Rgv 250

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Umeå
Hoj
CBR 600 mod
Hej

Har förmodligen tänkt skaffa mig en RGV 250 till sommaren och undrar hur det egentligen ligger till med den, har läst på massa sidor om just att den ska skära rätt ofta pga att avgasporten tydligen nöts och att det då lossnar bitar.

Hur mycket går det på att byta kolv, kolvringar, (antar att man troligtvis måste plana toppen??) och är det något mer man oftast åker på att byta när sånt inträffar??

Hur ligger det till med strypningen på dessa maskiner, är det endast genom cdi boxen dom kan/är strypta?? Om jag skulle få tag i ett ex med "strypt box", hur mycket går en sådan på och är det det enda man behöver byta för att få original effekt?? Jag måste ju ha 25kw i papperna men jag har inte tänkt ha det i verkligheten, då man lika gärna kan köra trimmad moppe då :-)

är det dyra reservdelar?? svåra att få tag i??

Mitt enda mål med denna motorcykel är nöjes/bus åkning då jag till vardags kör en mäktig golf på 40kw så egna erfarenheter, åsikter m.m är väldigt välkomna
 
colik skrev:
Hej

Har förmodligen tänkt skaffa mig en RGV 250 till sommaren och undrar hur det egentligen ligger till med den, har läst på massa sidor om just att den ska skära rätt ofta pga att avgasporten tydligen nöts och att det då lossnar bitar.

Hur mycket går det på att byta kolv, kolvringar, (antar att man troligtvis måste plana toppen??) och är det något mer man oftast åker på att byta när sånt inträffar??

Hur ligger det till med strypningen på dessa maskiner, är det endast genom cdi boxen dom kan/är strypta?? Om jag skulle få tag i ett ex med "strypt box", hur mycket går en sådan på och är det det enda man behöver byta för att få original effekt?? Jag måste ju ha 25kw i papperna men jag har inte tänkt ha det i verkligheten, då man lika gärna kan köra trimmad moppe då :-)

är det dyra reservdelar?? svåra att få tag i??

Mitt enda mål med denna motorcykel är nöjes/bus åkning då jag till vardags kör en mäktig golf på 40kw så egna erfarenheter, åsikter m.m är väldigt välkomna

Jag har personligen aldrig råkat ut för ett avgasporthaveri, och jag har ändå haft 5 RGV250 och en Aprilia RS250. Min uppfattning är alltså att det inte är ett gigantiskt problem. Strypningen på RGV brukar vara att man kopplar ur servomotorn till avgasportarna, en metod som är superenkel att återställa. Delarna är rätt dyra, ja. Motordelarna från Aprilia RS250 passar till RGV 91 och nyare. Köp en, dom RÅKKKAR!!!
 
jaa dom funkar kanon, fast jag har haft ett haveri................pa avgasportar..................men det gar ju att fixa, det ar ratt sa latt meckat anda
 
Varning!

colik skrev:
Hej

Har förmodligen tänkt skaffa mig en RGV 250 till sommaren och undrar hur det egentligen ligger till med den, har läst på massa sidor om just att den ska skära rätt ofta pga att avgasporten tydligen nöts och att det då lossnar bitar.

Hur mycket går det på att byta kolv, kolvringar, (antar att man troligtvis måste plana toppen??) och är det något mer man oftast åker på att byta när sånt inträffar??

Hur ligger det till med strypningen på dessa maskiner, är det endast genom cdi boxen dom kan/är strypta?? Om jag skulle få tag i ett ex med "strypt box", hur mycket går en sådan på och är det det enda man behöver byta för att få original effekt?? Jag måste ju ha 25kw i papperna men jag har inte tänkt ha det i verkligheten, då man lika gärna kan köra trimmad moppe då :-)

är det dyra reservdelar?? svåra att få tag i??

Mitt enda mål med denna motorcykel är nöjes/bus åkning då jag till vardags kör en mäktig golf på 40kw så egna erfarenheter, åsikter m.m är väldigt välkomna



Jo du har rätt!!
RGV:ernas avgasventilerna lossnar från sina infästnigar och kryper ut, in i cylindern. Givetvis så blir det totalt motorhaveri då.
Ni som haft RGV:or och inte detta inträffats på har bara haft tur....
Detta är en barnsjukdom på RGV:erna.
Alla som har Aprilia kan köpa delar från Suzuki's senare RGV 92>
Detta är mycket billigare än Aprilias priser.
En som löst problemet med avgasventilerna är en känd 2 takts trimmare i Tyskland.
Köp hans avgasportar o du slipper tänka på riskerna mera!!
Hans namn är "Fischer"
Se på hans hemsida www.fischerkfz.com
Det han inte vet om RGV O RS motorer är inte värt att veta...
/Arcon
 
cool_lilja skrev:
jaa dom funkar kanon, fast jag har haft ett haveri................pga avgasportar..................men det gar ju att fixa, det ar ratt sa latt meckat anda

Hur mycket gick det totalt på, i rena delar alltså?? hur långt hade din rgv gått då den skar??

hur är det med modellerna från 93, då ska väl det där problemet vara åtgärdat eller är det bara fixat så det sker lite senare än på dom äldre modellerna??

ni får gärna beskriva hur den är att köra, har förstått att den ska vara lite jobbig på långväg men kungen när det svänger, det är ganska kort register på den också va???

skriv allt som ni känner kan ge mig lite "mer att stå på"

Mvh Johan
 
Nu är jag ganska partisk eftersom jag inte gillar tvåtaktare, jag har kört en kortare sväng på en RGV250 och tycker: Stendöd under 7000 varv (STENdöd), därefter märkte man att någonting vaknade, några tusen varv senare kände man att det fanns nån form av effekt och sen svimmade den. Det var väl ca 2000 rpm som var användbara. Det märks att den inte är byggd för gata, jag är 186cm lång och jag sitter bättre bakpå min gsxr1100 än som förare på en RGV, skulle inte vilja åka längre än 5 mil på en RGV. Bromsarna var ok, chassie kan jag inte säga så mycket om eftersom jag inte pressade den men det är ju chassiet och köregenskaperna som är hojens styrka. Vill du kunna åka 1500 mil per säsong, några långresor, till och från jobbet, smiska krokväg, motorvägsrejsa och bara lägga tid på körning och enbart göra avbrott för service och däcksbyte så köp en fyrtaktare. Vill du bli absolut snabbast på någon extremt krokig väg, inte åker långt, inte är för stor, gillar att mecka, hatar vridmoment och effekt och älskar att stinka rök efter varje tur så köp en RGV/RS 250. Det är min uppfattning, nu kan Mattias halshugga mig för att jag inte förstår charmen och känslan med tvåtaktare :brinnerup
 
jag är inte helt insnöad på tvåtaktare det är inte det utan mina krav är

Inte mer än 25.000 då jag är fattig som bara den

SKA vara en sportmotorcykel som jag tycker om till utseendet (måste vara helkåpa då jag tycker halvkåa ser för***ligt ut

kommer inte köra 1500 mil per år mer ca 400 kanske då jag vill ha något som komplement till min golf på 50 hästar

måste vara billig att försäkra (har inte kollat RGV än men lär inte vara så blodig)

Hellre vardagsracer som är obekväm på långväg men roligare när man vill pressa lite

helst nyare än årmsodell 90

Helst vara reggad som mellan mc

Grejen är den att jag har inte hittat någon 400 eller liknande som är sportig och
uppfyller mina krav, klart jag hellre tar en fyrtaktare om jag hittar någon jag gillar (några förslag???) eftersom det är som du säger, man behöver inte riva cykeln så ofta...vill inte ha någon 600 då det lär döda min lilla ekonomi hur lätt som helst.

Har du några förslag som du tycker att jag borda kolla närmare på???

jag har haft en honda NSR 125R (31hk) och tänkte på det du sa om att det var ett väldigt kort register, har du kört någon 125:a någon gång?? jag tänkte om du tycker det är kortare register på RGV:n än på en 125:a

På min 125:a börja den iallafall dra vid 6.500-7.000 till ca 11.000 sen tror jag det inte blev så mycket mer, om det är ett sådant register så är det helt ok för mig...
 
Jag känner ju bara till Aprilian med samma motor som 93:ans rgv (var det väl ?). Den har samma tändsystem som race-varianten av rgv, bortsett från att förtändningen inte är lika extrem (avsedd för vanlig gatbensin). Chassi skiljer sig väl lite och körställning, men jag har utan problem legat och kört långa sträckor med min hoj och jag är 1,84 lång.

Vad gäller avgasportarna så är det en liten tapp som sitter fast i aluminiumbitarna som pga olika värmekoefficienter, efter hand ruckas loss och kan gå av. Det är ett designfel, men kan åtgärdas om man köper bättre avgasportar. Dels var det någon här i landet som fixade egna portar i stål, men sedan har vi Fischer som jag köpte från och så en annan tysk som gör en bättre insatstapp som lär ska hålla bättre (finns en tråd om det på Apriliaforum). Det är vad jag förstår en del som beställt grejer och förskottsbetalat hos Fischer, men som inte fått sina delar. För mig tog det en månad ungefär och fick försynt höra mig för om pengarna anlänt osv, för att det skulle skickas (fingerspitzgefühl där :) ). En av portarna hade lite sämre passform och behövde poleras en aning för att glida in i loppet - men nu sitter de klockrent. Det kostade ca 5.000:- inkl frakt har jag för mig. Man kan även ta bort portarna och tillverka en solid plugg, men då förlorar man allt vad körbarhet heter under 8.000 rpm. Allra viktigast är att rengöra regelbundet och använda en olja som inte sotar för mycket. Kör man med standardavgasportar, så kostar de strax under en tusenlapp styck och det går åt 4st i en motor. De bör bytas i förebyggande syfte och man kan inte alltid se skicket på dem innan tyvärr.

Byter man till bättre avstämda pipor så kan man vinna några trevliga hästar ur maskinen och även reed-ventiler och tändsystem kan bytas. T.ex. finns tändsystem som inte stänger ner efter rödmarkeringen, utan man kan hålla i lite längre (fast effekten brukar ändå avta om inte piporna är stämda för högre varv). Fast det tar hårt på motorn att öka från 12.000 till 14.000 om man ligger och pinar den mycket där. Jag har någonstans 70-75 hk i min motor och det räcker långt.

Jag jämförde utseendet på en 91:a rgv-cylinder och mina egna lite nyare cyllar från Aprilia och de enda skillnader jag såg var att överströmningskanalerna var större (ögonmått bara) på Aprilian. Kan vara en senare optimering. Avgasportarna skiljer sig i utförandet, men de nyare ska fungera på en äldre maskin - något detalj i hur en liten fjäder arbetar i porten.

Fantastiskt kul maskiner att köra. Effektmässigt blir man lätt avhängd och det saknas vrid att jobba med, men för att lära sig köra och för att uppleva körglädje, så är det en sån här hoj man ska ha. Man åker inte bara med hojen, utan _kör_ den på ett annat sätt än om man fiser runt med en stor och klumpig fyrtaktare. :)
 
colik skrev:
QUOTE]

Jag har kört 125a, hade en Rg125 och har provat andra tvåtakst 125or. Jag upplever registret ganska likvärdigt borsett att rgv250 var ännu mer av tvåtaktskaraktär om du förstår. Gillar du modellen så provkör en och se vad du tycker, men var beredd på mer omfattande service och att det faktiskt är en räser du köper. Det värsta som kan hända är att du får sälja den om du kommer till fyrtaktsinsikt.
Att det är rätt maskin att lära sig köra på håller jag inte med om, eftersom du måste ha koll på att du håller dig inom 9-11000 varv hela tiden om man vill ta sig fram. Med en hoj med vrid så kan man ta en kurva på "fel" växel och fokusera enbart på vägen.
På rätt vägar är det nog en av de mest underhållande maskiner man kan köra, men för mig personligen så skulle jag kasta cykeln i diket efter ett par dagar eftersom den inte på några vis uppfyller mina krav. Eftersom jag kör såpass mycket och använder hojen till olika saker så går det inte att åka liknande hojar.
Kör du enbart 400 mil om året och då på små krokiga vägar så funkar nog hojen.
Ska du ändå vara osmart och köra ostrypt så hade jag kikat efter en äldre större hoj, även fast jag anser att personer utan några års erfarenhet inte ska åka sporthoj. Gsxr 750, Zxr 750, Zzr 600, Cbr 600, Gpx 600/750 är hojar jag hade köpt för 25000, tankat, bytt olja på var 500e mil och varit nöjd med livet.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
colik skrev:
QUOTE]
Ska du ändå vara osmart och köra ostrypt så hade jag kikat efter en äldre större hoj, även fast jag anser att personer utan några års erfarenhet inte ska åka sporthoj. Gsxr 750, Zxr 750, Zzr 600, Cbr 600, Gpx 600/750 är hojar jag hade köpt för 25000, tankat, bytt olja på var 500e mil och varit nöjd med livet.

visst skulle jag kunna köpa någon av ovanstående hojar men då är just det att vi är uppe i mycket pengar när det gäller försäkring + lär ju inte hitta en sådan strypt på papper till 25kw (19år gammal/ung,).

Nån som vet efter hur länge avgasporten brukar flyga??? läste på den tyska hemsidan att det brukar inträffa redan vid 1400 mil, är det verkligen så eller är det bara "din kommer gå sönder snart köp av mig medan dom finns kvar"??

hur mycket tycker ni man ska ge för en RGV i bra skick dvs om allt är ok och den kanske rullat 2000 mil. hur mycket ska man våga ge om den kanske skär efter 200 mil pga avgasporten??
 
TomK skrev:
Vad gäller avgasportarna så är det en liten tapp som sitter fast i aluminiumbitarna som pga olika värmekoefficienter, efter hand ruckas loss och kan gå av. Det är ett designfel, men kan åtgärdas om man köper bättre avgasportar. Dels var det någon här i landet som fixade egna portar i stål, men sedan har vi Fischer som jag köpte från och så en annan tysk som gör en bättre insatstapp som lär ska hålla bättre (finns en tråd om det på Apriliaforum). :)

var hittar jag apriliaforumet???
 
En halvförsäkring på nån av ovanstående hojar lär inte kosta dig så mycket, Umeå är ju inte direkt Zon 1. Varför inte ringa och kolla? Det kostar inget. Jag hade köpt en offroadhoj typ Dominator om jag vore dig, men det är en annan historia..... :)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top