Rimligt med 1500 mils bytesintervall för olja i mc?

Jag kör Opels 0W-30 olja i både bensin Ecotec 2,2 o Cdti Ecotec och har aldrig varit med om något ras inte ens efter ca 80,000 mil i samma bil..

Men Opel kör ju Gm motorer Ecotec 2,2 sitter till o med i Hondas bilar o Kia o ett gäng till.

1,3 CDTI är nog en Fiat skulle jag tro.

Länka gärna till exakt den oljan för den verkar hutlöst bra om du kört alla 80000 mil på den oljan. Vart köper man den billigast och vad exakt heter oljan? Exakt vilken opel modell och årgång har du lyckats åka så långt med och vilka delar i motorn har du fått byta under dessa 80000 mil? Och hur i hela friden ser karossen ut!!??
 
Last edited:
Länka gärna till exakt den oljan för den verkar hutlöst bra om du kört alla 800000 mil på den oljan. Vart köper man den billigast och vad exakt heter oljan? Exakt vilken opel modell och årgång har du lyckats åka så långt med och vilka delar i motorn har du fått byta under dessa 800000 mil? Och hur i hela friden ser karossen ut!!??
Mja, nu står det iofs 80000 och inte 800000 men oavsett, 80kmil är bra det med.

Rev av toppen på R1an bara för att... och efter +13000mil med 1000mils oljebytesintervall finns ingen tillstymmelse till vändkanter, får se hur vevtappar o ramlagerlägen ser ut när jag kommer dit..

rps20190119_153852.jpg
 
Mja, nu står det iofs 80000 och inte 800000 men oavsett, 80kmil är bra det med.

Rev av toppen på R1an bara för att... och efter +13000mil med 1000mils oljebytesintervall finns ingen tillstymmelse till vändkanter, får se hur vevtappar o ramlagerlägen ser ut när jag kommer dit..

View attachment 447388

Oj ändrade till bara 80000 mil nu ,,,
13000 mil med R1 och så lång bytesintervall måste va rekord hur lugnt kör du kryper du bara fram? De flesta sporthojar är ju slut efter halva de milen.
Vilken årg är det?
Hur många liters oljevolym har den?
Vilken olja har du kört på?
Du måste visa bilder på kamaxlar och tryckare!!
 
Länka gärna till exakt den oljan för den verkar hutlöst bra om du kört alla 80000 mil på den oljan. Vart köper man den billigast och vad exakt heter oljan? Exakt vilken opel modell och årgång har du lyckats åka så långt med och vilka delar i motorn har du fått byta under dessa 80000 mil? Och hur i hela friden ser karossen ut!!??

Den bilen som rullade 80,000mil var en 1987års 2,0 Opel omega med Ecotec motor.

Vad som byttes på motorn förutom 1 vattenpump och 1 likriktarbrygga i generatorn o en hel bunt kamremmar var 6000 mil.

Inget mer byttes på den motorn.. bilen var 13 år när den skrotades o då brukar väll bilar vara relativt ok i karossen.


https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=379

Halva priset ungefär i Tyskland.

Sedan är det en bunt 2,2 Ecotec omegor som rullat mellan 30-60,000 mil men omega B är inte lika slitstark som omega A.

Den omega som rullar nu är importerad från Umeå ned till Dalsland på lastbil. Kör ca 6000 mil om året i jobbet o får man 32:- milen så är en beg omega rena guldgruvan har ca 12000 i månaden i reseersättning för en bil som kostade 9000 i Umeå.

Mvh
 
Last edited:
Oj ändrade till bara 80000 mil nu ,,,
13000 mil med R1 och så lång bytesintervall måste va rekord hur lugnt kör du kryper du bara fram? De flesta sporthojar är ju slut efter halva de milen.
Vilken årg är det?
Hur många liters oljevolym har den?
Vilken olja har du kört på?
Du måste visa bilder på kamaxlar och tryckare!!
Är sporthojar verkligen slut efter 6000mil eller körs de normalt aldrig så långt?
Min första R1a från -99 körde jag 5500mil och den funkade bra när den byttes in.

Nuvarande är från -07 och har inte gått konstant på 14000rpm då den körts mest på gata, fast ingen jobbpendling.

Olja har alltid varit Motul 7100 4T 10W-40.
Det ryms 3.1L.

Måste riva resten och mäta upp innan jag kan säga något mer :tummenupp
 
En modern MC-motor slits inte ut i första taget. Tyska Motorrad brukar ju då och då plocka isär långtesthojar för att mäta upp och gå igenom rubbet. 5000 eller 10000 mil.

Till och med Ducati brukar se ut som nya efter 5000 mil...
 
Är sporthojar verkligen slut efter 6000mil eller körs de normalt aldrig så långt?
Min första R1a från -99 körde jag 5500mil och den funkade bra när den byttes in.

Nuvarande är från -07 och har inte gått konstant på 14000rpm då den körts mest på gata, fast ingen jobbpendling.

Olja har alltid varit Motul 7100 4T 10W-40.
Det ryms 3.1L.

Måste riva resten och mäta upp innan jag kan säga något mer :tummenupp

Man ser sällan sporthojar som gått mer än 3000-4000 mil efter det tycks de gå upp i rök? Förut när man kunde dra loss mätarvajern så gjordes det säkerligen på x ant hojar så de aldrig gått över 3000 mil men nu är de nog svårt att fippla med mätare. Många som köper sådana hojar som beg kör som galningar tokvarvar och har sedan de kollat på youtube klipp de tar kol på många maskiner. Men de är ju starkt byggda motorer så sköts de bra och körs någotsånär lugnt med bra olja håller de säker 6000+mil som i detta fall.
Du har kört extremt bra olja hör jag den är nog stor anl till att den är så fräsch.
 
Last edited:
Oj ändrade till bara 80000 mil nu ,,,
13000 mil med R1 och så lång bytesintervall måste va rekord hur lugnt kör du kryper du bara fram? De flesta sporthojar är ju slut efter halva de milen.
Vilken årg är det?
Hur många liters oljevolym har den?
Vilken olja har du kört på?
Du måste visa bilder på kamaxlar och tryckare!!
Det är km-panik i det här landet. En R1 (till exempel) som körs på gata enbart och sköts om är helt enkelt överdimensionerad för uppgiften.

Man säger ungefär samma sak om den hoj jag har nu, men det finns gott om exempel som närmar sig 200000 km och rullar på fint. Dock sällan i det här landet av nån anledning?

Jag gissar att vi kör för lite per säsong och får problem och slitage pga det.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Man ser sällan sporthojar som gått mer än 3000-4000 mil efter det tycks de gå upp i rök? Förut när man kunde dra loss mätarvajern så gjordes det säkerligen på x ant hojar så de aldrig gått över 3000 mil men nu är de nog svårt att fippla med mätare. Många som köper sådana hojar som beg kör som galningar tokvarvar och har sedan de kollat på youtube klipp de tar kol på många maskiner. Men de är ju starkt byggda motorer så sköts de bra och körs någotsånär lugnt med bra olja håller de säker 6000+mil som i detta fall.
Du har kört extremt bra olja hör jag den är nog stor anl till att den är så fräsch.

Jag gissar lite på att de inte kommer ut på marknaden just för att folk tror att en hoj är helslut efter 4000 mil och man får inget för dem.

Då kan man lika gärna bara behålla dem.

Har själv några av dessa i garaget även om de fortfarande används och att mätarna skulle gått att koppla ur så är det inget jag skulle göra.

(Jo den ena rullade ca 100-150 mil med mätaren urkopplad, fick brickan i vinkelväxeln fel en gång när jag monterade framhjulet och orkade inte fixa det direkt. skulle ändå byta framdäck så fort det levererades.)
 
Den bilen som rullade 80,000mil var en 1987års 2,0 Opel omega med Ecotec motor.

Vad som byttes på motorn förutom 1 vattenpump och 1 likriktarbrygga i generatorn o en hel bunt kamremmar var 6000 mil.

Inget mer byttes på den motorn.. bilen var 13 år när den skrotades o då brukar väll bilar vara relativt ok i karossen.


https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=379

Halva priset ungefär i Tyskland.

Sedan är det en bunt 2,2 Ecotec omegor som rullat mellan 30-60,000 mil men omega B är inte lika slitstark som omega A.

Den omega som rullar nu är importerad från Umeå ned till Dalsland på lastbil. Kör ca 6000 mil om året i jobbet o får man 32:- milen så är en beg omega rena guldgruvan har ca 12000 i månaden i reseersättning för en bil som kostade 9000 i Umeå.

Mvh
Tänker osökt på: https://youtu.be/aWld3EgQGhs
 
Han har inte helt fel den gode Eddie..
Kompisarna har tjänstebilar för det skall vara flått o fint och betalar ett bruttobelopp varje månad för att få nyttja bilen.. jag får betalt hela tiden när jag kör min egna bil:tummenupp
Ja, det är väl ungefär den kalkylen jag också kommit fram till. Intelligent att hålla på och jobba och slita, när alla pengar går till nån jävla ny skitbil
 
Nu är ju inte 32 spänn per mil särskilt vanligt.
18,50 är väl det normala.
På vår firma tror jag det är 24,50 men då är allt över 18,50 skattepliktigt och då är det svårt att se detta som en guldgruva.
Gällande mc åker jag BMW och är inte det minsta nojig för mil som byggs på... (kör över 1000 per år, ibland 2 eller 3...)
 
Nu är ju inte 32 spänn per mil särskilt vanligt.
18,50 är väl det normala.
På vår firma tror jag det är 24,50 men då är allt över 18,50 skattepliktigt och då är det svårt att se detta som en guldgruva.
Gällande mc åker jag BMW och är inte det minsta nojig för mil som byggs på... (kör över 1000 per år, ibland 2 eller 3...)

Om man kör bil i jobbet är 32 spänn absolut vanligt. Allt mellan 29 (kommunala avtalet) till 46 (vissa säljaravtal osv) har jag sett.

18,50 är bara Skatteverkets gräns för skattefrihet.
Allt överstigande ger inte bara skattskyldighet utan förstås även pengar in på pensionskontot så att köra gammal Opel kan mycket väl vara en riktigt bra affär om man nu tänker bort säkerhet, miljö mm.


Buy quality, cry once
 
De skulle va intressant att veta hur långt en nyare sporthoj på runt 207hk går typ BMW S 1000 RR .Jag menar de har ju grönjälvilg trimgrad utan kompressor eller turbo! Jag menar dessa nyare hojar har ju stenhårda ventilfjädrar och höga ventillyft vilket är ett problem för lång livslängd.
De har också serviceintervall på 1000 mil a 3,5 L oljevolym. Jag skulle absolut bytt på 500 mil på en så hårt trimmad motor.
 
Last edited:
Det är km-panik i det här landet. En R1 (till exempel) som körs på gata enbart och sköts om är helt enkelt överdimensionerad för uppgiften.

Man säger ungefär samma sak om den hoj jag har nu, men det finns gott om exempel som närmar sig 200000 km och rullar på fint. Dock sällan i det här landet av nån anledning?

Jag gissar att vi kör för lite per säsong och får problem och slitage pga det.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Kan stämma, körs hojen 300mil per säsong har den efter 11 år gått 3300mil och lägger man den då på sidan, kåpskrap, backspegel, kopplingshandtag, nån skrapad motorkåpa, fotpinne, kopplingspedal
så finns risken med helförsäkring att någon reservdel saknas och hojen blir inlöst.
Varför bara 300mil ?
Kort MC-säsong.
Avställd 6 månader/år.
 
De skulle va intressant att veta hur långt en nyare sporthoj på runt 207hk går typ BMW S 1000 RR .Jag menar de har ju grönjälvilg trimgrad utan kompressor eller turbo! Jag menar dessa nyare hojar har ju stenhårda ventilfjädrar och höga ventillyft vilket är ett problem för lång livslängd.
De har också serviceintervall på 1000 mil a 3,5 L oljevolym. Jag skulle absolut bytt på 500 mil på en så hårt trimmad motor.

Ja om man använder effekten så helt klart. Ligger man och finåker i 110 jämn hastighet kan jag inte tänka mig att det spelar någon större roll för oljans del...
 
I somras for vi ner till Österike mitt i smällvärmen.
Då lär oljan fått bevisa vad den tål för det var blandning av högfartsetapper på autobahn, klättring på små knixvägar men framförallt timtal i bilköer där det var så trångt att det inte gick att smyga i mellan sammtidigt som kylfläktarna gjorde sitt bästa att hålla motortemp under 105grader.

Var lite nervös då toppen är portad, har fullsystem och tomgången är något upphöjd, till råga på allt pajade powercommandern dagen innan avresa så jag var tvungen att konvertera mappen och lägga den i ECUn i stället, fanns ingen tid att testa men det var inga problem, drog ingen olja eller kylvätska, hojen funkade exemplariskt :tummenupp
 
De skulle va intressant att veta hur långt en nyare sporthoj på runt 207hk går typ BMW S 1000 RR .Jag menar de har ju grönjälvilg trimgrad utan kompressor eller turbo! Jag menar dessa nyare hojar har ju stenhårda ventilfjädrar och höga ventillyft vilket är ett problem för lång livslängd.
De har också serviceintervall på 1000 mil a 3,5 L oljevolym. Jag skulle absolut bytt på 500 mil på en så hårt trimmad motor.

600 R-hojar har ju högre trimmningsgrad än så och de håller ju såå...
 
Jag är oerhört petig när det kommer till min hojmotor. Kör endast med Agro Deluxe Pro 9 som endast innehåller olja skapad av fermenterade trilobiter. tyvärr är den oljan så dyr att det är mer ekonomiskt att köra med samma olja tills motorn skär och sen lämna in den på renovering.
Så p.g.a. min vördnad för motorns välbefinnande byter jag aldrig olja.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top