Rikta gaffelben ? Delar till R1:a ??

gixxer: dina mått på gaffel låter underliga, japanerna kör för det första oftast med inverterade gafflar och som Ravetrancer skrev så är de lite smalare än dina mått.

Ravetrancer skrev:
r1, gixx, blade 2002-2003 43mm gaffeldiam

R1 1998-2001 41mm gaffeldiam

Ja det är rätt men det är övre ändan på gaffeln som jag pratar om, för frågan var väl om det går att sätta 02 R1-gaffelben i en 98 R1 gaffelkrona.

Silwer skrev:
gixxer: dina mått på gaffel låter underliga, japanerna kör för det första oftast med inverterade gafflar och som Ravetrancer skrev så är de lite smalare än dina mått.

Silwer du bör göra samma sak som Ravetrancer, läs innan du skriver.
Var har jag skrivit att det inte är USD-gafflar på R1, GSXR 750, SP1 osv????? Mina mått är inte underliga, det är övre ändan av gaffeln jag pratar om.
Det jag menar är att det går att sätta i R1-gaffelben i SP1 gaffelkronor och tvärt om man vill. (man bör ha tillhörande hjul och bromsar och framskärm om det skall vara enkelt)

Jag tar det en gång till:
R1 98-01 har 50mm diameter på gaffebenen uppe i övre gaffekronan.
R1 98-01 har 54mm diameter på gaffebenen vid i nedre gaffekronan.
(nedre gaffebenet är 41mm, men det är oväsäntligt i detta sammanhang)
R1 02-03 har 50mm diameter på gaffebenen uppe i övre gaffekronan.
R1 02-03 har bör ha (är inte säker)54mm diameter på gaffebenen vid i nedre gaffekronan.
(43mm undregaffelben)

Last edited:
Du menar att det är samma mått på allihop?, missade det hela med att du menade gaffelkronorna och inte benen, var väl seg i morse.

isf ska de väl passa rakt av då om du är säker på detta.

Dock är slaglängden på 02 kortare än på de äldre och som sagt inre benet 2mm tjockare.
Sen vet man ju inet heller om fästen nertill kan skilja, det säkraste är nog ändå en gaffel från rätt hoj om man inte har möjlighet att chansa.

Silwer skrev:
Du menar att det är samma mått på allihop.
Sen vet man ju inte heller om fästen nertill kan skilja, det säkraste är nog ändå en gaffel från rätt hoj om man inte har möjlighet att chansa.

Japp GSXR 750 92-, GSXR 1000 01-, SP1 och SP2, TL1000R/S, Hayabusa, R1, CBR 929 och 954 har samma mått uppe vid gaffekronorna på sina gafflar. 54mm och 50mm.

Man bör nog montera på gaffelbenet som är avsätt för sin hoj annars så får man nog problem. Hjulaxlel diametrar kan skilja, dom kan har annan diameter på bromskivorna, osv.....

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd