Rinner bromsvätska enbart ur ena bromsslangen

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Då har jag kommit till nästa bromsproblem:
Jag har lossat båda bromsslangarna fram på min Suzuki GSXR750 och renoverat båda bromsoken och nu när jag häller i bromsvätska i behållaren (för att se att det kommer ren bromsvätska ur slangarna) så rinner det ur den vänstra slangen men det droppar enbart lite grann ur den högra.

Ska det rinna ur båda eller beter sig bromssystemet så här när man har två ok och slangarna ”saknar” tryck??

Om det är stopp, finns det något jag kan göra för att få bort stoppet?
 
Tror inte man ska gå efter hur det rinner ur lösa slangar när systemet inte är under tryck. Antagligen kan det rinna mer eller mindre åt ena eller andra hållet beroende på hur de är vinklade och böjda. Prova lufta dem via oken istället.

Om det är originalslangarna från -93 behöver de bytas i vilket fall som helst. Riktigt gamla bromsslangar kan fungera som backventiler.
 
Tror inte man ska gå efter hur det rinner ur lösa slangar när systemet inte är under tryck. Antagligen kan det rinna mer eller mindre åt ena eller andra hållet beroende på hur de är vinklade och böjda. Prova lufta dem via oken istället.

Om det är originalslangarna från -93 behöver de bytas i vilket fall som helst. Riktigt gamla bromsslangar kan fungera som backventiler.
Man behöver inte byta några slangar från -93, undrar om någon verkligen har varit med om det där med ”kollapsade” slangar på riktigt

Betydligt troligare att det rinner lite olika däremot men är det inte helt ointressant i ett slutet system? När det väl är slutet sen menar jag, funkar ju upp och ner, på tvären, under vatten och kanske i rymden?
 
Man behöver inte byta några slangar från -93, undrar om någon verkligen har varit med om det där med ”kollapsade” slangar på riktigt

De brukar ha (ytliga) torrsprickor redan efter några år, vilket i och för sig inte säger något om insidans tillstånd, men man byter av ren självbevarelsedrift och för bättre bromskänsla. Men visst, de håller säkert längre än man tror.

Stålspunna kostar dock inte mycket hos Hydroscand och det är inget enormt extraarbete heller om man ändå river ner oken i atomer.
 
Dessa (bild) gör jobbet till en fröjd.

Och gå till Hydroscand som ovan tipsade om.
Jag har deras slangar å.
 

Bifogat

  • 20240620_184717.jpg
    20240620_184717.jpg
    896.7 KB · Visningar: 45
Last edited:
........

Om det är stopp, finns det något jag kan göra för att få bort stoppet?
Du kan ju prova och blåsa i den slangen som det rinner ur. Då ska det komma luft ur den andra slangen. Bäst blåsa med kompressor sedan du skruvat fast den slangen det rinner ur på oket och tagit ut luftningsnippeln på oket och blås i luftningshålet.
Men som redan sagts 3 nya stålomspunna bromsslangar kan förbättra.
(jag tror du har en slang bromspump till fördelare och från fördelaren en slang till vardera bromsoket, dvs totalt tre slangar)
 
Man behöver inte byta några slangar från -93, undrar om någon verkligen har varit med om det där med ”kollapsade” slangar på riktigt

Betydligt troligare att det rinner lite olika däremot men är det inte helt ointressant i ett slutet system? När det väl är slutet sen menar jag, funkar ju upp och ner, på tvären, under vatten och kanske i rymden?
Jag har råkat ut för det flera gånger. På relativt nya SAAB 9000 hände det ofta på slangen till kopplingen, så även på en av mina. Jag hade även bytt bromsslangar på båda mina Porsche 911 av G och F-serie på grund av att det blivit stopp.
 
Jag har råkat ut för det flera gånger. På relativt nya SAAB 9000 hände det ofta på slangen till kopplingen, så även på en av mina. Jag hade även bytt bromsslangar på båda mina Porsche 911 av G och F-serie på grund av att det blivit stopp.


Jag med.
DR Big från -88 och Varadero -99 bak. På Varan med CBS var det lite huvudbry att fatta var problemet låg.
 
Men montera dit det vänstra oket och dra åt luftnippeln lite lätt.
Fyll på bromsvätska och kolla hur det rinner ut den högra slangen. Om du nu tror att det är stopp eller sämre flöde.
Eller så monterar du bägge oken och luftar dem ett i taget som man brukar göra.


IMG_0751.jpeg
En hoj med bromsslangar från 1982.
Efter 43 säsonger funkar dom fint. Inga torrsprickor, inget störande flex och inga kollapsade slangar. Handtaget går inte i botten.

Känns nästan lika stumma som dessa efter 24 säsonger.

IMG_0452.jpeg

Jag gillar inte att köra ihjäl mig så jag skulle byta bromsslangar om det behövdes.
 
Då har jag kommit till nästa bromsproblem:
Jag har lossat båda bromsslangarna fram på min Suzuki GSXR750 och renoverat båda bromsoken och nu när jag häller i bromsvätska i behållaren (för att se att det kommer ren bromsvätska ur slangarna) så rinner det ur den vänstra slangen men det droppar enbart lite grann ur den högra.

Ska det rinna ur båda eller beter sig bromssystemet så här när man har två ok och slangarna ”saknar” tryck??

Om det är stopp, finns det något jag kan göra för att få bort stoppet?


Vätska följer vätska. Det rinner på i det uppgjorda spåret.
Montera ihop, börja lufta och se hur reultatet blir.
Sedan är det fritt fram att börja blinga med stålomspunnet om du vill, eller byta till nya original.
 
Och när vi nu talar om stålspunna slangar så är det dags att påtala att stålnätstrumpan som är ytterhöljet endast är ett nötskydd då innerslangen är teflon och inte så motståndskraftigt mot mekanisk nötning.
 
Och när vi nu talar om stålspunna slangar så är det dags att påtala att stålnätstrumpan som är ytterhöljet endast är ett nötskydd då innerslangen är teflon och inte så motståndskraftigt mot mekanisk nötning.
Har aldrig sett någon stålnätsstrumpa på mina " stålomspunna".
Uppfattat det som
Teflonslang, Stålnätsstrumpa och Plastslang ytterst som skydd av Stålnätsstrumpan.
 
Last edited:
Har aldrig sett någon stålnätsstrumpa på mina " stålomspunna".
Uppfattat det som
Teflonslang, Stålnätsstrumpa och Plastslang ytterst som skydd av Stålnätsstrumpan.
Så är det.
Jag ville bara förtydliga att det inte är stålnätstrumpan som är den förbättrande delen utan teflonslangen inne.
 
Man vill ju inte ha en exponerad stålstrumpa ytterst heller, det är en effektiv fil som skaver bort plast, färg, andra kablar osv, så det är lika mycket skydd för omgivningen som skydd för stålstrumpan.
Tyvärr är plasten tillräckligt "aggresiv" för att skrapa hål på kylaren när gaffeln komprimeras om slangen är dragen bakom gaffelbenen från bromsoken. Upptäckte en kompis.
Lär av andras misstag så jag har dragit mina stålomspunna på utsidan av gaffelbenen och framför gaffelbenen och upp framför nedre gaffelkronan. Bara för säkerhets skull.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top