Rimlig mintemperatur för långfärd?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag tänkte åka till Gävle i morgon bitti, en tripp på ca 40 mil. Nu är klockan 2300 och det är 2 grader varmt...

Vad anser ni vara den lägsta temperaturen man kan acceptera om man vill åka den sträckan och tycka att det är värt det så att säga?

.

beror ju på en själv och och viljan.
idag anser jag 10-15 grader plus är den lägsta temp jag kan tänka mig åka i utan att jag måste.
Men när jag var yngre körde jag i minusgrader.

Tycker att 5-10 grader är bra. Fast då med goretex istället för skin :)

Jag har åkt stockholm<->gävle några gånger i +5 och hällregn, funkade klockrent! Det enda som var lite svalt när jag kom fram var händerna :gnissla
Men det löser man ju enkelt genom att stanna och krama avgassystem lite då och då om man vill. Annars är såna där genomskinliga engångsplasthandskar riktigt smidiga för att skydda händerna från fartvind och regn! :tummenupp

Med varma kläder och värmehandskar/-skor/-väst går det nog att åka lika långt som på sommarn. Det jag menar är att det beror på vad du har för utrustning.

Bearing skrev:
Med varma kläder och värmehandskar/-skor/-väst går det nog att åka lika långt som på sommarn. Det jag menar är att det beror på vad du har för utrustning.

Hojen spelar in lite också, det är ju klart trevligare med ett touringlok med hur mycket kåpor som helst, handtagsvärme osv, jämfört med en sporthoj, motard eller ännu värre, en customhoj utan kåpor alls! :näsblod

Klockan är nu 8:45 och det är +2 grader igen! När jag klev upp för en halvtimme sen var det +1. Solen skiner så det är väl bara att åka? Nån som bor i Gävle eller längs vägen som kan tala om vad det är för temperatur söderut?

.

lite sent kanske men tog mig från strängnäs till götebrgo 40,2mil o då va det inte mer än 5grader...goretex stället värmer som fan..bara kör...ja ska iväg nu...12grader i göteborg redan..

9:15 och nu är det 3+. Väntar nog en timme till så bör det vara +5 grader, sen åker jag fanimej.

.

Har du bra kläder och handtagsvärmare så kan man åka långt vid +2 grader.
Är det varmare än +3 brukar jag alltid ta MC:n oavsett om solen skiner eller om det hällregnar..

Åker du via Ljusdal så kan jag säga att solen skiner på klar blå himmel och det är 6 grader nu

f.lofgren skrev:
Åker du via Ljusdal så kan jag säga att solen skiner på klar blå himmel och det är 6 grader nu

Sweet! Nu är det 5+ här så det är dags att rulla. Håll i hatten!

.

Allt över 5grader kan man åka i, men för att det ska bli skönt och säkert bör det vara ca 15grader enligt mig... :tungan

Ursäkta om jag lånar tråden!

Men om vi vänder på det och frågar vart går smärtgränsen i värme istället hur varmt får det vara om man kör i skinställ för att inte helt bli som ett russin? :3freak

f.lofgren skrev:
Åker du ånge ramsjö eller vilken väg tar du

Hemma igen! Åkte mot Sundsvall ner men genade över Matfors-Kvissle. Helt ok väder, det var ganska varmt när jag kom ner. Upp åkte jag över Bollnäs-Ljusdal och förbi hembyn Ytterhogdal. Det var däremot en plåga, kallt och regn i princip hela vägen... Nu ska jag ta ett bad! Blir jag inte förkyld av det här då är jag tamefan odödlig.

.

Kom just hem till luleå, körde upp hojjen från umeå.. 2 grader "varmt" samt blöt väg.. Fick stanna och värma händerna lite men annars rätt ok.. Om det inte vore för febern... Snöa igår i skellefte tydligen.. ajja, slutet gott, over and out..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park