rikta tank?

Svetsa fast en svetstång på en glidhammare och köp en massa popnitar. Bara borra en massa hål i med nitarna(utan att ha av den) sen är det bara att börja bonka ut den.
Sen så svetsar du alla små hål och spacklar. KLART! :)

Väldigt mycket okunskap i tråden om tankar och svetsning.

Det går utmärkt att svetsa i en begagnad bensintank, MEN man MÅSTE göra rätt förberedelser.
Själv föredrar jag att tömma tanken, och låta den ånga ur av sig själv kanske en dag. Sedan rengöring med tex avfettning, och ett flertal sköljningar. Låt den stå och torka och vädra ur, en liten fläkt är smart.

Lukta nu i tanken, om det inte luktar starkt lägg upp den på svetsbordet och 'boffa' den med en tändsticka. Var beredd på att den kan smälla till som en kinasmällare ungefär om du slarvat med rengöring och ventilering. Men det brukar för kalsongernas välmående vara bäst att få boffen när du vet om det istället för när du svetsas en stund.

Klart att svetsa.

En dieseltank är det värre med, den bör ångas ur med het ånga och det är fortfarande lite läskigt om de som gör rent den fuskar. Avrådes

Därför skrev jag att man ska låta bli att labba med bensintankar om man inte har KUNSKAPEN .... Det kanske inte är alla som tänker på att skölja och lufta tanken så därför höjer jag ett varningens finger ... Synd om det händer dumheter i onödan..

Skrämmade..

Det finns väldigt många som har åsikter här. Ofta bra och ibland inte..
Om man repekterar reglerna i forumet skulle det kanske bli mindre inlägg som bara ställer till det för personer som inte vet vad fan de håller på med..

Om du inte är hundra på hur saker och till skall göras så försök att tänka lite innan du skriver ner "Goda" råd..

Och att hänvisa till hur min kompis grannes pudels hundvakt fixade detta är bara sjukt..

Det finns många personer på forumet som har kunskapen och gärna delar med sig av denna. Men och det redan är 10 st "proffs" som lämnat sig åsikt så orkar man inte ge sig in i Skiten..

Jag vill inte hänga ut någon men vissa undrar man ju för fan hur de är funtade ??

Nu tänker du om du nu kan allt så skriv istället hur man gör..

Men nej. Gör det inte själv om du måste fråga först.. Det blir inte bra.

Lämna den till någon som VET hur man gör..

Jag jobbar på ett Skadecenter där vi riktar det mesta, och vi behöver INTE spacka upp en tank.. Jag har jobbat med detta i 15 år och vet du vad du håller på med så går det snabbt och kostar inte tokmycket heller..

Nu blev det ett gnälligt långt inlägg som ingen orkar läsa..:huvet

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: pw
Kan man inte dra ut den med en elektromagnet? På lackeringsfirmorna brukar dom ju dra ut bucklorna med lim + nått att dra med men de kanske är för stor buckla?

+1

tror du jag e intelligensbefriad bara för jag e 16 år eller?
har svetsat en hel del, visserligen aldrig svetsat om en tank efter ja använt/fyllt på den,
Men har man inte kunskapen om att "ånga ur" eller "vädra" tanken efter de varit bensin i den då har man inte haft huvudet ovanför golvet när man var liten

Jag har inte syftat på att du skulle vara intelligensbefriad..Meningen med mitt inlägg var att höja ögonbrynen på dom som ev tänker svetsa bensintankar och i all hast inte tänker sig för..Alla kan ju göra fel "i alla fall jag"

så jag får nog be om ursäkt om ni tycker det var fel av mej att förvarna om bensin ångorna... " sorry"

Men snälla folk:rolleyes: Man FÅR inte svetsa en använd tank men man KAN ändå göra det:huvet

Märkesverkstäder svetsar inte använda tankar, kanske några små privata...

Men jag tror att en draghammare/glidhammare är det rätta verktyget:)

Vem/vad säger att man inte får :va :confused:

Märkesverkstäder har ett förhållande för "tid/pengar/vinst på delar" så för dem så lönar det sig inte att reparera nånting tidsödande, tiden som läggs på tankrep/plåtslag är dyrare än inköp av ny tank.

Svetsa i tanken för den lata.

Tömm tanken.
Låt den ligga ut eller välventilerat med en liten datorfläkt på i några dygn, 1 vecka om man har tid

Lukta

"boff" testet och sen svetsar man.

Om det funkar... har bara hunnit med o svetsa 7 tankar ... döm själv

Men snälla folk:rolleyes: Man FÅR inte svetsa en använd tank men man KAN ändå göra det:huvet

Märkesverkstäder svetsar inte använda tankar, kanske några små privata...

Men jag tror att en draghammare/glidhammare är det rätta verktyget:)

Mig veterligen finns det inget regelverk som säger att man inte får svetsa i begagnade tankar. Snarare är det så att det är både billigare och enklare att byta tank åt kunden. Det är inte säkert att det står en svets i en mc-verkstad heller även om det är en auktoriserad märkesverkstad.

Mig veterligen finns det inget regelverk som säger att man inte får svetsa i begagnade tankar. Snarare är det så att det är både billigare och enklare att byta tank åt kunden. Det är inte säkert att det står en svets i en mc-verkstad heller även om det är en auktoriserad märkesverkstad.

När jag var i svetskurs i september så snackade vi i 45min bara om varför man inte får svetsa i använda tankar och att det var förbjudet:va

hmmm

Det finns väldigt många som har åsikter här. Ofta bra och ibland inte..
Om man repekterar reglerna i forumet skulle det kanske bli mindre inlägg som bara ställer till det för personer som inte vet vad fan de håller på med..

Om du inte är hundra på hur saker och till skall göras så försök att tänka lite innan du skriver ner "Goda" råd..

Och att hänvisa till hur min kompis grannes pudels hundvakt fixade detta är bara sjukt..

Det finns många personer på forumet som har kunskapen och gärna delar med sig av denna. Men och det redan är 10 st "proffs" som lämnat sig åsikt så orkar man inte ge sig in i Skiten..

Jag vill inte hänga ut någon men vissa undrar man ju för fan hur de är funtade ??

Nu tänker du om du nu kan allt så skriv istället hur man gör..

Men nej. Gör det inte själv om du måste fråga först.. Det blir inte bra.

Lämna den till någon som VET hur man gör..

Jag jobbar på ett Skadecenter där vi riktar det mesta, och vi behöver INTE spacka upp en tank.. Jag har jobbat med detta i 15 år och vet du vad du håller på med så går det snabbt och kostar inte tokmycket heller..

Nu blev det ett gnälligt långt inlägg som ingen orkar läsa..:huvet

Vet inte hur många tankar du har lagat men jag har ett par på mitt samvete. Men eftersom du orkade skriva ett lååångt inlägg hur undermåliga alla andra är så varför inte starta en tråd som heter "jope´s fixar tråd" där du delar med dig av dina kunskaper. Där kan du skriva hur man tennar tanken efter riktning eftersom du inte spacklar det sista. Att gnälla och kasta skit på folk som försöker hjälpa andra är i min mening och säkert många med mig dagis fasoner, men med tanke på vart du jobbar så är det väll där du senast lärde dig något!

När jag var i svetskurs i september så snackade vi i 45min bara om varför man inte får svetsa i använda tankar och att det var förbjudet:va
Gällde de alla tankar rent generellt eller typ farmartankar och liknande?

Det är ju inte så att farbror polisen kommer och tar mig och jag står och misshandlar bensintanken på hojen med en mig-svets. Däremot kanske det är så att om jag jobbar som svetsare så får jag inte svetsa använda bränsletankar på grund av säkerhetsföreskrifter och att arbetsgivarens försäkringar inte täcker såna högriskaktiviteter.

Kan du inte berätta vilken myndighet eller vem som anser det? Skulle vara kul att veta, det enda jag känner till är att man inte får svetsa i tryckkärl:tummenupp Jag har googlat mig trött och hittar inget.

rengjorde tanken och svetsade. gick utmärkt!
men sen att man är en fullständig idiot och lyckades rycka ett 4mm stort hål i tanken är ju en annan historia....:död
vecket är iaf fortfarande kvar. skulle kanske värmt vecket innan jag började rycka? satt fan tvärstumt! började med att rycka lite lätt i dom fastsvetsade brickorna med en glidhammare, mén sen när det inte hände nåt så tog jag i lite hårdare. och det gick ju som det gick!
svetsade iaf igen hålet och drog plastic paddings läck tätare över.
fick sen bli lite glasfiberspackel + vanligt spackel.
hoppas man kan köra sommarn ut innan det börjar läcka iaf.
nu vet ni andra att man inte ska rycka för hårt iaf:D
mvh/mattias

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey