Risk med att byta typ på Olja vid service?

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hejsan, kanske en dum fråga men blev lite fundersam.

MC: Yamaha MT-03
Använder i dagsläget Shell Advance Ultra 10W40 4T då tidigare ägare kört med den.
593455.jpg

Vid 1000mil service så vill verkstaden byta ut mot vad jag antar är Yamaha Original?
Yamalube 4 10W40
YMD-65011-04-04-yamalube®-4-fs-10w-40-studio-001.jpg

Antar att eftersom W antalet är detsamma så är jag good to go?
Eller ska jag be dem använda samma olja som använts innan?
 
Uppfyller oljan samma specifikationer och krav så är det oftast inga problem med att byta olja. DOCK, så kan billigare oljor innehålla fler tillsatser som snabbare "bryts" ner och gör att tex. oljans smörjande egenskaper blir försämrad, snabbare än en dyrare olja med mindre tillsatser.
Så jag hade inte oroat mig för att byta från shell till yamalube. Om man tex kollar på oljan till bmw, så är bmw förpackade oljan gjord av castrol.
 
Märke på oljan spelar ingen som helt roll. Men det är å andra sidan inte typen.

Det du ska ha är olja med rätt specifikation och viskositet. Står specat i din manual vilket som gäller men det är troligt att det ska vara samma som den du använder just nu. Beroende på vilka temperaturer du kör vidkan det vara ok att ändra viskositeten något exempelvis 15w40 eller 15w50 istället för 10w40. Men specifikationen (t.ex. Jaso) ska du fortfarande klara.

Vem som sedan fått äran att skriva sitt namn på flaskan, Castrol, Pingstkyrkan, Bingolotto, Statoil, Biltema, Hemköp etc spelar mindre roll.
 
Märke på oljan spelar ingen som helt roll. Men det är å andra sidan inte typen.

Det du ska ha är olja med rätt specifikation och viskositet. Står specat i din manual vilket som gäller men det är troligt att det ska vara samma som den du använder just nu. Beroende på vilka temperaturer du kör vidkan det vara ok att ändra viskositeten något exempelvis 15w40 eller 15w50 istället för 10w40. Men specifikationen (t.ex. Jaso) ska du fortfarande klara.

Vem som sedan fått äran att skriva sitt namn på flaskan, Castrol, Pingstkyrkan, Bingolotto, Statoil, Biltema, Hemköp etc spelar mindre roll.

Hejsan, tack för svaret.

Enligt manualen fungerar rätt många:
Capture.JPG

Så tror detta är helt ok.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top