Ris & Ros SM på Knudan

Det börjar bli lite sandlådevarning på detta nu. "Du gjorde ju det", "Men du sa ju det där", "Nähä, det var du, du, du"...

Jag var själv på Knudan och flaggade på fredagen jag tycker man ska lyssna på de förare som faktiskt dök upp och provade på schemat (vilket kritiken främst riktar in sig på).
Dom är inte helt nöjda med upplägget, det framgår tydligt. Jag tycker HMS ska ta detta till sig och ändra på det till nästa år.

Instämmer med Masen, bästa inlägget i tråden.

Nu har vi testat schemat det funkade, jag som lät bli att vurpa och byta däck utan bara behövde tanka hann både åka in till stan (Kågeröd) och käka samt sitta lite på läktaren och kolla på övriga klasser, hade jag däremot behövt kränga däck eller skruva ihop efter någon vurpa hade det varit mycket stressigt och jag hade inte hunnit ladda upp själv.
En klar fördel med detta schemat är att om man har hela helgen ledig (tyvärr hade jag inte det) kan man stanna och studera hur de snabba förarna kör, och hjälpa till som funkis.

Känns som det var ett intressant schema som i teorin kan ha varit mycket bra, men om något strular för en förare kommer han få problem. Således känns det som någon förändring behövs till nästa år. Inte nödvändigtvis tillbaka till det som varit utan man kanske kan spinna vidare på denna iden och fixa till mer tid på något sätt.

Ett race Lördag?
Friträning Torsdag och ett kval mindre på Fredagen?
Friträning alla klasser fredag, kval på lördagen och dubbla race söndag?

Hoppas och tror att HMS kommer göra någon förändring till nästa år, dock tror jag inte de kan komma med något nytt schema direkt då de säkert har annat att planera. Det man i första hand behöver göra är att diskutera SM och bestämma sig att börja planera i god tid nästa år så man hinner överväga olika möjligheter i schemat som verkar vara det största problemet.

Tråden heter Ris och Ros! Den som Risar blir nerstucken!? Kan ni inte bara ta till er all kritik och använda det när ni sammanfattar årets tävling!?

Som du själv kan läsa så blir inte de som risar nedstuckna - det handlar om helt andra saker. Jag är helt övertygad om att den kritik som kommit kommer att hamna i sammanfattningen MEN man ska inte ta allt som står på SH för absoluta sanningar. Bara för att du ogillade upplägget betyder inte att alla gjorde det. Bara för att ett antal personer inte vågade åka ner att prova upplägget betyder det inte att det är dåligt.
Visst, det blir tajt, man kanske skulle ha ett längre kval 1 och kanske skippa kval två - som Anderstorp - men nåt måste ju göras. Och helt ärligt så ligger mycket av det som måste göras på förarna, att engagera sig, ställa upp, hjälpa till och lägga kritiken där den ska vara, på klubbarnas möten och inte sitta och gnälla på ett internetforum. Är du missnöjd, gör nåt åt det.
Om tre år kommer det förmodligen inte arrangeras nåt SM på Knudan om antalet funkisar minskar i samma takt som åren går - men ska jag vara helt ärlig så lider ju inte klubben av det. Det är ett helt gäng ideellt hårt arbetande killar och tjejer som slipper lägga en massa obetald tid och kan ta t.ex. semester istället och klubben slipper den ekonomiska risken det innebär. Och det är endast förarna som lider av det.

Det här är ett problem som verkligen ligger hos förarna, ju mer det gnälls på ett publikt forum, desto mindre lär ju intresset bli för folk att ställa upp eller komma som publik och det är tamejfan inte klubbens problem.

Som du själv kan läsa så blir inte de som risar nedstuckna - det handlar om helt andra saker. Jag är helt övertygad om att den kritik som kommit kommer att hamna i sammanfattningen MEN man ska inte ta allt som står på SH för absoluta sanningar. Bara för att du ogillade upplägget betyder inte att alla gjorde det. Bara för att ett antal personer inte vågade åka ner att prova upplägget betyder det inte att det är dåligt.
Visst, det blir tajt, man kanske skulle ha ett längre kval 1 och kanske skippa kval två - som Anderstorp - men nåt måste ju göras. Och helt ärligt så ligger mycket av det som måste göras på förarna, att engagera sig, ställa upp, hjälpa till och lägga kritiken där den ska vara, på klubbarnas möten och inte sitta och gnälla på ett internetforum. Är du missnöjd, gör nåt åt det.
Om tre år kommer det förmodligen inte arrangeras nåt SM på Knudan om antalet funkisar minskar i samma takt som åren går - men ska jag vara helt ärlig så lider ju inte klubben av det. Det är ett helt gäng ideellt hårt arbetande killar och tjejer som slipper lägga en massa obetald tid och kan ta t.ex. semester istället och klubben slipper den ekonomiska risken det innebär. Och det är endast förarna som lider av det.

Det här är ett problem som verkligen ligger hos förarna, ju mer det gnälls på ett publikt forum, desto mindre lär ju intresset bli för folk att ställa upp eller komma som publik och det är tamejfan inte klubbens problem.

Sporthoj.com är det forum (fysiskt eller internetbaserat) som har flest besökare och flest läsare. Självklart skall åsikter från de personer som ej är medlemmar i HMS (och även medlemmar om de vill) skrivas här? Ingen kan väl förvänta sig att personer med åsikter skall kuska ner till en klubbs (där man inte är medlem) årsmöte för att framföra sina åsikter.
Sedan är det upp till arrangören (om arrangören vill ta åt sig av positiv / negativ kritik, vilket jag tror dom vill med tanke på att en representant startat denna tråd) att läsa in sig i de åsikter som finns angående upplägg, genomförande och diverse annat.

Jag är själv en av dom som såg fram emot Knudan eftersom banan är fantastisk. När schemat ändrades till liknande som A-torp (men ännu tightare) så valde jag att avstå. Stress kan jag få för betydligt mindre pengar. Många med mig (tillockmed toppförare i VM i Rookie) valde att avstå pga schemat. Tråkigt.

Det är samtidigt mycket snack om att vi förare ska åka till alla arrangemang och vara glada att dom finns. Själv anser jag att arrangemanget finns för att klubben och de aktiva i klubben skall visa upp sig. Gör man det på ett sätt som få uppskattar blir det snack efteråt, med resultat av att färre intresserar sig nästkommande år. Natural selection kommer till slut göra att arrangemanget försvinner om det är mindre omtyckt än andra arrangemang. Det är upp till de aktiva i HMS att skapa en produkt som är lockande och få många att anmäla sig så man i sin tur tjänar en slant till verksamheten.

Jag är helt övertygad om att HMS kommer ta åt sig kritiken och komma med ett schema som inte är lika galet stressat till 2010, annars kommer nog än färre deltaga, finanskris eller ej.

/ Jens

Sporthoj.com är det forum (fysiskt eller internetbaserat) som har flest besökare och flest läsare. Självklart skall åsikter från de personer som ej är medlemmar i HMS (och även medlemmar om de vill) skrivas här?

Så länge SH inte är ett officiellt organ kan man inte kräva att det som skrivs här kommer fram till de ansvariga. Det finns faktiskt både e-mail och snigelpost fortfarande, det går alldeles utmärkt att använda. Det går även att kontakta SVEMO i ärendet. :)

Natural selection kommer till slut göra att arrangemanget försvinner om det är mindre omtyckt än andra arrangemang. Det är upp till de aktiva i HMS att skapa en produkt som är lockande och få många att anmäla sig så man i sin tur tjänar en slant till verksamheten.

Tyvärr funkar det inte att sälja en produkt i RoadRacing-Sverige, vi arrangerar för att vi tycker det är skitkul och när det inte är skitkul längre skiter vi i det och lämnar över till nån annan som tycker det är skitkul. När då Knudan inte har folk eller intresse att arrangera SM så kommer de enda som lider av det vara förarna som missar en sjukt rolig bana (enligt mig). Visst kanske det svider lite i nån eldsjäl men de kan alltid hjälpa till nån annanstans istället.

Var inte menat så, sorry om det tolkades så :död
Ingen fara :tummenupp

Så länge SH inte är ett officiellt organ kan man inte kräva att det som skrivs här kommer fram till de ansvariga. Det finns faktiskt både e-mail och snigelpost fortfarande, det går alldeles utmärkt att använda. Det går även att kontakta SVEMO i ärendet. :)
Har du också missat att det är en person från HMS som startat tråden och bett om ris och ros?

Angående SHs roll så är den betydligt större än vad många verkar vilja acceptera. Så länge Svemo lever i sin egen lilla värld och gör sitt bästa för att skärma av sig från förarna får det finns sig i att vi diskuterar allt som har med sporten att göra.

Last edited:
På vilket sätt gör Svemo sitt bästa för att skärma av sig från förarna? För att deinte hänger på SH 24/7?

Tyvärr funkar det inte att sälja en produkt i RoadRacing-Sverige, vi arrangerar för att vi tycker det är skitkul och när det inte är skitkul längre skiter vi i det och lämnar över till nån annan som tycker det är skitkul. När då Knudan inte har folk eller intresse att arrangera SM så kommer de enda som lider av det vara förarna som missar en sjukt rolig bana (enligt mig). Visst kanske det svider lite i nån eldsjäl men de kan alltid hjälpa till nån annanstans istället.

Vi får se hur B-racet går iår, men en sak är säker: Det går att sälja en produkt i Roadracingsverige:fakta, men man kan inte presentera vaskit som helst och förvänta sig att folk "handlar" för att det finns få andra alternativ!

/ Jens

Ingen fara :tummenupp

Har du också missat att det är en person från HMS som startat tråden och bett om ris och ros?

Angående SHs roll så är den betydligt större än vad många verkar vilja acceptera. Så länge Svemo lever i sin egen lilla värld och gör sitt bästa för att skärma av sig från förarna får det finns sig i att vi diskuterar allt som har med sporten att göra.

När Micke uttalar sej för Hyllinge MS undertecknar han med det. I denna tråden undertecknar han inte med det. Det kan vara en ledtråd till om det är Micke eller Hyllinge som uttalar sej.

Angående SH's betydelse, ja det hänger en massa förare här, men det gör det inte till ett officiellt Svemo-forum. Det handlar inte om att avskärma sej, det handlar om att Svemo har en officiell sida som heter Svemo.se. Där får man kontakt på alla möjliga sätt.

Det börjar bli lite sandlådevarning på detta nu. "Du gjorde ju det", "Men du sa ju det där", "Nähä, det var du, du, du"...

Jag var själv på Knudan och flaggade på fredagen jag tycker man ska lyssna på de förare som faktiskt dök upp och provade på schemat (vilket kritiken främst riktar in sig på).
Dom är inte helt nöjda med upplägget, det framgår tydligt. Jag tycker HMS ska ta detta till sig och ändra på det till nästa år.

Bra inlägg, helt klart är det många rookies som inte gillade upplägget på fredagen, det är givetvis något som HMS får ta till sig kritiken från och se över, det finns säkert många lösningar på detta.

Du vet hur det fungerar pga du själv sitter aktiv i din klubb, det är så mycket enklare att förstå hur saker fungerar då.

Tyvärr är det mesta du skriver sant, även om man inte vill att det ska vara så.

Last edited:
Har för mig att någon på en annan tråd skrev att han/hon hade mailat hyllinge ms om sina synpunter!? har denna person fått svar och är personen nöjd med servicen.. vem det nu var?

När Micke uttalar sej för Hyllinge MS undertecknar han med det. I denna tråden undertecknar han inte med det. Det kan vara en ledtråd till om det är Micke eller Hyllinge som uttalar sej.

Angående SH's betydelse, ja det hänger en massa förare här, men det gör det inte till ett officiellt Svemo-forum. Det handlar inte om att avskärma sej, det handlar om att Svemo har en officiell sida som heter Svemo.se. Där får man kontakt på alla möjliga sätt.

Jag gick in och försökte hitta något forum där man faktiskt kan diskutera saker och utbyta information förare emellan.

Jag hittade inget.....

/ Jens

Som sagt det va ju depåvärden som starta tråden? vart vill han komma?

Ja man sticker ut hakan duktigt när man startar en sådan här tråd, jag vet att många Rookies blev missnöjda, klart man ska få ventilera sina åsikter.

Men i helhet verkar Elitförarna ha haft en bra racehelg, vi får inte glömma bort att SM i huvudsak är till för Elitförarna.

Alla förare är dock våra kunder och därför är det bra att få konstruktiv kritik, därmed inte sagt att alla kan bli nöjda, det går ju inte som bekant.

Jag vill klaga!

Jag är förbannad därför att det var helt omöjligt att köra 1.01 som mina konkurrenter gjorde. Jag är dessutom förbannad för att det var halt i "idioten" så att jag vurpade. Dessutom är det för smalt i starkurvan så jag blev utträngd och kom inte iväg bättre än 12:a.
Lyckades hamna mitt i tvåtaktsdepån och 50cm från Dunlop däckservice med STOR kompressor. Djävla skitställe!! Dessutom försvann det en massa öl från kylen efter besök från ansvariga i depån.

Jag tycker det flöt på bra hela helgen utan förseningar eller annat krångel. SC var väl inte ute alls under helgen? Såg att den var ute på fredagen.
För mig är det värt mycket att hinna med två race på en helg, känns som det är värt att göra en del andra uppoffringar för att kunna rejsa två gånger på helgen. Klart att jag tyckte det var tunnt att offra en hel fredag för ett pass på 25 min, men hellre det och dubbla race. Fast å andra sidan om Moto GP killarna klarar sig med ett pass på fredagen kanske vi kan göra det också.
Träna kan man ju göra vid andra tillfällen.
Rookie och superbike vm är ju dom enda som klarar dubbla race på en dag. Marcus Ladarp och Ben Spies är väl de enda i världen som har dubbla racevinster på samma dag i år?

Reflektion

En reflektion från en som inte är RR-förare utan en vanlig gatåkare.

Ris & ros trådar kan vara bra om det är saklig och konstruktiv kritik om läggs fram.

Jag har själv varit aktiv i föreningslivet i ca 15 år och vet att det är en massa ideellt arbete, all heder åt alla eldsjälar och alla som ställer upp för att få ett evenemang att funka!!! :tummenupp

Ni som inte är nöjda med upplägget på tävlingen, åk inte dit. Svårare en så är det väl inte och kom också gärna med kritik som beskriver vad det är som ni inte gillar och hur det skulle kunna förbättras. Pajkastning åt vilket håll det än är har mig veterligen aldrig funkat för att få en förändring, det brukar få motsatt effekt.

Detta var bara en snabb reflektion efter jag läst igenom tråden, jag var som sagt inte där och är heller ingen RR-förare

/Jim G

Vi får se hur B-racet går iår, men en sak är säker: Det går att sälja en produkt i Roadracingsverige:fakta, men man kan inte presentera vaskit som helst och förvänta sig att folk "handlar" för att det finns få andra alternativ!

/ Jens
Så sant som sagt Jens, jag hoppas verkligen att det kommer massor av Rookies till B-racet i Linkeboda även i år.

Och avsaknaden av forum gör detta till ett officiellt svemoforum?

Eftersom Svemo inte satsat på forumdel på sin eminemta hemsida så skall vi vad? Använda ICQ?

Nästan alla aktiva finns på Sporthoj, vore det inte fint om Svemo frågade Swedie om en forumsdel som svemorelaterade saker diskuteras i? Som SMC har ungefär.

/ Jens

.

han skriver under med "Depåvärden" när han skriver till helge i den här tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4350273&postcount=28

så här ser det ut om han går in och editerar
Snyggt kört i helgen Spjeldnes, du gav verkligen Gsson en god match, mycket välkommen till Knutstorp även nästa år.

/Depåvärden

Eftersom Svemo inte satsat på forumdel på sin eminemta hemsida så skall vi vad? Använda ICQ?

Nästan alla aktiva finns på Sporthoj, vore det inte fint om Svemo frågade Swedie om en forumsdel som svemorelaterade saker diskuteras i? Som SMC har ungefär.

/ Jens

Vill man ha officiella svar mailar man på de adresser som finns på svemos hemsida. Vill man diskutera kan man göra det här, men det är fortfarande inte här du söker den officiella informationen. Ska Svemo anställa nån som sitter på SH och svarar på frågor dagarna i ända? Är inte licensen dyr nog ändå?

Med "Nästan alla aktiva" menar du hur många? Det är ganska många som läser på SH, men det är inte mer än 30-40 som regelbundet gör inlägg i trådar i racingforumet. Av dessa är en tydlig majoritet rookies. Inget ont om det, men att kräva att det ska vara ett officiellt svemoforum för dessa 30-40 tappra känns aningen overkill.

Back