Rimligt att byta kamremmar på Ducati Monster efter 700mil?

Sara75

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Ducati Monster 1100 -11
Menar du att Duccati-ägare e ihop med gamla haggor? Alla unga töser har ju tatueringar.

Japp, visst har dem de, men ingen tjej född åttiotalet har en tribal mellan ryggen och röven. Jämför kärringar födda senast -60 och deras ylande varg på axeln.

Man lär säga nåt liknade om flickorna (och pojkarna för den delen) som är födda på 80- eller 90-talet om deras tatueringar om ett antal år....

/Ducatiägare, flicka född -75 med tatuering (fast visst, jag skulle inte välja en sådan idag, men skulle aldrig få för mig att ta bort/göra om den heller) :yoparty
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Man lär säga nåt liknade om flickorna (och pojkarna för den delen) som är födda på 80- eller 90-talet om deras tatueringar om ett antal år....

/Ducatiägare, flicka född -75 med tatuering (fast visst, jag skulle inte välja en sådan idag, men skulle aldrig få för mig att ta bort/göra om den heller) :yoparty

Okey? Så är det rosen, vargen, kinatecknet eller hann du köra svankgaddningen innan du vaknade upp ur roséfyllan?

Vad är det egentligen för "liknande" du menar att "de" kommer att säga om vad? Närdå? Nittiotalisterna har liksom ingen trademarktattoe på det sättet.
 

Sara75

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Ducati Monster 1100 -11
Okey? Så är det rosen, vargen, kinatecknet eller hann du köra svankgaddningen innan du vaknade upp ur roséfyllan?

Vad är det egentligen för "liknande" du menar att "de" kommer att säga om vad? Närdå? Nittiotalisterna har liksom ingen trademarktattoe på det sättet.


Jösses... Jag borde vetat bättre än att skoja på det här stället.
 

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Stuvsta
Hoj
KTM 990 SMT -09
två år känns väldigt tidigt, visst ras är man medveten om. Ska kolla om man orkar byta själv. 6000 loppor på verkstad var rätt saftigt för den
 

Diggler

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Ort
stockholm
Hoj
2008,kawasaki,z1000
två år känns väldigt tidigt, visst ras är man medveten om. Ska kolla om man orkar byta själv. 6000 loppor på verkstad var rätt saftigt för den

6000 kr ! jag pratade med killen som driver ducati affären inne i sthlm och han sa att det kostar runt 1500 spänn o byta remmar....och det är ducati som bestämt att vi måste byta remmar vartannat år för att vi bor i kalla norden o inte kör på vintern..hojen står länge i garage o remmen blir dålig pga det....var likadant me en alfa romeo 156 gta som jag hade...kamremmsbyte varje 6000 mil! och det var bara i norden det gällde i..
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vore det inte billigare i längden att tillvärka drev o ha en o-ringskedja monterad
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hehe, denna tråden har inte alls spårat ur :D

Men det är sant som någon skrev. Kostar det inte mer än 1100:- är det ändå ok.

En års service på min R6:a skulle kosta 2400:- :va
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
vem fan lämnar in på service?
Har man hoj ska man kunna skruva själv tycker jag. :tungan
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Dom som har garanti :tungan

Ja, lämna in på garanti fine.
Men lämna in för att byta olja och lite filter, däck, några remmar osv är ju nästan lite tragiskt.
spec då hojen står still i 6månader om året, ska man inte hinna lära sig en liten service på den tiden
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Riktiga hojar har kamkedja

Eller stötstänger...

Det är för övrigt lite lustigt detta med åldrandet; vi har ju inte en aning om hur länge de nya remmarna legat på lagret. Kanske sedan modellen släpptes? Iofs är miljön i motorn mer stressande på materialet men ändå...
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det måste rimligtvis finnas olika kvaliteer på kamremmar. Tandremmar är ju en industriell komponent. Tandremmar består ju inte bara av gummi. Det finns ju olika armeringstyper i remmar. Tyg, stålvajer, kevlar har jag sett i alla fall. Leta rätt på en kvalitetsrem som passar istället för det där skräpet som verkstaden monterar för dyra pengar. Kan man få en kamrem att funka pålitligt, i 15000 mil i västerländsk kvalitetsbil, då borde man kunna vettigare alternativ till hojen.
 

sportbike

Guest
Det måste rimligtvis finnas olika kvaliteer på kamremmar. Tandremmar är ju en industriell komponent. Tandremmar består ju inte bara av gummi. Det finns ju olika armeringstyper i remmar. Tyg, stålvajer, kevlar har jag sett i alla fall. Leta rätt på en kvalitetsrem som passar istället för det där skräpet som verkstaden monterar för dyra pengar. Kan man få en kamrem att funka pålitligt, i 15000 mil i västerländsk kvalitetsbil, då borde man kunna vettigare alternativ till hojen.
Faktiskt!
Lite ot, men två bilsorter jag ägt:
Ford: 4000 mils bytesintervall.
Citroen Diesel: 24.000 mils bytesintervall.
Man undrar ju.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Gummit är inte slut efter två år, gummit är förmodligen inte ens slut efter fem år, men gummi åldras och töjer sig så man har satt gränsen till två år för att vara på den säkra sidan.
Tror jag.

Så du menar att Ducati är klara med gummisnoddar nu? Nu är det järnkedjor som gäller?
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top