Rimligt att byta kamremmar på Ducati Monster efter 700mil?

Menar du att Duccati-ägare e ihop med gamla haggor? Alla unga töser har ju tatueringar.

Japp, visst har dem de, men ingen tjej född åttiotalet har en tribal mellan ryggen och röven. Jämför kärringar födda senast -60 och deras ylande varg på axeln.

Man lär säga nåt liknade om flickorna (och pojkarna för den delen) som är födda på 80- eller 90-talet om deras tatueringar om ett antal år....

/Ducatiägare, flicka född -75 med tatuering (fast visst, jag skulle inte välja en sådan idag, men skulle aldrig få för mig att ta bort/göra om den heller) :yoparty

Man lär säga nåt liknade om flickorna (och pojkarna för den delen) som är födda på 80- eller 90-talet om deras tatueringar om ett antal år....

/Ducatiägare, flicka född -75 med tatuering (fast visst, jag skulle inte välja en sådan idag, men skulle aldrig få för mig att ta bort/göra om den heller) :yoparty

Okey? Så är det rosen, vargen, kinatecknet eller hann du köra svankgaddningen innan du vaknade upp ur roséfyllan?

Vad är det egentligen för "liknande" du menar att "de" kommer att säga om vad? Närdå? Nittiotalisterna har liksom ingen trademarktattoe på det sättet.

Okey? Så är det rosen, vargen, kinatecknet eller hann du köra svankgaddningen innan du vaknade upp ur roséfyllan?

Vad är det egentligen för "liknande" du menar att "de" kommer att säga om vad? Närdå? Nittiotalisterna har liksom ingen trademarktattoe på det sättet.

Jösses... Jag borde vetat bättre än att skoja på det här stället.

två år känns väldigt tidigt, visst ras är man medveten om. Ska kolla om man orkar byta själv. 6000 loppor på verkstad var rätt saftigt för den

två år känns väldigt tidigt, visst ras är man medveten om. Ska kolla om man orkar byta själv. 6000 loppor på verkstad var rätt saftigt för den

6000 kr ! jag pratade med killen som driver ducati affären inne i sthlm och han sa att det kostar runt 1500 spänn o byta remmar....och det är ducati som bestämt att vi måste byta remmar vartannat år för att vi bor i kalla norden o inte kör på vintern..hojen står länge i garage o remmen blir dålig pga det....var likadant me en alfa romeo 156 gta som jag hade...kamremmsbyte varje 6000 mil! och det var bara i norden det gällde i..

Hehe, denna tråden har inte alls spårat ur :D

Men det är sant som någon skrev. Kostar det inte mer än 1100:- är det ändå ok.

En års service på min R6:a skulle kosta 2400:- :va

vem fan lämnar in på service?
Har man hoj ska man kunna skruva själv tycker jag. :tungan

Dom som har garanti :tungan

Ja, lämna in på garanti fine.
Men lämna in för att byta olja och lite filter, däck, några remmar osv är ju nästan lite tragiskt.
spec då hojen står still i 6månader om året, ska man inte hinna lära sig en liten service på den tiden

Riktiga hojar har kamkedja

Eller stötstänger...

Det är för övrigt lite lustigt detta med åldrandet; vi har ju inte en aning om hur länge de nya remmarna legat på lagret. Kanske sedan modellen släpptes? Iofs är miljön i motorn mer stressande på materialet men ändå...

Det måste rimligtvis finnas olika kvaliteer på kamremmar. Tandremmar är ju en industriell komponent. Tandremmar består ju inte bara av gummi. Det finns ju olika armeringstyper i remmar. Tyg, stålvajer, kevlar har jag sett i alla fall. Leta rätt på en kvalitetsrem som passar istället för det där skräpet som verkstaden monterar för dyra pengar. Kan man få en kamrem att funka pålitligt, i 15000 mil i västerländsk kvalitetsbil, då borde man kunna vettigare alternativ till hojen.

Det måste rimligtvis finnas olika kvaliteer på kamremmar. Tandremmar är ju en industriell komponent. Tandremmar består ju inte bara av gummi. Det finns ju olika armeringstyper i remmar. Tyg, stålvajer, kevlar har jag sett i alla fall. Leta rätt på en kvalitetsrem som passar istället för det där skräpet som verkstaden monterar för dyra pengar. Kan man få en kamrem att funka pålitligt, i 15000 mil i västerländsk kvalitetsbil, då borde man kunna vettigare alternativ till hojen.
Faktiskt!
Lite ot, men två bilsorter jag ägt:
Ford: 4000 mils bytesintervall.
Citroen Diesel: 24.000 mils bytesintervall.
Man undrar ju.

Gummit är inte slut efter två år, gummit är förmodligen inte ens slut efter fem år, men gummi åldras och töjer sig så man har satt gränsen till två år för att vara på den säkra sidan.
Tror jag.

Så du menar att Ducati är klara med gummisnoddar nu? Nu är det järnkedjor som gäller?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT