Rimmlig tid för felsök på Aukt.verk..

Låter som en oseriös firma. Hittar de inte felet, vilket de bör göra om de pysslar med mc hela dagarna, så borde de vara ärliga nog och kontaktat dig efter ett par dagar på verkstad, dessutom borde de inte kräva dig på stora felsökningskostander alls då! Lite för förlorad arbetsförtjänst kanske man måste gå med på. Låter rent bedrövligt för dig i mina öron iaf, lätt att vara efterklok så här, men du skulle kanske begärt skriftligt på detta..

Ska det behöva ta 1,5 månad för att gå igenom en hoj med multimeter? :va
Kanske är så att mekanikerna inte är allt för haj på tuffa moderniteter som elsystem med databoxar och startspärrar...

Om man är rädd för att ta CPU från en annan hoj till sin egen i felsökningssyfte för att det kan vara något fel på kabelstamen så kan man ju göra det i motsatt riktning. Sätta sin förmodat defekta CPU på en hoj som i övrigt fungerar bra. :tummenupp

Esquire skrev:
2282433 Ska det behöva ta 1,5 månad för att gå igenom en hoj med multimeter? :va
Kanske är så att mekanikerna inte är allt för haj på tuffa moderniteter som elsystem med databoxar och startspärrar...

Om man är rädd för att ta CPU från en annan hoj till sin egen i felsökningssyfte för att det kan vara något fel på kabelstamen så kan man ju göra det i motsatt riktning. Sätta sin förmodat defekta CPU på en hoj som i övrigt fungerar bra. :tummenupp

Ja, verkligen. En märkesverkstad har ju ett klart övertag i dessa lägen att låna komponenter mellan hojar, ta från hyllan och testa osv. mot andra verkstäder. Är dom stora så står det väl ett par klotade R1 på gården som dom kan låna från? Därför är det ju knepigt att det tar sån tid... :confused:

Esquire skrev:
2282433
...
Är du helt skogstokig!? Det förstår du väl, att då kan man ju sabba hela kabelstammen på den andra hojen juh!! :huvet :tungan
För o inte tala om startspärren som kan gå i baklås och se till så att hojen aldrig går o starta igen! Då e det ju två hojar man får skrota... :confused: :hihi
...eller så kan man dra hojen till en verkstad där de vet vad de snackar om, oavsett skylten på dörren. :tummenupp

Drutten skrev:
2282187 Dom tror att det kan vara CPU:n (styrboxen 12000:-ex moms) men måste via felsökning på ALLA kablar utesluta ev överslag el dyligt som då kanske "bränner" den nya CPU:n, jag fick låna av en kompis en ny CPU men då sa dom att jag fick sätta dit den själv eftersom dom ej vet om elfelet kanske förstör den boxen ochså.... :huvet , vilket låter rimligt....

Dom tror även att det kan vara det elektroniska startspärren som spökar.....
Hur som helst så måste dom då tydligen "hitta" vad felet är innan dom beställer nya grejor.........vilket ochså låter rimligt......, men frågan kvarstår, hur länge kan dom få felsöka och hur mycket får en sådan kosta...???, finns det inte nån mc-mek här på forumet som kan berätta hur det ligger till :confused:

Känns så jävla suurt å suuuger fet pung att jag endast han med 8 åk på hojen, å nu har den stått halva sommaren..... :3freak

Kanske uttrycket mig oklart. Vad är det för symtom på cykeln?

De bör jobba med din cykel till dom hittat felet känns som du varit för mjuk mot dom. Jag skulle ha åkt dit idag o hämtat hojen o kört den till en annan firma. Frågan är bara vart man finner en bra mc verkstad har lämnat in min på yamaha center här i karlstad o jag är inte imponerad vare sig av kundmottagning eller arbete som utförts. Ska lämna in igen snart får se hur det går den gången:)

Är det inte garanti på hojen? Då behöver du ju inte bekymra dig om kostnader.

Ska inte ge försöka ge förslag på vad som ska göras innan du talat om vad du har för symtom. Men om man misstänker CPUn så låter det som ett bra förslag att ta din o sätta den i en hoj som fungerar. CPUn kommer inte bränna några kabelstammar det är alldeles för låga strömmar för det. Ledningsbanor eller komponenter på kretskortet i CPUn kommer bränna långt innan kabelstammen går sönder. Startspärren kanske sitter i boxen men det kan verkstaden programmera om. För du har väl lämnat cykeln till en Aukt Yamaha verkstad hoppas jag.

Det är bara att inse fakta, dom hittar inte felet på din hoj. Det är väl ok i sig. Vissa fel kan nog vara svårt att hitta. Men då måste dom erkänna det så att du kan få tillbaks hojen och kunna lämna in den till någon annan. Det finns inte enchans att dom jobbat 8 timmar om dagen på din hoj, troligtvis så står den i ett hörn medans dom mekar med andra hojar sen kollar dom på din lite då och då. Hämta genast tillbaks hojen och gå till någon annan firma. En felsökning på en bil kostar 1.000 kr, mer ska inte du betala.

falconiii skrev:
2282904 Kanske uttrycket mig oklart. Vad är det för symtom på cykeln?

De bör jobba med din cykel till dom hittat felet känns som du varit för mjuk mot dom. Jag skulle ha åkt dit idag o hämtat hojen o kört den till en annan firma. Frågan är bara vart man finner en bra mc verkstad har lämnat in min på yamaha center här i karlstad o jag är inte imponerad vare sig av kundmottagning eller arbete som utförts. Ska lämna in igen snart får se hur det går den gången:)

Är det inte garanti på hojen? Då behöver du ju inte bekymra dig om kostnader.

Ska inte ge försöka ge förslag på vad som ska göras innan du talat om vad du har för symtom. Men om man misstänker CPUn så låter det som ett bra förslag att ta din o sätta den i en hoj som fungerar. CPUn kommer inte bränna några kabelstammar det är alldeles för låga strömmar för det. Ledningsbanor eller komponenter på kretskortet i CPUn kommer bränna långt innan kabelstammen går sönder. Startspärren kanske sitter i boxen men det kan verkstaden programmera om. För du har väl lämnat cykeln till en Aukt Yamaha verkstad hoppas jag.

Du undrade om symtomen på hojen, läs mina tidigare trådar :http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=115720 och : http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120870

Det är tyvärr ingen garanti kvar, det blev 5år först på 05:orna...., och ja den står självklart på en Aukt.Yamaha verkstad....., så jag förmodar att det blir riktigt dyrt.... :3freak

Aha 5 årsgarantin kom alltså 2005. Men du har ju åtminstone två år och cykeln är ju bara två år så det borde täckas på garantin. Och om garantin gått ut med några dagar så tycker jag Yamaha sverige borde ta det på garantin ändå som goodwill.

Såna fel som du har kan tyvärr vara precis vad som helst men spontant låter det som ett jordningsfel. Förstår att de kan ha lite problem med att hitta felet men eftersom de inte klarar av det så skulle jag ta den till en annan verkstad.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back