rikta tank?

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
jag var och hämtade en z750 -04 förra helgen. nöjd och glad för jag fick den till ett bra pris och den var i fint skick va jag kunde se. Han som jag köpte hojen av va körskolelärare och visade mig hur man skulle spänna fast hojen. hann väl max en mil när jag kikar i backspegeln och ser hur hojen tippar på sidan.....

den ramlar så att "kragen" på vagnen träffar tanken och lämnade ett fint veck efter sig. ca 15cm långt och 7-10cm djup. plus att fästet för fotpinnen gick av.

SÅ är det nån som har tips om hur jag kan dra ut bucklan. tror inte man når att trycka den in i från.
tänkte att man kanske kunde svetsa fast brickor som man kan rycka ut den med. vågar man punkta fast brickorna om man tömmer tanken eller smäller det...?
vet nån här om det går att svetsa fästet till fotpinnen. det är i aluminium. hört att det finns "gjutaluminium" som ej går att svetsa?

mvh/mattias

Så man får lära sig hur man spänner fast en MC på en släpkärra på körskolan?

Jag lånar tråden, då det var lustigt sammanträffande ämne! Z750 tank, buckla... Går denna rädda? Vilka firmor kan sånt? Ytterst tacksam för info!

Bifogat

• DSC00330.jpg
    DSC00330.jpg
    201.3 KB · Visningar: 203
  • DSC00331.jpg
    DSC00331.jpg
    240.1 KB · Visningar: 186
Det finns specialverktyg till sånt men kommer inte ihåg vad de heter just nu men den bankar ut och sedan spacklar man:tummenupp. Det är TOTALFÖRBJUDET att svetsa tank:fatta!

Så man får lära sig hur man spänner fast en MC på en släpkärra på körskolan?

nja det får man väl inte, men han VERKADE iaf säker och duktig jämfört med mig som aldrig spännt fast en hoj på släp förut. nästan lite lustigt att han visade hur man skulle göra och sen styper den efter en mil....:död
mvh/mattias

Det finns specialverktyg till sånt men kommer inte ihåg vad de heter just nu men den bankar ut och sedan spacklar man:tummenupp. Det är TOTALFÖRBJUDET att svetsa tank:fatta!

jo men man kommer ju inte åt att banka ut den. skulle behöva dra ut bucklan med nåt. kan man inte skölja ur den med nåt så man kan svetsa?

mvh/mattias

Last edited:
nja det får man väl inte, men han VERKADE iaf säker och duktig jämfört med mig som aldrig spännt fast en hoj på släp förut. nästan lite lustigt att han visade hur man skulle göra och sen styper den efter en mil....:död

jo men man kommer ju inte åt att banka ut den. skulle behöva dra ut bucklan med nåt. kan man inte skölja ur den med nåt så man kan svetsa?
Ett spännband runt varje gaffelben ovanpå nedre styrkronan brukar kunna vara en bra början.

Bucklan blev ju enligt vad du skriver ganska så djup. Är den skarp eller mjuk?

Eftersom din har trasig fotpinne antar jag att det inte var dig jag såg på en röd Z750 i stan idag? Konstaterade att det var en ganska rolig färg att se när alla andra hojar är svarta, vita, gråa eller blåa och i diverse metallicfärger. :)

Angående fotpinnens fäste så kan det nog vara svårt att svetsa. Det är iaf inget som vem som helst gör med lyckat resultat. Och ett nytt fäste kostar nog en del.

mvh/mattias

Tank får man inte svetsa oavsett om man fyller den med vatten eller inte:tummenupp

Men det dära verktyget: man borrar ett litet hål i bucklan och trycker in verktyget utifrån, bankar ut bucklan och täpper igen hålet/spacklar.

EDIT: Tror att verktyget heter draghammare:va

Bifogat

• 2ij6n0p.jpg
    2ij6n0p.jpg
    58.1 KB · Visningar: 168
Last edited:
Du kan säkert komma åt att knacka innifrån om du tar loss bensinpumpen i botten på tanken. Jag använde en förlängare till spärrnyckel att slå på. Sen spacklade jag resten så tanken fick rätt form. Lagningen syntes inte alls efter lackering. Lämna tanken till en bilplåtslagare om du vill ha det gjort så bra som möjligt. Det finns tydligen något magiskt medel man kan ha i tanken efter en sådan misshandel så det inte skall rosta när du skadat ytskiktet invändigt. Jag använde inget sådant och upplevde ingen rost under de 7 år jag hade kvar den.

Är det skarpa veck är det bäst att inte göra något där eftersom det kan gå hål där annars.

Last edited:
Tank får man inte svetsa oavsett om man fyller den med vatten eller inte:tummenupp

Men det dära verktyget: man borrar ett litet hål i bucklan och trycker in verktyget utifrån, bankar ut bucklan och täpper igen hålet/spacklar.

EDIT: Tror att verktyget heter draghammare:va

Om man nu inte får svetsa i tanken kan du väl berätta hur man bär sig åt när man "täpper igen" hålen på ett varaktigt sätt.

Det går utmärkt att svetsa i tankar, det enda tricket man behöver kunna är att få tanken helt avgasad. Låta den ligga över natten med het ånga i (vattenånga), tvätta ur bensinen med passande lösningsmedel är två exempel som fungerar.

Men, ett varningens finger, GÖR DET INTE om du inte har järnkoll på vad du gör.

Last edited:
Måste ju gå att svetsa? Varför skulle det inte? Är ju bara att låta den ånga ur ordentligt och rengöra den. Men jag är ändå lite lur på om jag inte hade kört vidare med bucklan och letat efter en begad tank istället. Måste ju dyka upp nånstans. Helt ovanlig hoj är det väl inte? Att en ny tank är på tok för dyr kan man ju förstå. Förresten, hade du nån bra försäkring på den? Tänkte om den råkade vara helförsäkrad, då borde de gå att ta ut på självrisken där.

Finns firmor som riktar tankar utan att lämna ett spår efter sig. De limmar på en plastbit med gänga i änden och rycker ut med glidhammare. Väldigt speciell utrustning. De kan inte rädda alla bucklor, det beror på hur hård tanken är vid bucklan, men ibland går det alldeles utmärkt.

Annars ringer du till Tores Billack i Skövde. Han kan fixa en tank riktigt snyggt. Det kostar, men inte som en ny tank.

Jag lånar tråden, då det var lustigt sammanträffande ämne! Z750 tank, buckla... Går denna rädda? Vilka firmor kan sånt? Ytterst tacksam för info!
Allting går att rädda med rätt verktyg och erfarenhet!

Hur kan de va totalförbjudet?

För jag vet folk som har byggt egna tankar och sen haft dom trycktestade och godkända?

Måste ju va lagligt om man gör testerna sen igen?

Till ts

I ditt fall skulle jag punktsvetsa fast och sen dra ut bucklan,
Annars kan du trycka ut den med trycklyft på en firma

eller i värsta fall fylla den med vatten och frysa den(de är de sämsta för tanken kan gå i sönder)

skulle dock i erat fall satsat på beggat och lacka om ifall de behövs,

Allting går att rädda med rätt verktyg och erfarenhet!

Hur kan de va totalförbjudet?

För jag vet folk som har byggt egna tankar och sen haft dom trycktestade och godkända?

Måste ju va lagligt om man gör testerna sen igen?

Till ts

I ditt fall skulle jag punktsvetsa fast och sen dra ut bucklan,
Annars kan du trycka ut den med trycklyft på en firma

eller i värsta fall fylla den med vatten och frysa den(de är de sämsta för tanken kan gå i sönder)

skulle dock i erat fall satsat på beggat och lacka om ifall de behövs,

Det är ju en använd tank han vill svetsa i .dvs en jävla massa explosiv gas i och minsta gnista så är det är ju en bomb kan man säga...Låter kanske löjligt men en fulltankad behållare med bensin är mindre farlig en en som är tom pga gasbildningen..Är man lite rädd om hälsan så ska man nog inte labba med bensintankar om man inte har kunskapen.

Det är ju en använd tank han vill svetsa i .dvs en jävla massa explosiv gas i och minsta gnista så är det är ju en bomb kan man säga...Låter kanske löjligt men en fulltankad behållare med bensin är mindre farlig en en som är tom pga gasbildningen..Är man lite rädd om hälsan så ska man nog inte labba med bensintankar om man inte har kunskapen.

Väldigt mycket okunskap i tråden om tankar och svetsning.

Det går utmärkt att svetsa i en begagnad bensintank, MEN man MÅSTE göra rätt förberedelser.
Själv föredrar jag att tömma tanken, och låta den ånga ur av sig själv kanske en dag. Sedan rengöring med tex avfettning, och ett flertal sköljningar. Låt den stå och torka och vädra ur, en liten fläkt är smart.

Lukta nu i tanken, om det inte luktar starkt lägg upp den på svetsbordet och 'boffa' den med en tändsticka. Var beredd på att den kan smälla till som en kinasmällare ungefär om du slarvat med rengöring och ventilering. Men det brukar för kalsongernas välmående vara bäst att få boffen när du vet om det istället för när du svetsas en stund.

Klart att svetsa.

En dieseltank är det värre med, den bör ångas ur med het ånga och det är fortfarande lite läskigt om de som gör rent den fuskar. Avrådes

+1

tror du jag e intelligensbefriad bara för jag e 16 år eller?
har svetsat en hel del, visserligen aldrig svetsat om en tank efter ja använt/fyllt på den,
Men har man inte kunskapen om att "ånga ur" eller "vädra" tanken efter de varit bensin i den då har man inte haft huvudet ovanför golvet när man var liten

Svetsa bensintank är ju ofarligt bara man vädrar ut ordentligt. Vi körde med slang från bilens avgassystem och ner i tanken ca 10 minuter. Tryckluft sen och till sist vattensköljning.

Kolla alltid med luktsinne och en pofftest som Rolle föreslår :tummenupp

Men som alltid, vet man inte vad man håller på med, låt bli då.

Om man nu vill prova lite snällt så kan man limma fast en mutter med smältlim (snåla inte på limmet) och sedan försöka rycka ut den med en glidhammare.
Kan funka på en snäll buckla, annars är min erfarenhet att det brukar vara för tjock plåt samt för mycket former på hojtankar för att det ska gå.
Svetsa dit brickor är annars lösningen, men som redan sagts så skölj o vädra tanken noga.
(Använd inte dammsugare för att ventilera tanken:näsblod)

Ett spännband runt varje gaffelben ovanpå nedre styrkronan brukar kunna vara en bra början.

Bucklan blev ju enligt vad du skriver ganska så djup. Är den skarp eller mjuk?

Eftersom din har trasig fotpinne antar jag att det inte var dig jag såg på en röd Z750 i stan idag? Konstaterade att det var en ganska rolig färg att se när alla andra hojar är svarta, vita, gråa eller blåa och i diverse metallicfärger. :)

Angående fotpinnens fäste så kan det nog vara svårt att svetsa. Det är iaf inget som vem som helst gör med lyckat resultat. Och ett nytt fäste kostar nog en del.

jo det kan ha varit jag. gjorde ett nytt provisoriskt fäste med plattjärn:tummenupp tänkte faktiskt måla om den till svart jag också. tycker inte att den röda färgen e så sexig....:D
tänkte höra med nån firma om dom kan svetsa det. men om det är gjutet har jag hört att det inte går att svetsa. får väl kolla om det finns nåt på ebay annars.
bucklan e skarp. den hamnade i linje med ett annat veck på tanken så den är inte så i ögon fallande faktiskt. men jag vill inte ha den där ändå.

angående att rikta bucklan så tror jag att jag provar svetsning ändå. verkar ju som det går om man tvättar ur och låter den stå som ni säger. räcker ju om det går att dra ut den några cm så kan jag ju spackla med lite glasfiber.
tack för alla svar. fan va grymt med ett forum där man kan få så mycket bra svar:tummenupp

mvh/mattias

Men snälla folk:rolleyes: Man FÅR inte svetsa en använd tank men man KAN ändå göra det:huvet

Märkesverkstäder svetsar inte använda tankar, kanske några små privata...

Men jag tror att en draghammare/glidhammare är det rätta verktyget:)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...