Ris & Ros SM på Knudan

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ni som var på plats och körde eller mekade samt funkisar och publik, vad tyckte ni om helgens race.

Tidsschemat hölls, solen sken, depågatorna höll ni öppna och snygga, Skalman & Humlan rockade, Gsson, Mortenzoni och Stensmo vann sina race både Lördag & Söndag.

Stensmo hoppade längst, Nordgren mös i blåryket, Getingarna gillade mig, många glada miner och tummen upp för TL.

Tiderna kom upp på http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=455498

Rachid från Highsider.se var snygg på gridden.

Bifogat

• test 001.jpg
    test 001.jpg
    96.7 KB · Visningar: 313
  • 1.JPG
    1.JPG
    72.6 KB · Visningar: 255
Last edited:
Som funkis tyckte jag allt flöt på väldigt bra, ett väldigt fullspäckat och tajt schema. Tror nog det är förarna som har mest att säga till om, är ändå deras tävling.

En intressant och spännande helg, kul att få se och uppleva så inpå. :tummenupp

Som funkis tyckte jag allt flöt på väldigt bra, ett väldigt fullspäckat och tajt schema. Tror nog det är förarna som har mest att säga till om, är ändå deras tävling.

En intressant och spännande helg, kul att få se och uppleva så inpå. :tummenupp

synd att bägge Pfeiffer grabbarna körde av.. kanske var det dit fel?? Dom kanske tittade för mycket mot dig..:):D

synd att bägge Pfeiffer grabbarna körde av.. kanske var det dit fel?? Dom kanske tittade för mycket mot dig..:):D

hahaa nä d hoppas ja verkligen inte, hade bara två avåk vid vår postering. en liten tjej o en kille som fick framhjulssläpp. så ja tar inte på mig skulden. :tungan

Som rookie fick jag bara uppleva fredagen som för min del var mest positiv.

MEN, hur kan det bli så att anmälan uppe vid grinden tar sån katastrofal tid. Tre herrar som står och gör samma jobb som andra banor lyckas göra med EN person på kortare tid !! Spansk logistik med siesta ?

Besiktningen får tummen upp för att det gick fort :tummenupp

Rookie schemat var alldeles för tight, fanns ingen tid över till att vila och ladda upp kroppen med rätt energi i den värmen som också var i fredags.
Hoppas ingen försöker göra om detta med två kval och två tävlingar samma dag.

Förarmötet för Rookie var lite bristande, handlade mest om att presentera jury och flera andra som inte ens vad där på mötet.
Man informerade inte om infart till depå för lineup m.m. , såg en hel del förvirring om detta när några försökte åka in genom grindarna i nedre delen av depån eftersom dom var öppna.

Funktionärerna tyckte jag gjorde ett supebra jobb :tummenupp , blåflaggningen funkade exemplariskt på mina båda race och även hur racekamrater skötte sig vid varvningar.

//Nitrous

Funkisarna var kanon och besiktningen bra! Blåflagg osv funkade kanon.
Uppe vid grinden var det inte bra!

Schemat var katastrof! Jag var helt slut efter race 1 och då hade man 1 kval o 1 race kvar... Inte en chans att vila eftersom man fick lov att kränga däck och meka lite!
Riktigt farligt enligt mig eftersom man var så trött, dessutom ingen träning innan...!
Bara 19 st som ställde upp i R1000, det talar för sig själv.
Dessutom var det lika mycket publik på fre som på lör. Detta borde innebära att en hel del ville se Rookie racen.
Var även där lör och det var tomt i depån och på läktarna tyckte jag. Tråkigt att inte få träffa alla. Fortfarande förvånad över att arrangörer inte sätter upp mer skyltar och reklam om racet.

Men rolig bana och förrutom schemat nöjd med fre.

Funktionärerna tyckte jag gjorde ett supebra jobb :tummenupp , blåflaggningen funkade exemplariskt på mina båda race och även hur racekamrater skötte sig vid varvningar.

//Nitrous

Vi körde samma race. När jag och Wikberger kom farandes 3a resp 4a med 4 varv kvar att köra inför de första varvningarna visades inte en en enda blåflagg! DÅLIGT!

I övrigt håller jag med dig fullt ut!

Funkisarna var kanon och besiktningen bra! Blåflagg osv funkade kanon.
Uppe vid grinden var det inte bra!

Schemat var katastrof! Jag var helt slut efter race 1 och då hade man 1 kval o 1 race kvar... Inte en chans att vila eftersom man fick lov att kränga däck och meka lite!
Riktigt farligt enligt mig eftersom man var så trött, dessutom ingen träning innan...!
Bara 19 st som ställde upp i R1000, det talar för sig själv.
Dessutom var det lika mycket publik på fre som på lör. Detta borde innebära att en hel del ville se Rookie racen.
Var även där lör och det var tomt i depån och på läktarna tyckte jag. Tråkigt att inte få träffa alla. Fortfarande förvånad över att arrangörer inte sätter upp mer skyltar och reklam om racet.

Men rolig bana och förrutom schemat nöjd med fre.

Är grymt impad av er förare som klara av att köra så tajt i det vädret. :tummenupp Höll på avlida av värmen av att bara sitta o vara funkis.
Håller med om att arrangörerna gjort alldeles för lite reklam ang tävlingen, hade inte vetat om den om inte sydskånes sökt funkisar åt hyllinge.

Vi körde samma race. När jag och Wikberger kom farandes 3a resp 4a med 4 varv kvar att köra inför de första varvningarna visades inte en en enda blåflagg! DÅLIGT!

I övrigt håller jag med dig fullt ut!

Vår postering missade två blåflagg, blev ett missförstånd om när det skulle blåflaggas. Hemskt ledsen! :rodnar

Last edited:
Ris och ros!

Detta inlägg är inklistrat från den andra Knutstorp rr tråden, då inlägget skrevs innan denna tråd skapats.

Observera nu att jag var där och körde och att detta är min uppfattning om tävlingsdagen.!!!

Kommer till banan ca 20 minuter i 9 för att hinna anmäla och besiktiga innna klockan 9.

I anmälan står tre äldre herrar och gör en mans jobb fast tre gånger så omständigt. efter 25 min är man igenom incheckningen. DÅLIGT!

Rullar bort och besiktigar vilket gick fort. BRA!

Fösöker sova med Hyllinges Elverk som granne. DÅLIGT!

kl 8 förarmöte. Snabbt och bra. Tyckte dom kunde informerat om att tidschemat är när utsläppet öppnar och inte när starten ska gå. OK!

Kör ut för kval 1 genom första öppna grind. och blir tvingad att vända och köra runt hela depån för att köra ut i rätt öppning. Jag tyckte att om man inte får köra genom en grind ska den vara stängd. Körde runt hela depån och kom ut efter två andra förare som kört genom samma grind som jag men dom blev utsläppta direkt. DÅLIGT!

Vädret var kanon BRA!!

Race 1 starten går och jag får en knuff i starten och tar med mig en annan hoj ut i "lecahavet" som består av stora stenar. Då detta bör vara den kruva då det smäller mest så har hyllinge placerat en ensam funktionär här. Då både jag och den andra föraren är på benen på 1 sec och börjar tillsammans med funktionären ta bort våra hojar. Då rullar SC ut helt onödigt och tas inte in förens efter flera varv. DÅLIGT DÅLIGT DÅLIGT!

Under race 2 lyckas jag få ett framhjulsläpp i hårnålen. Här finns NÅGON funktionär på utsidan av banan. Då jag är helt oskadad får jag snabbt bort min hoj. Dock kan det vara bra med lite hjälp att lyfta en 175 kg tyng mc när man har kört 14 varv och tagit i för allt vad man har. DÅLIGT!

Schemat var för tajt. Hoppas detta ändras inför framtiden. Hoppas Hyllinge ser att Falkenberg och Gelleråsen var knökfulla och här var det inte ens 2/3 som startade. Det är ca 40 000 kr i tävlingsavgifter som är ganska lättinkasserade!

Edit!

Får lägga till att det var en bra depåvärd som hälsade mig välkommen!!!

Last edited:
Håller med dig!
Kan också tillägga att flera A-förare var kritiska till upplägget eftersom fre bara innehöll 1 träningspass pga schemat. Inte mycket tid till inställningar osv.
Men jag skall inte tala för dom, det får dom göra själva.
Detta inlägg är inklistrat från den andra Knutstorp rr tråden, då inlägget skrevs innan denna tråd skapats.

Observera nu att jag var där och körde och att detta är min uppfattning om tävlingsdagen.!!!

Kommer till banan ca 20 minuter i 9 för att hinna anmäla och besiktiga innna klockan 9.

I anmälan står tre äldre herrar och gör en mans jobb fast tre gånger så omständigt. efter 25 min är man igenom incheckningen. DÅLIGT!

Rullar bort och besiktigar vilket gick fort. BRA!

Fösöker sova med Hyllinges Elverk som granne. DÅLIGT!

kl 8 förarmöte. Snabbt och bra. Tyckte dom kunde informerat om att tidschemat är när utsläppet öppnar och inte när starten ska gå. OK!

Kör ut för kval 1 genom första öppna grind. och blir tvingad att vända och köra runt hela depån för att köra ut i rätt öppning. Jag tyckte att om man inte får köra genom en grind ska den vara stängd. Körde runt hela depån och kom ut efter två andra förare som kört genom samma grind som jag men dom blev utsläppta direkt. DÅLIGT!

Vädret var kanon BRA!!

Race 1 starten går och jag får en knuff i starten och tar med mig en annan hoj ut i "lecahavet" som består av stora stenar. Då detta bör vara den kruva då det smäller mest så har hyllinge placerat en ensam funktionär här. Då både jag och den andra föraren är på benen på 1 sec och börjar tillsammans med funktionären ta bort våra hojar. Då rullar SC ut helt onödigt och tas inte in förens efter flera varv. DÅLIGT DÅLIGT DÅLIGT!

Under race 2 lyckas jag få ett framhjulsläpp i hårnålen. Här finns NÅGON funktionär på utsidan av banan. Då jag är helt oskadad får jag snabbt bort min hoj. Dock kan det vara bra med lite hjälp att lyfta en 175 kg tyng mc när man har kört 14 varv och tagit i för allt vad man har. DÅLIGT!

Schemat var för tajt. Hoppas detta ändras inför framtiden. Hoppas Hyllinge ser att Falkenberg och Gelleråsen var knökfulla och här var det inte ens 2/3 som startade. Det är ca 40 000 kr i tävlingsavgifter som är ganska lättinkasserade!

Ris
  • Tog lång tid att få fram tider efter kval 1
  • Skum startordning, eller jag lyckades iaf inte hitta rätt ruta i något av racen, kanske fanns på bild hur det skulle va men då missade vi de bladet. Har inte haft problem med det innan. Nu hamnade jag inte ens på den delen av banan jag trodde jag skulle till.
Ros
  • Tidschemat hölls
  • Elen funkade hela tiden (iaf fredag när jag var där)

Sen var det kul med massa trevligt folk i Skåne och att man faktiskt hann med att sitta på läktaren och kolla lite kval trotts dubbla race. Har inget emot dubbla race på fredagen, men lägg då bara ett kval och en träning på torsdagen istället. Dock så om man nu ska klämma in allt på en dag så kunde det inte ha gjorts bättre :tummenupp

Tips:

På andra banor fungerar det som så att funktionärer står på taktiska posteringar (där det händer) och är snabbt framme (när det händer).

Funktionärer bär inte astronaut klädsel och åker inte bil till krascherna.

Det känns som att på Knutstorp lämnar inte funktionärerna (de overall klädda vid flaggorna) sina posteringar för att snabbt få undan cyklar och förare vid krash.

Det känns snarare som att förare först och främst får städa upp efter sig själva, och när det inte fungerar så åker en bil lastad med anstronauter alt. brandmän ut för att städa. Har hört via ryktesvägen att de vanliga funktionärerna (flaggvakterna?) inte får lämna sin postering om inte safetycar är på banan -varför?

Jag ska inte nämna Karlskoga, som ofta nämns som förebild på funktionär och säkerhetssidan. Istället väljer jag LMS, som tycks sitta i en liknande "funktionärsbrist-situation" som HMS. På Sviestad ser man funktionärerna springa redan innan förare/cykel stannat i sandfållan. Aldrig någon safetycar, aldrig någon förare som själv får konka upp sin hoj och åka iväg med delar skramlandes och flygandes.

En annan liten fundering är varför det behövdes 10 minuters paus mellan varje klass? Stod vid hårnålen ett flertal pass och kollade, det som hände i dessa pauser var att varje funktionär tog varsin borste och knallade genom hårnålen (samma sak sektionen efter). Ingen borstade något utan de gick bara ett var, någon provsmaka en gummibit(?) och någon sparka med foten...

På NM helgen innan SM/SO på Karlskoga använde man sig utav ett flytande schema. Dvs. när den ena klassen åkte in, åkte den andra ut. Har inte hört några klagomål.

Standard på SM är att man ropar till Line up strax innan/när ett pass flaggas av, för att så snabbt som möjligt få ut nästa på banan. På Knutstorp var det avflaggning, 10 minuters paus(?) och sedan Line up.

Varför?

Och så en sista grej/fundering/tips,

Varför inte öppna grindarna (för utfart) förens efter klockan fem?
LMS och Falkenberg (som sitter i snarlik situation) öppnar grindarna mellan varje pass, och då har man dessutom inte lika lång paus mellan passen.

SM i Knutstorp blir alltid till en stor (negativ) diskussion och från en förares perspektiv är det samma saker varje år, saker som fungerar klockrent på alla andra banor tycks inte fungera alls på just Knutstorp.

Det var extremt lågt deltagarantal i helgen, det har inte med lång resa eller semester att göra...
Synd då det nog var den största publiken för ett enskilt SM i år (söndag).

Jag tyckte att det var en bra genomförd tävling, tidschemat höll allt flöt på bra och elen funkade hela helgen :tummenupp

Version 1

Ankom 10.30 på lördagen och möttes av en artig och NOGGRANN herre i incheckningen. Tre minuter senare möter den trevlige depåvärden upp och meddelar att "Det är gott om plats, ställ dig var du vill!" Hittar min position alldeles vid kompressorn (= STARK ström:tummenupp) och sedan rullar lördagen på utan några som helst mankemang. Föredömligt funktionärsarbete under STK 600-racet, en dansk gjorde en till synes RUGGIG vurpa men personalen skötte situationen bra. Tidsschemat höll, allt var bra
Depåchefen kunde dessutom fixa in mig på middag till Fast-Freddie och det tackar vi alla inblandade för. Sängplatsen som Hyllinge MS aka. depåchefen tillhandahöll var förträfflig, frukost ingick givetvis!:tummenupp
Söndagen rullade på lika fint som lördagen.
En toppenhelg!!! Nytt personbästa dessutom!!!

Version 2

Ankom 10.30 på lördagen och möttes av en artig och vettlöst överdrivet NOGGRANN herre i incheckningen. Hallå!!!:mad: Det är inte Cape Kennedy jag ska in på!!! Tre minuter senare möter den sure depåvärden upp och meddelar att "Du får stå vid kompressorn!" Hittar min position och får käka dieselångor hela helgen!:gnissla Sedan rullar lördagen på precis som den brukar göra när Hyllinge MS arrangerar; VARJE gulflaggssituation höll på flera sekunder för länge då funktionärerna tänkte ALLDELES för mycket på sin egen säkerhet och inte på de viktiga tävlingarna!:mad: Dåligt funktionärsarbete under STK 600-racet, en dansk gjorde en till synes RUGGIG vurpa men personalen skötte situationen riktigt dåligt: hur svårt kan det vara att konstatera att lårbenen INTE är brutna! Hallå!!!:mad: Tidsschemat höll, det var väl det enda positiva den dagen.
Depåchefen kunde fixa in mig på middag till Fast-Freddie och det tackar vi alla inblandade för (fast depåchefens insats bestod bara av att ha köpt ful-karre med bästföre-datum från juli! Ingen efterrätt hade han fixat heller!!!:mad:). Sängplatsen som Hyllinge MS aka. depåchefen tillhandahöll var under all kritik; tunn madrass och vilt snarkande stugkamrater! Tur en av de kvinnliga funktionärerna kunde tillhandahålla öronproppar, tack för det. Frukosten som ingick bestod av torrt grovbröd och skivad chorizo!!! Hallå, vad fan är det? Vi snackar ju ELIT-förare på besök här!
Söndagen rullade på ungefär som lördagen, medelmåttiga insatser överlag. Dessutom tillhandahöll depåchefen ingen lunch! Slappt och dåligt!!!
En riktig rövhelg!!!!!!

Version PÅ RIKTIGT.
Toppenarr i alla avseenden:tummenupp Tack Micke, Åsa och ? för sängplats och trevligt sällskap. Tack Freddie o co. för middag och trevligt sällskap.
Nice

Ris och Ros då.....

Har egentligen bara en 2 grejer som inte var helt perfekta.
Den MYCKET krångliga och tidskrävande incheckningen som vad den sämsta jag varit med om på många års tävlande. Förstod verkligen inte vad som var problemet, och vad det var som gjorde att det tog sån himla tid, eller vad som gjorde det så omständigt... Hur svårt kan det vara?
Namn, klass, betalt?, visa licens, skriv på. PANG! Klart! Det ska inte behöva ta 10 minuter så att kön växer till astronomiska proportioner....

Den andra är att vi bara fick ett enda träningpass på fredagen. För en annan som inte varit där på två år, och som har 65 mil till banan och inte åker dit och tränar regelbundet så tog det det enda träningspasset slut snabbare än men hann säga wienerschnitzel, och lördagens kval gick åt till att lära sig hitta runt banan och försöka hitta en drevning som passade...

Allt annat var helt kanon!

Extra plus till Snabb och smidig besiktning. Bra förarmöte som tog upp annat än bara vita linjen för en gångs skull. Ett tidsschema som hölls trots lite vurpor och annat. Glada och trevliga funktionärer som var mycket hjälpsamma (förutom nåt surkart som körde sop-traktorn och som tutade, hytte argt med näven, och skrek nåt argt inne i hytten när vi var ute och gick banan på kvällen för att han tyckte att vi var i vägen trots att vi höll oss väl undan och vinkade glatt tillbaka).

Ett stort tack till Hyllinge MS och alla funktionärer!!!!!! :tummenupp

En annan liten fundering är varför det behövdes 10 minuters paus mellan varje klass? Stod vid hårnålen ett flertal pass och kollade, det som hände i dessa pauser var att varje funktionär tog varsin borste och knallade genom hårnålen (samma sak sektionen efter). Ingen borstade något utan de gick bara ett var, någon provsmaka en gummibit(?) och någon sparka med foten...

På NM helgen innan SM/SO på Karlskoga använde man sig utav ett flytande schema. Dvs. när den ena klassen åkte in, åkte den andra ut. Har inte hört några klagomål.

Standard på SM är att man ropar till Line up strax innan/när ett pass flaggas av, för att så snabbt som möjligt få ut nästa på banan. På Knutstorp var det avflaggning, 10 minuters paus(?) och sedan Line up.

Varför?

Och så en sista grej/fundering/tips,

Varför inte öppna grindarna (för utfart) förens efter klockan fem?
LMS och Falkenberg (som sitter i snarlik situation) öppnar grindarna mellan varje pass, och då har man dessutom inte lika lång paus mellan passen.

SM i Knutstorp blir alltid till en stor (negativ) diskussion och från en förares perspektiv är det samma saker varje år, saker som fungerar klockrent på alla andra banor tycks inte fungera alls på just Knutstorp.

Det var extremt lågt deltagarantal i helgen, det har inte med lång resa eller semester att göra...
Synd då det nog var den största publiken för ett enskilt SM i år (söndag).
Anledningen till 10 min paus är ju att man måste hinna ut med skamkärran samt sanera om det behövs, HMS vill ha ett tidsschema som följs, det blir enklare för alla om man gör så, då vet föraren exakt när han ska ut på banan och slipper ovisst vänta en evighet vid insläppet.

Anledningen till att utsläppet över banan öppnades efter sista racet ropades ut av Skalman, som depåvärd så vill man säkerställa att brandgatorna är öppna tills racen är slut, vi vill inte ha en massa bussar och lastbilar som täpper till i brandgatorna om något skulle hända, brandbilarna måste kunna komma fram, om alla står kvar på sin plats tills 17.00 då grinden öppnas så funkar det bäst, safety first.

Att andra arrangörer gör på annat vis är inget som jag skulle kritisera, man kan göra saker bra på många sätt, men man kan aldrig få alla nöjda.

142 deltagare är bra med tanke på lågkonjunktur samt att det börjar närma sig slutet av säsongen nu.

Att klaga på funkisar är något som knappast gör det enklare nästa gång vi vill köra en tävling, i mina ögon är alla funkisar hjältar som gör att tävlingarna kan bli verklighet.

:)

Last edited:
Att klaga på funkisar är något som knappast gör det enklare nästa gång vi vill köra en tävling, i mina ögon är alla funkisar hjältar som gör att tävlingarna kan bli verklighet.

:)

Depåvärden kan man väl få sparka på iaf!!!!:krama

En riktig rövhelg!!!!!!

Glömde juh att lördagens regnväder kom en halvtimma för sent dessutom!:huvet Djeffla Hyllinge MS, inget funkar!

Last edited:
Hmm, vad hade Gamlot för funktion? :va
Känns som han både kan ha ansvarat för inchekning eller besiktningen.
Troligen bägge i sant gammalt manér. :D

Depåvärden kan man väl få sparka på iaf!!!!:krama

Glömde juh att lördagens regnväder kom en halvtimma för sent dessutom!:huvet Djeffla Hyllinge MS, inget funkar!

Depåvärden ska man klaga på, allt är ju mitt fel som vanligt, regnet kom prexis i rättan tid, det var bara du, Gsson och Ove Senil som ville ha regnrace.

Gsson bestämde sig dock för att vinna bägge racen i torrt medans du körde runt och väntade på regn, dåligt Mozz.

:mad:

Back