Rimligt pris för en service?

Shah Of Iran

Medlem
Gick med
2 Jul 2023
Ort
Stockholm
Hoj
Z900
Köpte en z900 för ungefär en månad sen och det är nu dags för 100-mils servicen. Blev lite halvt förvånad när jag fick höra att det skulle gå på ca 4200 :- Blir jag scammad eller är det ett rimligt pris?
 
Låter väl lite dyrt för ett oljebyte och kedjespänning med allmän skruvåtdragning, men har inte någon direkt koll på priserna i tokholm.
 
Sist jag servade (100-mila) så betalade jag 1250kr för en timmes jobb.
Jag tror att dom tog betalt för en timme, men det är inte specat, men det var vad vi hade resonerat om.
Det är som sagt var bara ett oljebyte.
Men jag fick historiskt schysst rabatt på packningen, och i övrigt momsen i rabatt.
Det förra året, och i norrland.
Priset på oljan, och mängden kan spela in ganska mycket också.

Service_T7.jpg
 
Sist jag servade (100-mila) så betalade jag 1250kr för en timmes jobb.
Jag tror att dom tog betalt för en timme, men det är inte specat, men det var vad vi hade resonerat om.
Det är som sagt var bara ett oljebyte.
Men jag fick historiskt schysst rabatt på packningen, och i övrigt momsen i rabatt.
Det förra året, och i norrland.
Priset på oljan, och mängden kan spela in ganska mycket också.

View attachment 498137
har pratat med två olika handlare och den ena sa att de tar betalt ca 1300 per timme. Att byta olja och filter samt att dra åt några skruvar kan inte i min värld ta upp mot tre timmar, Eller?? 😅
 
Knappt 2600 spänn betalade jag för en service med olje- och luftfilterbyte och nya vätskor till både broms och motor. Tog enligt spec 1,5h inklusive ett jäkligt trevligt bemötande.

Helt klart överkomligt. Nej det var inte en märkesverkstad.
 
har pratat med två olika handlare och den ena sa att de tar betalt ca 1300 per timme. Att byta olja och filter samt att dra åt några skruvar kan inte i min värld ta upp mot tre timmar, Eller?? 😅
Nej, en timme är väl rimligt, så säg 1500kr där.
Olja (ca 4 liter?) a 250kr/liter, så 1000kr där.
Oljefilter och en packning till pluggen, 250kr.
Så, totalt 2750kr enligt en ren gissning, oljan kan ju vara dyrare, men allt över 3000kr känns mycket tycker jag.
Du får göra en egen, kanske mer korrekt kalkyl innan du ifrågasätter :)
 
Har precis hämtat ut en hoj från 100 mila på en märkesverkstad och det gick på 3.500:- inkl. moms.
Största kostnaden var arbetet 1.5h för knappt 2000:- följt av olja för ca 900:-

För 2 år sedan betalade jag 2051:- för 100 mila service på en z650rs på märkesverkstad i en mindre ort.
 
Har precis hämtat ut en hoj från 100 mila på en märkesverkstad och det gick på 3.500:- inkl. moms.
Största kostnaden var arbetet 1.5h för knappt 2000:- följt av olja för ca 900:-

För 2 år sedan betalade jag 2051:- för 100 mila service på en z650rs på märkesverkstad i en mindre ort.
Jag har egentligen ingen kommentar på det timpriset, men man undrar ju vad fan dom gör i resterande 70 minuter?
Det vill säga när dom har bytt olja, och sprutat kedjesmörja på bakfälgen? :va
 
De brukar ta en avgift, ( 500 - 700 kr), för uppkoppling mot dator för felkoder och eventuell uppgradering av mjukvara.
 
Nackdelen med vissa märkesverkstäder är att de tar oftast en schablonpeng på arbetet oavsett faktisk åtgång på standardarbete.
Står det att jobbet beräknas ta en viss tid ifrån tillverkaren så är det vad de debiterar..
 
Köpte en z900 för ungefär en månad sen och det är nu dags för 100-mils servicen. Blev lite halvt förvånad när jag fick höra att det skulle gå på ca 4200 :- Blir jag scammad eller är det ett rimligt pris?
Likadan hoj men1000-mila service i Stockholm ( ej min ) blev 5900kr. Oljebyte som din + 4 tändstift. Stiften kostade 1164kr. Vet inte hur lång tid det tar att byta stift på en z900. Timpriset tror jag var 1390kr.
 
Det skiljer ju lite mellan hoj och hoj också, på min måste man tex ta loss alla kåpor, kylaren mm för att byta stift, så det är både dränering och påfyllning av kylarvätska för att byta stift. Är då timpriset 1390kr så blir det fort massor med pengar.
 
100mil service för Z800 kostade 3370:- på Johans Mc i Göteborg 2015. Det motsvarar 4455:- idag uppräknar med KPI. 2 timmars jobb enligt fakturan.
 
Fick en smärre chock när verkstan skulle ha nästan 5000 för byte av olja och tätningar i gaffelben som jag kommer in med lösa. Förra gången jag gjorde det för 5 år sedan kostade det drygt 3000. Det har uppenbarligen varit rätt hög inflation sedan dess.
 
Vet ej vad som är rimligt men efter offerten på 13000:- så beslutade jag mig för att göra jobbet själv då jag ej har garantier kvar på cyckeln. Det som skulle ingå i priset var: Oljebyte,stift,luftfilter,bromsoljebyte samt byte av bakdäck.
Betalt kan de ta i alla fall...
 
Jag sparar många tusenlappar varje år på att serva och fixa själv. De verktyg jag köpt in betalar sig i princip på första användningen.

Men det förutsätter ju att man kan och vill såklart. Och att leva utan stämplar i boken, samt själv sitta på bevisbördan att arbetet är korrekt utfört vid ett garantijobb. Man kan ju också skita i att köpa KTM så behöver man ju inte oroa sig för det sista. 🤣
 
Jag sparar många tusenlappar varje år på att serva och fixa själv. De verktyg jag köpt in betalar sig i princip på första användningen.

Men det förutsätter ju att man kan och vill såklart. Och att leva utan stämplar i boken, samt själv sitta på bevisbördan att arbetet är korrekt utfört vid ett garantijobb. Man kan ju också skita i att köpa KTM så behöver man ju inte oroa sig för det sista. 🤣
Det gör ju tyvärr att de kan ta i för servicepriset av en KTM. Fick en offert på drygt 5000:- för 100-milservice på min 790 häromdagen. Lyckligtvis hittade jag en återförsäljare som erbjöd servicen 1200:- mindre.
 
Jag sparar många tusenlappar varje år på att serva och fixa själv. De verktyg jag köpt in betalar sig i princip på första användningen.

Men det förutsätter ju att man kan och vill såklart. Och att leva utan stämplar i boken, samt själv sitta på bevisbördan att arbetet är korrekt utfört vid ett garantijobb. Man kan ju också skita i att köpa KTM så behöver man ju inte oroa sig för det sista. 🤣
Om man tänker igenom ett köp över ett längre perspektiv än att behålla hojen över sommaren så är det ganska värdefullt att skumma igenom verkstadshandbok o youtube för att få grepp på hur lättmekade resp. hur dyra att serva de hojar är som man kan tänka sig. BMW:s R:ar ligger väldigt bra till för hemmamekaren.
Efter att ha sett Obsession Engineering skruva isär en KTM så går de fetbort på köplistan - den skulle jag undvika att skruva i
 
Om man tänker igenom ett köp över ett längre perspektiv än att behålla hojen över sommaren så är det ganska värdefullt att skumma igenom verkstadshandbok o youtube för att få grepp på hur lättmekade resp. hur dyra att serva de hojar är som man kan tänka sig. BMW:s R:ar ligger väldigt bra till för hemmamekaren.
Efter att ha sett Obsession Engineering skruva isär en KTM så går de fetbort på köplistan - den skulle jag undvika att skruva i
Jag tycker de flesta hojar är lättmekade, det är så lite maskin liksom. Men jag får väl äta upp det nu när jag ska sätta ihop min NSR 125 R :rofl
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top