Risk att hojen blir för varm? (Suzuki GSX 600 F-99.)

Sitter där inte en liten fläkt bakom oljekylaren ? Det gör det iallafall på Gsx1400
 
Problemet med värme och övningskörning/krypkörning är ju att man bränner benen som lämpligen har kortbyxor/kjol.
Motorn tar inte skada sålänge oljan är fräsch och varvstoppet inte masseras hela tiden.
Kopplingen tar däremot stryk av klantigt krypkörande.
 
Vet inte hur känslig den hojen är heller hur mycket utrymme som finns vid kylaren, men har man tänkt träna mycket krypkörning på varma dagar så kan man väl hänga dit en fläkt. I så fall behöver den inte ha termostatstyrning utan det räcker med av/på. Igång med den när det ska krypköras bara.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Prestanda/Kylflakt-universal/

Tack för länken, kanske kan va någe.
Plusgrade några dar till så blir de dom stora vägarna för henne istället...

Sitter där inte en liten fläkt bakom oljekylaren ? Det gör det iallafall på Gsx1400

Okej, har inte kunnat se någon å de hörs inget.
1400 e ju en aningen större än hennes 600 så de kanske krävs lite mer kylning på en så stor...?
 
Last edited:
Tack för länken, kanske kan va någe.
Plusgrade några dar till så blir de dom stora vägarna för henne istället...



Okej, har inte kunnat se någon å de hörs inget.
1400 e ju en aningen större än hennes 600 så de kanske krävs lite mer kylning på en så stor...?
Har bara hört den starta en gång på 5 år när den gick på tomgång lite för länge en varm sommardag
 
Nej de trodde inte ja heller så ja säger åt henne att låta den stå lite imellan å kyla ner sig.

Fartvind kyler! Så säg till henne att köra några avkylningsrepor i högre fart mellan krypkörningarna.

Stänger du av en glödhet motor så fortsätter värmeutvecklingen under en lång stund innan den går ner i temp.
 
Fartvind kyler! Så säg till henne att köra några avkylningsrepor i högre fart mellan krypkörningarna.

Stänger du av en glödhet motor så fortsätter värmeutvecklingen under en lång stund innan den går ner i temp.

Hon e fortfarande lite ovan så ja brukar gasa ur den lite så den får lite kylning men är de nog... hmmm...
Om dom bara kunde meckat dit en tempmätare :gnissla
 
Fartvind kyler! Så säg till henne att köra några avkylningsrepor i högre fart mellan krypkörningarna.

Stänger du av en glödhet motor så fortsätter värmeutvecklingen under en lång stund innan den går ner i temp.
Som Victor säger, vad alstrar värme i en avstängd motor?

Jag har däremot märkt att vattentempen ökar något en stund efter att man har stängt av motorn, men det beror ju snarare på att block och topp överför värmen till vattnet, som står still och inte blir kylt via kylaren. Tempgivaren sitter ju dessutom ofta rätt högt, dit det varmaste vattnet stiger. Oftast räcker det ju att bara starta motorn för att tempen ska sjunka igen, när man får cirkulation på vattnet.
 
Jag hade problem med detta med en oljekyld motor när jag övningskörde, ja det är den gamla häcken jag har idag. Den stannade helt enkelt efter för lång tids krypkörning, och var svår att få igång igen. När man väl fick igång den gällde det att köra snabbt en stund för att kyla ner den om man inte ville att den skulle stanna igen.
 
Som Victor säger, vad alstrar värme i en avstängd motor?

Jag har däremot märkt att vattentempen ökar något en stund efter att man har stängt av motorn, men det beror ju snarare på att block och topp överför värmen till vattnet, som står still och inte blir kylt via kylaren. Tempgivaren sitter ju dessutom ofta rätt högt, dit det varmaste vattnet stiger. Oftast räcker det ju att bara starta motorn för att tempen ska sjunka igen, när man får cirkulation på vattnet.

Förlåt. Fel ordval, vad jag menade är att det inte är bra att krypköra och sedan stänga av motorn utan att först kyla ned den eftersom du har kvar en hög temperatur inne i motorn.
 
Förlåt. Fel ordval, vad jag menade är att det inte är bra att krypköra och sedan stänga av motorn utan att först kyla ned den eftersom du har kvar en hög temperatur inne i motorn.

Ja, det är varmt inne i motorn.
Men det är ännu varmare när man kör och bensin exploderar i förbränningsrummen så vad är problemet med att stänga av?
Jag ser inte vad som skulle vara skadligt såvida du inte har en luftkyld turbo har fått jobba hårt länge. Och det gör aldrig turboaggregat på hojar.
 
Förlåt. Fel ordval, vad jag menade är att det inte är bra att krypköra och sedan stänga av motorn utan att först kyla ned den eftersom du har kvar en hög temperatur inne i motorn.
Jo, det är jag med på! :) Alltid bra att kyla motorn och framför allt, ha den homogent varm så man slipper konstigheter som att den slår sig tex.
 
Nu börjar det spåra ur som på vanligt sporthojsmanér. Tråden finns för att ge svar på frågan.

Mina fem öre kommer här:

Ja, tempen lär stiga ordentligt vid endast krypkörning. Jag hade ökat farten lite för att kyla av den mellan varven. Jag minns speciellt ett tillfälle när jag och ett par polare satt fast i rusningsköerna i Budapest. Det gick knappt framåt och jag såg min temp öka och öka. 95°C, 96°C, 97°C, 98°C, 99°C, 100°C... Fick lite småpanik och klämde oss ur kör för att kunna kyla av hojarna på en liten avstickare. Blev lite sketnödig där :)

För att slippa oroa sig lite kan du ju investera i en sån här:

http://www.louis.de/_403fcf6210758adc810332cee8fd0ec2d6/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10034300
10034313_870_FR_06.JPG
 
Ja, det är varmt inne i motorn.
Men det är ännu varmare när man kör och bensin exploderar i förbränningsrummen så vad är problemet med att stänga av?
Jag ser inte vad som skulle vara skadligt såvida du inte har en luftkyld turbo har fått jobba hårt länge. Och det gör aldrig turboaggregat på hojar.

Nu bliver det nog snillet? spekulerar här.. Men, när man stänger av en väldigt varm oljekyld motor slutar oljan cirkulera. Kan inte det leda till att oljan koksar när den står stilla, lite på samma sätt som man kan riskera med oljekyld (varm) turbo? Förvisso inte samma värme som i en turbo antar jag, men teorin verkar vara ca. samma? Eller är det ett icke-problem med moderna oljor (läs lämplig helsyntet, i mitt fall JASO MA spec'ad 10w-50)? :va

Ställer frågan då bägge mina cyklar är oljekylda, även om jag aldrig haft värmeproblem med någon av de (mig veterligen - ignorance is bliss :)).
 
Hur varmt är varmt då? Menar ... R1an, 1998-2001 iaf, kommer ju en bra bit över 100 grader på mätaren när man har han på tomgång "en stund".

Skulle vara kul att veta :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top