notrightrider
Reklampaus
jag förstår känslan, jag kände mig lika kränkt när jag för första gången tog på mig ett skinnställ, tanken att ha på sig ett dött djur som sitter extremt tajt är inte så trevligt, sen kommer tanken att gå med det fast klistrade döda djuret hela vägen till hojjen, oj vilket svett *pust*, sen ska jag fortsätta svettas... i ett dött djur... och njuta av min åkning, stel som en pinne på hojjen.
Jag undrar hur pass kränkt det döda djuret egentligen känner sig? Ähhh djur har väl inga känslor?
Inte riktigt säker på om detta kommer som en lättnad för dig, men ett skinnställ är normalt sett inte sytt av huden från bara ett djur.
Den samvetsömme har alltså en hel hjord av getter, kossor eller kängurus att ursäkta sig för, inför varje tur.
...och hundratals insekter, efteråt.
Ägg, omeletter. Är preventivmedel ett brott mot det ofödda barnet?
Skall jag skämmas över att jag använder ett gammalt skinnställ? Är det oetiskt att köpa ett nytt?
I lumpen körde man hoj med SÄLSKINNSHANDSKAR som överdrag. Absolut guld i snöslask, och självklart handlade jag egna när dom dök upp på Överskottet. Törs man säga sådant offentligt idag?
Och, att jag ens gjorde min värnplikt är ju lite moraliskt diskutabelt bara det...
Någonstans måste man dra gränsen. Jag kör gärna i skinn, och jag känner samma tacksamhet mot hantverkarna som varit noggranna i sömnaden, som mot djuren som lämnat hudarna ifrån sig när kropparna tjänat ut - när jag torrsimmat klart och håller på att sortera ut nord från ner och väst från upp. Igen.
Men, att försöka kränga airbagbyxor med argument som tangerar etiska ställningstagande går upp över krönet hos mig.
Last edited: