd så där bara finns högerkurvor nu! Riskfritt! :tummenupp

Ta det lugnt bara. Om du blir överaskad och inte hinner läsa av trafiksituationen så kör du för fort och över din förmåga även om det är någon annan som egentligen är vållande till olyckan. Tänk så i alla situationer, parkering eller motorväg spelar ingen roll.

var försiktig om det råder våttväglag, speciellt inbromsningarna. Undvik den inre filen i rondeller då de tvingar en till ett extra filbyte som kan sluta illa med bilister som inte ser en.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT