Risigt muskelfäste i axeln + sporthoj?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hej på er SH'are!

Jag har sålt min hoj och jagar en ny, men valet är inte helt lätt.
Men nu till det verkliga problemet.

Jag har sen ett par månader tillbaka behandlats för ett inflammerat muskelfäste i en axel, pga mitt jobb. Har från och till varit sjukskriven, sammanlagt i en månad det senaste kvartalet, så smärtan har varit ganska rejäl.
Problemet uppkommer i samband med att det är stressiga dagar på jobbet, och jag sitter illa framför datorn utan att tänka på det.

Jag hade siktat in mig lite på en kåpklädd RR-hoj som nästa hoj, men jag är väldigt osäker på hur detta kommer fungera med min axel - någon som haft liknande besvär och ändå kör RR-hoj?

Jag "torrbröt" en CBR1000RR -12 i helgen, och det kändes väl... sådär. Jämför man körställning med t ex CB1000R så är den stor, och den senare är antagligen snällare mot axeln.

Frågan är, hur mycket sliter det på axlar att köra sporthoj, jämfört med en naken dito?
Förstår att det i stadskörning blir extra tungt, men låt säga i landsvägsfart och då man verkligen avverkar mil? Är det kanske t om så att sporthojen kan vara snällare mot axlar väl uppe i fart, då du inte slåss med fartvinden lika mycket?



Ha det gott , och var rädd om varandra :)

/K
 
Jag har iofs inte trasiga axlar, men har aldrig känt av något i axlarna när jag kört sporthoj.
Känns som att du spänner dig eller sitter konstigt isåfall?

Och ja, det blir stor skillnad att faktiskt köra vs. att stå still.
 
Jag skulle tro att din axel mår bättre av en R hoj istället för en naken/fighter. Landsväg så är det ju bara att ha en bra fart så du kan vila på fart vinden. Stadskörning kanske inte är det mest ultimata för dig då, egentligen inte för någon med en R hoj.

Jag tror inte det kommer vara ett problem för dig, Låna någon kompis hoj när vädret tillåter och testa! Alternativt åk och provkör!

Lycka till:)
 
fick sälja min hayabusa pga trasig axel "skena + 4 titanskruvar från tidigare olycka"
även om framåtlutningen inte var så farlig som mot en sporthoj så gjorde sig axeln påmind ganska omgående när jag var ute och körde.
köpte mig en triumph tiger 800 xc och nu sitter jag upprätt i sadeln och har inget problem med axeln längre.
 
Jag har problem med impingement, och har även en gång i tiden slagit av distala clavikeländen, spetsen på nyckelbenet. Det är lite skillnad mellan R6'an och gixxern, jag kan få lite problem med långa motorvägsetapper på gixxern, men generellt sett är det inget problem. När jag hade frakturen i axeln så gjorde det betydligt mycket mindre ont att köra hoj än bil till jobbet!

Men mitt impingement-problem uppstår ju inte bara sådär, det är ju först efter en timme eller så som det kommer smygande, så att bara torrbryta nån minut säger egentligen inte så mycket. Det är ju mycket som spelar in, fartvind, hur stället sitter, hur avslappnad man är, körställning, hur man kör (aktivt på krokväg eller bara motorväg/stad tex).
 
min axel är helt paj och det har fungerat hur bra som helst..

Med paj menar jag att den är ur funktion,typ..

Inget lite sjukgymnastik fixar ;) Lycka till

ps. att köra hoj skall inte vara bekvämt ;) ds.
 
Det finns bara en sak att göra, se till att du får låna eller hyra en liknande hoj du är ute efter, klart värt att betala för. Ge dig ut på en rejäl sväng och känn efter hur ont du egentligen får. Köra hoj blir inte kul om man vet att man kommer ha ont efter och under varje gång man är ute och kör.

Har själv problem med axlar, nacke och för tillfället en armbåge.
 
Oavsett vilken hoj du väljer så är det dags att börja ta hand om din kropp!

Att som många av oss gör, sitter framför en dator hela dagarna åker sen hem och "vilar" framför ReklamTv gör att musklerna drar ihop sig och blir "kortare" vilket belastar senfästena istället.

Du behöver ett "Allsidigt" träningsupplägg, inriktat på att stärka ben, rygg och axlar, upplagt av en kunnig PT, som du kör 3-4ggr/vecka. Detta för att du inte ska drabbas av "kroniska begränsningar" runt dina leder.

Ta kontakt med tex. "Friskis o Svettis" dom har mycket duktiga, engagerade ledare och PT'n.

Kostnaden är försumbar, en mindre festhelg/månad löser den.

Sen kan du åka på vilken hoj som helst!

/KentW (Född 1949 åker 929'a)
 
När jag kör lite längre sträckor så får jag ont i benen, ryggen och gashanden. Känner ingenting i axlarna.

Så jag tror det kommer gå utmärkt för dig med :)
 
Föreslår att TS lär sig använda kroppen på rätt sätt vid körning av SH.
Inte spänna sig. Inte vila på händer, armar.

Jobba mer med bål, rygg och nedre kroppen.
 
Kent har helt rätt :tummenupp Med bålmusklerna (mage och rygg) skall du håll upp kroppen. Hänger du på armarna får du garanterat ont i axlarna och handlederna.
 
Olika problem ger nog olika svar. Jag själv har fått båda axlarna ur led säkert 30-50 gånger, samt att jag kraschade för några år sedan och bröt skulderbladet på ett flertal ställen och nyckelbenet gick av. Första året efter kraschen var det nästan nästan otänkbart att köra sporthoj, året efter opererade jag nyckelbenet och då blev det bättre. I dag kör jag en VFR som inte har så exterm körställning, det brukar vara lite jobbigt i axlarna i början av säsongen innan jag vänjer mig, i slutet av säsongen brukar det kännas riktigt bra. Men självklart känns det betydligt mindre i axlarna när jag kör streetfighters eller andra hojar med rakt styre, framför allt om jag ska köra längre turer
 
Föreslår att TS lär sig använda kroppen på rätt sätt vid körning av SH.
Inte spänna sig. Inte vila på händer, armar.

Jobba mer med bål, rygg och nedre kroppen.

Det är inte riktigt så enkelt att det bara är en fråga om huruvida man vilar på armarna.
Vissa problem med axlarna kan göra att du får svårt att sitta i den position man sitter på många sporthojar även om man inte belastar alls.
Impingement är ett exempel på något som kan göra att det kan bli svårt även om man inte vilar på armarna. Men det varierar från fall till fall vad som fungerar beroende på exakt typ av impingement och hur det sitter.

Så att bara föreslå att man ska lära sig sitta rätt kommer inte så långt tyvärr. Förutom att du framstår som någon som bagatelliserar någon annans problem till att bara vara en fråga om att denne sitter på fel sätt.

Visst kan man förvärra problemen genom att sitta fel. Det säger jag inget om. Men det är naivt att tro att det automatiskt måste vara fråga om det så fort någon får problem när dom sitter på en sporthoj.
 
Olika åsikter, och en hel del vettiga tips.

Grejen är den (som Steffo påpekar) att det spelar egentligen ingen roll om jag sitter "rätt". Det är inte det som detta handlar om, utan det kan vara så illa att även om jag sitter och kör lika bra som Stoner eller Rossi, så kan det fortfarande vara ett problem med axeln.

Jag kör sjukgymnastik, och ska börja med ett program nu i Mars, vilket vi får hoppas hjälper en hel del.
För mig så handlar hojåkning om att njuta, och det kommer jag inte göra om varje tur ska avslutas i svår smärta.

Att få upp mer styrka i rygg och mage tror jag är helt rätt väg att gå oavsett val av motorcykel.

Hur mycket kan man justera sin körställning på en "modern" sporthoj genom att ändra vinkel på styret osv? Ganska dåligt insatt. Finns denna möjlighet så känns det ju ändå mer lovande, då det betyder att man kan göra körställning mer personlig.

Tipsen om att låna eller hyra en hoj går tyvärr i kras (även om det vore det ultimata).
Dels, så finns inget utbud till detta här uppe i Hälsinglands skogar, och sen har jag även ett inplanerat hojköp innan det är säsong.

Jag fortsätter tacksamt ta emot åsikter, funderingar och erfarenheter av er.
 
Såg i någon annan tråd att en lite äldre gixxer 00-02 kunde vara intressant för dig, inte minst pga trevliga försäkringspremier.
Faktum är att de hojarna också är förvånande bekväma för att vara sporthojar. Man sitter faktiskt ganske upprätt och kniper du bara lite om tanken med knäna har du noll tryck på handleder och axlar.

Testa en sådan om du har möjlighet!
 
Har haft en trasig axel i några år (Slagit den ur led både framåt och bakåt), kört både fighter, motard och sporthoj. Tro det eller ej men sporthoj är nog som fungerat bäst än så länge. Tränar aktivt, med uppbyggnad av axel och bål-muskulatur vilket hjälper mycket för att inte få ont.
 
Delade meningar man får prova sig fram. Jag hade en långkörning och efter 30 mil så var jag slut i axlarna vid normal körning och hade halva vägen kvar.
 
För egen del så hade valet varit enkelt. Sittställningen på en CB1000R gör nog att den är roligare på gata än en sporthoj.
 
Året innan min hjärtoperation så gjorde jag en tur till England och tittade på Moto-Gp, hemresan gick med båt till Esbjerg. Därifrån gick resan i "maklig" takt till strax norr om Malmö där "ungdommarna" svängde av mot Göteborg.
Full tank och full fart norrut, efter två tankningar till och en snabbfika hade vi(jag och en 25årig judo-kille) avverkat c:a 115mil på strax under 10tim.
Han hade träningsverk i flera dagar, och berättade att han sista milen bara kört på (gubben ska inte få knäcka mig) vilja.
Själv var jag på gymmet på jobbet kl.07.00 och körde 1tim "uppmjukningsträning", "lite" stel var man ju.

Eftersom jag då jobbade på ett företag som tillverkar styrketräningsmaskiner så har jag på gamla dar fått lära mig vad träning "på rätt sätt" innebär och ger, jag var nyss fyllda 50 när jag satte mig i en magmaskin första gången.

Det är aldrig försent!

/KentW
 
Jag jobbar som snickare och fick problem med min axel för ett år sedan. Jag testade träning hjälpte inte, diklofenak av läkaren hjälpte inte...
Men kortison spruta hjälpte. Inte haft ont sen dess.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top