Rimmlig tid för felsök på Aukt.verk..

Drutten

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Super Tom 50cc,Honda XR 80cc,ATV 150cc,Arctic Cat H1 06:a Monster,Yamaha R1 04:a med extra allt såld..:-((, KTM SXF 250 06:a..
Tänkte bara höra vad ni andra tycker är rimligt för felsökning på hojen....

Lämmnade in min R1:a 04:a på en Aukt mc-firma i mitten på maj för nått konstigt elfel...., men hojen står FORTFARANDE kvar på felsökning utan resultat..... :confused: jag menar, nu har ju hojen stått där snart halva sommaren, vad är igentligen en rimlig tid för felsökning...?, kan då mc-firman ta betalt för i princip för hur många timmar som helst a lá felsök.. :confused: :huvet

Ringer var å varanan dag till mc-firman för att fråga om något nytt har hänt...., men svaret är desamma...näää tar tid att felsöka alla kabelstammar till div system.... :3freak
Vad kan man göra ??, hur funkar det igentligen på auktoriserade mc-firmor ??, kan det, får det ta hur lång tid som helst å i princip kosta hur mycket som helst i arb timmar ????
Är det någon här med liknande erfarenhet.. :gnissla

Drutten skrev:
2281884 Tänkte bara höra vad ni andra tycker är rimligt för felsökning på hojen....

Lämmnade in min R1:a 04:a på en Aukt mc-firma i mitten på maj för nått konstigt elfel...., men hojen står FORTFARANDE kvar på felsökning utan resultat.....

Låter som dom prioterar andra hojar före din, ta hojen därifrån omedelbums och lämna den till nån som vill ta sig an problemet.

Freedom skrev:
2281905
Drutten skrev:
2281884 Tänkte bara höra vad ni andra tycker är rimligt för felsökning på hojen....

Lämmnade in min R1:a 04:a på en Aukt mc-firma i mitten på maj för nått konstigt elfel...., men hojen står FORTFARANDE kvar på felsökning utan resultat.....

Låter som dom prioterar andra hojar före din, ta hojen därifrån omedelbums och lämna den till nån som vill ta sig an problemet.

Har ochså förstått att det ej är nån prio på min hoj, men nu har den ju stått där så länge å skall jag byta verkstad så för man ju räkna med 1-1 1/2 mån till i väntetid, för nu har ju alla fullt upp...., va fan gör man........

Drutten skrev:
2281999 Har ochså förstått att det ej är nån prio på min hoj, men nu har den ju stått där så länge å skall jag byta verkstad så för man ju räkna med 1-1 1/2 mån till i väntetid, för nu har ju alla fullt upp...., va fan gör man........
Det måste ju gå och snacka med dom om vad som är problemet med att dom inte vill ta tag i din hoj, jag hade personligen tagit hojen därifrån och försökt att få hjälp på annat håll. Dom har ju haft hojen så jäkla länge utan att göra nåt, vad talar för att dom skulle göra det fortare än om du lämnar den på nåt annat håll? Om du fortfarande vill att dom ska göra jobbet så ligg på och tjata järnet annars ta hojen därifrån.

Drutten skrev:

Lämmnade in min R1:a 04:a på en Aukt mc-firma i mitten på maj för nått konstigt elfel...., men hojen står FORTFARANDE kvar på felsökning utan resultat..... :confused: jag menar, nu har ju hojen stått där snart halva sommaren, vad är igentligen en rimlig tid för felsökning...?, kan då mc-firman ta betalt för i princip för hur många timmar som helst a lá felsök.. :confused: :huvet

Ringer var å varanan dag till mc-firman för att fråga om något nytt har hänt...., men svaret är desamma...näää tar tid att felsöka alla kabelstammar till div system.... :3freak
Vad kan man göra ??, hur funkar det igentligen på auktoriserade mc-firmor ??, kan det, får det ta hur lång tid som helst å i princip kosta hur mycket som helst i arb timmar ????
Är det någon här med liknande erfarenhet.. :gnissla

Cirkus 30 arbetsdagar, 8tim/dag á ca 600:- = 144000:- :gnissla

Är det raketforskning att hitta ett elfel på en hoj eller? Ta tillbaka cykeln och betala inte mer än 500:- för det dom gjort/inte gjort.

Drutten skrev:
2281999 Har ochså förstått att det ej är nån prio på min hoj, men nu har den ju stått där så länge å skall jag byta verkstad så för man ju räkna med 1-1 1/2 mån till i väntetid, för nu har ju alla fullt upp...., va fan gör man........
Förslagslista:

1.börja prata om stilleståndskompensationer och konsumentverket.
2. Tala om att du tänker göra allt för att få en ersättning tom. uthängning på alla forum du känner till.
3. Ring Yamaha Sverige och beklaga dig över att du tycker att deras verkstäder har usel service och att du kan tänka dig att köpa andra märken nästa gång, eftersom servicen hos yamaha är kass.
4. Ring VD på firman och säg att du får dålig service.
5. åk dit och spöa någon.

antagligen funkar 3an bäst.

HAde nog också tagit hojen därfirån..

fråga butiken hur mycket de hade tänkt sig att ta betalt om du hämtar hojen imorgon.. du får ju lägga fram det med högsta chefen att du vill använda hojen i sommar och att du börjat tappa förtoendet för dem nu!

Bästa i ditt fall hade väl nästan varit att börja felsöka själv? dvs. byta ut kompontere m.m. men kanske kan vara svårt? hur beter sig hojjen osv?

crashtestdummy skrev:
2282043 Förslagslista:

1.börja prata om stilleståndskompensationer och konsumentverket.
2. Tala om att du tänker göra allt för att få en ersättning tom. uthängning på alla forum du känner till.
3. Ring Yamaha Sverige och beklaga dig över att du tycker att deras verkstäder har usel service och att du kan tänka dig att köpa andra märken nästa gång eftersom servicen är kass.
4. Ring VD på firman och säg att du får dålig service.
5. åk dit och spöa någon.

antagligen funkar 3an bäst.

Och vad är det för fel på nummer 5 då?

Hade/har du inte bokat tid? Jag skulle ha accepterat några dagar om de inte har mycket speciella ursäkter.

Får man fråga vad är det för fel på cykeln?

falconiii skrev:
2282065 Hade/har du inte bokat tid? Jag skulle ha accepterat några dagar om de inte har mycket speciella ursäkter.

Får man fråga vad är det för fel på cykeln?

Dom tror att det kan vara CPU:n (styrboxen 12000:-ex moms) men måste via felsökning på ALLA kablar utesluta ev överslag el dyligt som då kanske "bränner" den nya CPU:n, jag fick låna av en kompis en ny CPU men då sa dom att jag fick sätta dit den själv eftersom dom ej vet om elfelet kanske förstör den boxen ochså.... :huvet , vilket låter rimligt....

Dom tror även att det kan vara det elektroniska startspärren som spökar.....
Hur som helst så måste dom då tydligen "hitta" vad felet är innan dom beställer nya grejor.........vilket ochså låter rimligt......, men frågan kvarstår, hur länge kan dom få felsöka och hur mycket får en sådan kosta...???, finns det inte nån mc-mek här på forumet som kan berätta hur det ligger till :confused:

Känns så jävla suurt å suuuger fet pung att jag endast han med 8 åk på hojen, å nu har den stått halva sommaren..... :3freak

Vad kostar komplett kabelstam?

Alternativt om det nu kanske kan finnas nån så pass ny hoj skrotad?

Köpa en bättre beggad kabelstam. Byt rakt av. Tycker jag låter klokt om vi inte snackar 5 tusen spänn för kablar förstås...

Väntetiden är väl inte helt orimlig tycker jag. Allt annat är däremot en självklarthet. Allt ska felsökas innan delar beställs. Sen kanske delar är restade o.sv, händer ju allt för ofta.

DOCK kan du ifrågasätta varför de inte felsöker din hoj tills felet/felen är funna?!

Har du garanti kvar på hojen förresten?

Gå in och kräv att få se en tidrapport över hur mycket tid dom har lagt ned på din hoj.
Om dom över huvud taget har jobbat med den så måste det ju finnas någon form av tidrapport för att senare kunna fakturera arbetet.
Kan dom inte uppvisa någon sådan, då har du verkligen lite ammunition att ta till om du tar kontakt med Yamaha Sverige, eller vilken lösning du nu väljer.

Nu gissar jag:

Mekken inte har en aning om vad som är fel.
-->Vi tar det sen berra

Du ringer och frågar 1000ggr
-->Du blir den jobbiga snubben med elfel. Ingen vill prata med eller hjälpa jobbiga snubben.
-->Din hoj står i ett hörn så länge medans dom lagar enkla fel åt glada kunder.

Både du och mek misstänker att det kan bli dyrt och knussel om vem som ska betala.
-->Din hoj står ännu djupare in i hörnet

Glöm inte att om du tjöper ny kabelstam så är det en del pill med att montera den också. Som grädde är det givetvis möjligt att kablarna är hela men det är något annat skit som är fel.

=> Om jag var dig skulle jag bara hämtat den med ett släp. Kanske betala liiiite lite pengar men näe, e dom så fumliga så skit i det.
Hitta en firma med bra rykte i närheten och dra din snyfthistoria.

Alternativt om det nu kanske kan finnas nån så pass ny hoj skrotad?

Dom där lär det finnas massor av på skroten, alla kör ju ikull på den............................. eller????????

tänk på att dom kan inte ta betalt för felsökning om dom inte hittar nåt fel..

Men de måste väl för fan kunna utesluta antingen startspärren eller databoxen??
Det kan ju inte ta mer än en pissekvart för en auktoriserad hobbymek att åtminstone mäta/koppla förbi startspärren?
...Nej, jag klarar det inte själv. Har ingen större erfarenhet av MC-mek. Men elektrisk felsökning har jag lite koll på och det låter ju snarare som alternativet att ingen "orkar" kika på hojen med det jobbiga elfelet...?

Men det e klart, pilla på den där för 600 kr/h eller plocka standardservice efter standardservice för 3-6000kr á ett par timmars jobb... Jaa, vad väljer en svältfödd mc-mek... :va

Nä, åk dit o dunka tasken i bordet o fråga vad fan de håller på med... :gnissla

DJM skrev:
2282330 tänk på att dom kan inte ta betalt för felsökning om dom inte hittar nåt fel..
Ehh... Jo? Det lär de ju definitivt kunna... Sen kan man ju hoppas att de inte har mage att debitera 10-20h om de inte varit kompetenta nog att hitta felet.

Dom kan ta betalt om kunden tex godkänner 2 timmar felsök, och ring mig sen så stämmer vi vad ni har hittat... Har bara vst kontakt med kunden och denne informeras löpande om detta bestämmer kunden hur länge man "kör på"...

Felsökning är ingen exakt vetenskap, mao kan man inte lämna pris i förväg...

Skulle vilja se den målare som har fast pris på att måla hus :rolleyes:

Tyvär är det även så att flertalet mcmekar är duktiga på förgasare & mek, dock sämre på el/insp då detta är relativt nytt på hojar...
Var likadant i bilbranschen början på 80-talet...

Fanns inga felkoder på insp/hojen?
Går väll att få fram via instrumenteringen?

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back