Ringde från försäkringskassan om våra MINI?!

korvgubbe skrev:
Ah.... Nu börjar jag förstå!
...Så för att undvika att någon fifflar bort pengar ska vi se till att fiffla så de inte har några pengar att fiffla bort?
Jag tror inte du förstår detta, tyvärr.

För dig är allt av detta likställt, det är det inte för mig.

Och känsla för rättvisa är nåt de flesta har, ju fler i upphöjd possition som dels hojtar om att inga pengar finns och sammtidigt får bidrag eller glömmer bort inkomster, självklart kommer Olle på golvet att tycka "a, vafan håller den gubben på så då skiter jag i att anmäla detta jag med".

Tror ändå aldrig du förstår, du är ganska nitisk.

Silwer skrev:
...du är ganska nitisk.

:hihi
- Jag tar det som en komplimang! :pannkyss

Så om pamparna gör fel och "arbetarna" gör fel så blir det som i matematik och alltså två fel som blir ett rätt?

Pampfiffel = Fel.
Arbetarfiffel = Fel.

Pampfiffel + Arbetarfiffel = Rätt

....fick jag ihop det rätt? jag gjorde iofs ingen fullständig uträkning och dessutom saknar jag Facit så du kan väl korrigera mig om jag tänkte fel.. :tungan

Silwer skrev:
Jag tror dessutom att svartarbete minskar om folk ser att kedjan renar sig högre upp så att säga.

Det tror inte jag! Jag kör fort fort trots att det inte finns några indikationer på att anställda vid försäkringskassan kör för fort. Men om det fanns det skulle jag ju ha något att skylla på! :rolleyes:

korvgubbe skrev:
:hihi
- Jag tar det som en komplimang! :pannkyss

Så om pamparna gör fel och "arbetarna" gör fel så blir det som i matematik och alltså två fel som blir ett rätt?

Pampfiffel = Fel.
Arbetarfiffel = Fel.

....fick jag ihop det rätt? jag gjorde iofs ingen fullständig uträkning och dessutom saknar jag Facit så du kan väl korrigera mig om jag tänkte fel.. :tungan

Du förstod inte?, struntsamma.

Skiten rinner nedåt, de i pyramidens topp påverkar alla.

men minus och minus blir ju plus:lol

Last edited:
Pampfiffel = Fel.
Arbetarfiffel = Fel.

Jag tror du har förstått det ganska korrekt. När Gudrun skattefifflar, och Mona "Betala skatt är häftigt" Sahlin, skiter i att betala sina avgifter. Ja tro då fan att "vanligt folk" ser sig lurade och tycker att det är helt rätt även för dem själva att fiffla med skatten och strunta i att betala avgifter.

"Do as I say, not as I do" fungerar bara ett tag. Det gäller även politiker som vill att vi skall betala 80% i skatt.

/SSB

Kurt skrev:
Det tror inte jag! Jag kör fort fort trots att det inte finns några indikationer på att anställda vid försäkringskassan kör för fort. Men om det fanns det skulle jag ju ha något att skylla på! :rolleyes:

Tja om folk ser kungen o statsministern och folk som pratar om trafiksäkerhet köra för fort så kan det påverka.
Trovärdigheten minskar.

Men givetvis blir det inte samma sak, vi på hoj kör ju för fort iaf, men det är väl för att vi inte ser det som ett brott, och för att hojarna fasen inet går att köra 90 med och sitta bekvämt:lol

SSB skrev:
Jag tror du har förstått det ganska korrekt.

Jag förstår att folk kan "härma" pamparna och fiffla men min fråga är:
- Är det rätt? Blir fiffel rättfärdigat bara för att någon annan skitskalle sysslat med det han med?

Det står ju minst 10 - 0 till korven...

Som du sa Silwer, man kan börja med att städa utanför sin egna dörr, där håller jag med.

Men då kanske man ska börja med att ha rätt inställning och moral åxå. Dvs, om du gör rätt för dig så e det en början...Men bara för att andra gör fel behöver ju inte du åxå göra det. Eller?

I dagens samhälle verkar det som om moralen sakta med säkert försvinner. Folk tänker mer på sig själva. Sen blir dom förbannade när man drar ner på sjukvård och skola och fritidsgårdar osv.

Du som har hoj borde väl uppskatta finare vägar, inte dom där kälskadade skitvägarna vi har här och där. En start till bättre välfärd e ju att betala skatten.

Svarta pengar gynnar kortsiktigt men i långa loppet förlorar du som arbetar svart åxå.

/T

korvgubbe skrev:
- Är det rätt? Blir fiffel rättfärdigat bara för att någon annan skitskalle sysslat med det han med?

Folk blir förbannade och ger blanka fan i om det är rätt eller fel.
Sen tycker jag du drar det hela lite långt, du innefattar svarta pengar i samma kategori som bidragsfusk, men är det verkligen så?

Givetvis finns det väl grader i helvetet.

Twin skrev:
Det står ju minst 10 - 0 till korven...

Som du sa Silwer, man kan börja med att städa utanför sin egna dörr, där håller jag med.

Men då kanske man ska börja med att ha rätt inställning och moral åxå. Dvs, om du gör rätt för dig så e det en början...Men bara för att andra gör fel behöver ju inte du åxå göra det. Eller?

I dagens samhälle verkar det som om moralen sakta med säkert försvinner. Folk tänker mer på sig själva. Sen blir dom förbannade när man drar ner på sjukvård och skola och fritidsgårdar osv.

Du som har hoj borde väl uppskatta finare vägar, inte dom där kälskadade skitvägarna vi har här och där. En start till bättre välfärd e ju att betala skatten.

Svarta pengar gynnar kortsiktigt men i långa loppet förlorar du som arbetar svart åxå.

/T
Nej , det är helt enkelt fel på systemet när det börjar se ut så här i samhället.
Föregå med gott exempel sa de ju i skolan, men det finns inte i verkligheten, ändå påverkar sånt mer än man kan tro.
Jag antar att om man är övertygad socialdemokrat att man ser det på annat sätt.

Silwer skrev:
Nej , det är helt enkelt fel på systemet när det börjar se ut så här i samhället.
Föregå med gott exempel sa de ju i skolan, men det finns inte i verkligheten, ändå påverkar sånt mer än man kan tro.
Jag antar att om man är övertygad socialdemokrat att man ser det på annat sätt.

Jag röstar blankt om du vill veta...

Twin skrev:
Men då kanske man ska börja med att ha rätt inställning och moral åxå.
/T

Det är intressant att så många är så oerhört benägna att alltid ta efter dåligt beteende istället för att själva föregå med gott exempel.
....Och inte nog med detta, de försvarar sedan detta handlande.....

Alla kan göra dumma saker av olika "omfattning" men att de sedan mot bättre vetande faktiskt försvarar sitt agerande gör det mest skrattretande.
Det är skillnad på "förklaringar" och "ursäkter"....

Silwer skrev:
.. du innefattar svarta pengar i samma kategori som bidragsfusk, men är det verkligen så?

Bertil skiter i att betala in de 10.000kr i skatt som hade kunnat gå till att laga tjälskott på slingerbulten.

Nisse fuskar med sjukersättningen och plockar ut 10.000kr hade kunnat gå till att laga tjälskott på slingerbulten.

.........de som inte kan avgöra vem som är den värsta fifflaren av dessa två måste ju vara urbota dum!.....eller? :va

korvgubbe skrev:
Bertil skiter i att betala in de 10.000kr i skatt som hade kunnat gå till att laga tjälskott på slingerbulten.

Nisse fuskar med sjukersättningen och plockar ut 10.000kr hade kunnat gå till att laga tjälskott på slingerbulten.

.........de som inte kan avgöra vem som är den värsta fifflaren av dessa två måste ju vara urbota dum!.....eller? :va

Tyvärr lyckas du inte övertyga mig så vi lägger ner det hela.

Dessutom så ska väl vägskatten gå till vägarna är det väl tänkt, men det gör de ju tydligen inte.

Silwer skrev:
Tyvärr lyckas du inte övertyga mig så vi lägger ner det hela.

.....men du kan väl övertyga mig då!? Snälla... kom igen nu och förklara för mig som är okunnig och oförstående!

Det enda du behöver göra är att:
Berätta vem som är styggast av "Bertil" och "Nisse" och ange en kort motivering så kan jag bjuda på en väl kyld "Pucko" på nån dag för besväret.

Last edited:
korvgubbe skrev:
.....men du kan väl övertyga mig då!? Snälla... kom igen nu lilla gubben och förklara för mig som är okunnig och oförstående!

Det enda du behöver göra är att:
Berätta vem som är styggast av "Bertil" och "Nisse" och ange en kort motivering så kan jag bjuda på en väl kyld "Pucko" på nån dag för besväret.
Nej, jag har inget intresse av att övertyga nån, speciellt inte nån som är uppretad.

Har inget intresse av dig eller vad du kan tänkas tycka, jag har sagt mitt och du ditt, jag accepterar det.

korvgubbe skrev:

Ur ett moraliskt och etiskt perspektiv blir det absolut inte mer rätt att göra fel bara för att andra gör det. Det tror jag alla inser egentligen.

Men...

Människor är bara människor. Korruption föder korruption och är man den enda som betalar skatten är man/känner man sig som, ett dumhuvud. Och det är dit vi sakta är på väg. Till viss del på grund av det pampvälde som ett någorlunda obrutet maktinnehav i 60-70 år skapat.

Det finns ju ett talesätt som säger att "Makt korrumperar". Jag vill påstå att de senaste 60-70 åren har sett vänstertoppen gå hela varvet runt och blivit det de en gång slogs mot. En arbetar-statsminister som bor på en herrgård, gift med VD'n för ett stort statligt bolag. Minister Bodströms son blir justitieminister utan att ens ha varit med i partiet...the list goes on.

Vi har Kung Persson gift med Hertiginnan av Systembolaget som suger ut landets bönder med en skattebörda på 80% för att kunna bo fint i sina slott och bygga LO-Borgens murar ännu högre där Grevinnan Wanja Lundby-Wedin regerar över två miljoner tvångsvärvade bönder.

Ursäkta att jag spårar ur lite, men tittar man närmare på socialdemokraternas maktstruktur som de byggt upp sedan 30-talet så storknar man nästan. Oxenstierna skulle bli grön av avund och Karl X grymt imponerad över den envåldiga makten.

:tomten

Silwer skrev:
, speciellt inte nån som är uppretad.

Jag är inte det minsta uppretad, tvärtom! jag är på sprudlande humör och denna tråden är en av orsakerna....

Som jag sa, jag ska inte pracka på dig min åsikt. Jag ville bara höra motiveringen till att DU har den åsikt DU har.... Alltså säga vem av Bertil å nisse som är värst och varför...

plättlätt...

Uppretad? Hur skulle nån kunna bli uppretad av något som är roligt? Fast å andra sidan.. finns ju folk som blir jättearga på hårdrock och skateboards...
:3freak

korvgubbe skrev:
Jag är inte det minsta uppretad, tvärtom! jag är på sprudlande humör och denna tråden är en av orsakerna....

Som jag sa, jag ska inte pracka på dig min åsikt. Jag ville bara höra motiveringen till att DU har den åsikt DU har.... Alltså säga vem av Bertil å nisse som är värst och varför...

plättlätt...

Uppretad? Hur skulle nån kunna bli uppretad av något som är roligt? Fast å andra sidan.. finns ju folk som blir jättearga på hårdrock och skateboards...
:3freak
Nje när man börjar men "lilla gubben" och liknade är man antingen arg eller känner sig hemskt överlägsen.
Som sagt jag släpper det, finns inget mer att säga i frågan, många andra har lagt i bra kommentarer i tråden tycker jag och jag ser att jag inte är helt ensam om tyckandet iaf.
Som sagt "jag kan förstå att folk väljer att jobba svart eller ta in svarta pengar", sen har du lyft det till löjliga nivåer.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg