RG 500 på blocket

Inte billig inte...undrar vad en sådan kostade ny:vaMan drägglade över dessa när de var nya och mkt starkt habegär, nog skulle det vara kul att prova, men inte mycket mer..RD 500 känns mera kult ändå, men är nog samma sak att prova!:)

36 500:-
Det var värt varenda öre:tummenupp
 
Uppskattar man inte en tvåtaktare som denna är man historielös..:3freak

Alt. så har man insett att det är bättre med färdigskivat bröd kontra brödknivar, film är bättre i HD än svartvitt, Internet är bättre än morse, rakat är bättre än buskar osv. osv. Bara för att det är gammalt så betyder det inte att det är bra!
Om man bortser från den s.k "passionen!", på vilket sätt är en sån där gammal häck bättre än en flong ny S1000RR? Är det den s.k "passionen" man vill åt så finns det moderna Italienska motorcyklar :glömdet
 
Alt. så har man insett att det är bättre med färdigskivat bröd kontra brödknivar, film är bättre i HD än svartvitt, Internet är bättre än morse, rakat är bättre än buskar osv. osv. Bara för att det är gammalt så betyder det inte att det är bra!
Om man bortser från den s.k "passionen!", på vilket sätt är en sån där gammal häck bättre än en flong ny S1000RR? Är det den s.k "passionen" man vill åt så finns det moderna Italienska motorcyklar :glömdet

Mer effekt menar du? Bättre väghållning? Den är förmodligen sämre på alla punkter än en S1000RR rent prestandamässigt. Men det är inte därför folk köper och älskar gamla maskiner.

Det är något speciellt med gamla hojar och förstår man inte varför så är det bara så.

Finns inte en hoj på marknaden idag som får mig att lyfta ett ögonbryn, möjligen RSV4:an och MV Agusta F4:an. En snyggt tillfixad gammelhoj däremot? Där har man både något unikt och häftigt på samma gång.

Samma gäller ju en racing ikon som denna. Den har ett speciellt arv och kommer från en speciell era inom motorsporten. Bara det tycker jag gör den till en skithäftig hoj.
 
Last edited:
Gamla sporthojar är som gamla sportbilar. En del hatar dom för att dom åldrats, andra hyllar dom för att dom är klassiker s.a.s.

Jag hade gärna sett denna hojen i mitt garage, men det finns andra jag hellre sett där. Dock sak ingen skugga falla över RG500:a.... :)
 
Alt. så har man insett att det är bättre med färdigskivat bröd kontra brödknivar, film är bättre i HD än svartvitt, Internet är bättre än morse, rakat är bättre än buskar osv. osv. Bara för att det är gammalt så betyder det inte att det är bra!
Om man bortser från den s.k "passionen!" på vilket sätt är en sån där gammal häck bättre än en flong ny S1000RR? Är det den s.k "passionen" man vill åt så finns det moderna Italienska motorcyklar :glömdet

Jag tror du precis just där missar poängen.
Man kan knappast först börja jämföra äpplen och päron,
och sen hävda att det finns en bättre banan.
Visst, alla är frukter, men helt olika upplevelser.

Edit: Det (ytterst lilla) jag vet om RG500 är några rader jag läst mej till i tidningen Allt om MC som hade författat några sidor om "Sporthojens historia" där tog de en liten titt på några klassiska sporthojar och följde dess utveckligen fram tills idag.
Inbakat i texten fann det också en liten ruta om just tvåtaktare.
Här nedan följer lite text från den artikeln som tar upp bla RG 500:

"Tvåtaktstjut"
Vi säger i artikeln här intill att GP-racingen och de extrema motorcyklar som änvänds där inte har satt några direkta spår bland sportcyklarna, alltså bland motorcyklar som får köras även på gatan. Det där är sant - fast bara nästan. För under några korta år i mitten av 80-talet kunde du faktiskt köpa något som åtminstone byggde på de helvilda tvåtaktare som Eddie Lawson och de andra for omkring på världens racerbanor med hårresande hastigheter. Yamaha var först med RD 500 LC från 1984 - en hoj som verkligen påminde om Eddies GP-racer, fast för gatbruk. Visst, någon exakt kopia var den kanske inte, men ändå tillräckligt extrem för att framstå som något av det mest utflippade på två hjul som kommit på bra många år. Hela cykeln var liten och lätt, bromsarna och väghållningen toppen och motorn en tvåtakts V4 som rök, smällde och tjöt. Precis som på orginalet var den ordentligt trimmad, något som i sin tur gjorde att effektbandet var smalt som en sticka. Under 6.000 hände det inte mycket - med sedan visslade det bara till. Accet upp till maxvarv var något i hästväg och trots att motorn inte ens var hälften så stor som hos Honda CB 1100R var toppfarten ungefär densamma -runt 225 kilometer i timmen. Nu fick Yamaha inte vara ensamma i den här nischen så länge. Redan året efter, 1985, följde ett par av konkurrenterna från GP-cirkusen efter och lanserade var sin cykel: Suzuki RG Gamma och Honda NS 400R. För att betona kopplingen till racingvärlden tog de precis som Yamaha med sig sina respektive motorkoncept från banan: en fyrcylindrig tandemmotor hos Suzuki och en V3:a (!) hos Honda - naturligtvis tvåtaktare båda två och minst lika hysteriska som Yamahan.
Så här i efterhand kan man konstatera att ingen av de här tre hojarna blev någon riktig storsäljare - de var alldeles för extrema för - och efter bara några år försvann hela gänget från marknaden igen. Men för den som var frälst på tvåtakt var det förstår rena himmelriket att få köra en hoj av den här kalibern på vanlig väg.
När den riktiga effektkicken kom och man bara flög iväg så att alla andra blev på efterkälken, då spelade det ingen roll att man satt som en fällkniv eller att bränsleförbrukningen var löjligt hög. En hoj för Sverker i Plus? Knappast. En tvättäkta sporthoj? Definitivt!

Av Mats Andreasson, Allt om Mc, Nr 2 2009.


Nu kanske många kliar sig fundersamt i huvudet undrar varför en som jag (som inte kan mycket om motorer) kan ha att tillföra i den här diskussionen?

Det finns säkerligen många passionerade entusiaster här inne som både har fått äran att uppleva (det vi andra bara kan läsa oss till/få berättat) om just alla dessa sporthojar.
De själva har varit där och då, själva varit med om allt det här och upplevt det under sin äkta tid, och ingen här kan kanske riktigt då kunna förstå om man inte delat/delar den passionen som denna hoj säkerligen tillförde både kör/upplevelsemässigt. Vad den då genererade. Hur rå den var. Har man funnit sin älskning, så spelar det ingen roll hur många nya R1:or det kommer i massexemplar därefter.
Det är passion för en hoj som består.
Så även om jag inte själv som tidigare sagt besitter kunskap om hojen i sig, eller kört den för den delen heller, så har jag däremot en förståelse för de som avsatt en speciell plats i sitt hojhjärta för denna modell.
För det är passionen som gör't upplevelsen, oavsett.
 
Toppkåpa i glasfiber, medföljer original med "mindre skador". Magkåpa i glasfiber medföljer också. Bakdel och sidokåpor är nya. Fälgarna ej i originallack.."annars är den i originalskick" -joråsåatte..
Man får ju en känsla av att den varit omkull ordentligt och/eller flera gånger, ändå begär han 59 lök.
-Vad är en rg500 i riktigt originalskick värd om man får fråga den samlade expertisen på sporthoj.com?

Jag har studerat ämnet lite:
En fin original RG500 ligger kring 50-60k. I Sverige.
I Tyskland/Holland runt 60-70. Högst värderade är de i tvåtakts-tokiga England. Där kan de begära upp till 100k! Men då är de renoverade till nyskick.

Priset på just denna väl beggade RG skulle jag vilja påstå är önsketänkande från säljaren sida...
Hojar med spruckna glasfiberkåpor och skrapade pipor kommer aldrig få samlarvärde...
 
http://www.blocket.se/gavleborg/RD_500_lc_31303893.htm?ca=10&w=3

Nu har det kommit ut en svart/röd RD 500 också.

Men enligt mitt tycke och smak är RG:n snyggare.
 
Nu har det kommit ut en svart/röd RD 500 också.

Men enligt mitt tycke och smak är RG:n snyggare.

Den färgsättningen var klart snygg men som hoj slår rg500 den, men fan vad kul med en lagom vass rd, bara känslan av att framföra en övermotoriserad målarställning och veta att nu när som hälst går det åt h.e :yoparty
 
Bra skrivet, om det är någon tvåtaktare man skulle vilja ha så är det en sådan där. Bara att få prova en gammal 500 hade vart häftigt.

Jag tror du precis just där missar poängen.
Man kan knappast först börja jämföra äpplen och päron,
och sen hävda att det finns en bättre banan.
Visst, alla är frukter, men helt olika upplevelser.

Nu kanske många kliar sig fundersamt i huvudet undrar varför en som jag (som inte kan mycket om motorer) kan ha att tillföra i den här diskussionen?

Det finns säkerligen många passionerade entusiaster här inne som både har fått äran att uppleva (det vi andra bara kan läsa oss till/få berättat) om just alla dessa sporthojar.
De själva har varit där och då, själva varit med om allt det här och upplevt det under sin äkta tid, och ingen här kan kanske riktigt då kunna förstå om man inte delat/delar den passionen som denna hoj säkerligen tillförde både kör/upplevelsemässigt. Vad den då genererade. Hur rå den var. Har man funnit sin älskning, så spelar det ingen roll hur många nya R1:or det kommer i massexemplar därefter.
Det är passion för en hoj som består.
Så även om jag inte själv som tidigare sagt besitter kunskap om hojen i sig, eller kört den för den delen heller, så har jag däremot en förståelse för de som avsatt en speciell plats i sitt hojhjärta för denna modell.
För det är passionen som gör't upplevelsen, oavsett.
 
Det finns nästan alltid en koppling till den tidpunkt i livet man började digga hojar. Jag drömde om hoj i skarven 80/90-tal, när jag var 16. Honda NSR125, RG125 och TZR125 var coolaste hojarna, tillsammans med Cagiva Mito och Aprilia AF1 Futura.

Varje gång jag nu ser hojar som folk åkte runt på vid den tiden så tar det mig delvis tillbaka dit. De ger en påminnelse om en känsla man hade då. Och eftersom det är mer och mer sällan jag ser de där modellerna idag, så vill jag än mer att de ska bevaras till eftervärlden. Det är respektlöst att förkasta det som en gång triggade mitt intresse.
 
En tvåtakts femhundra från 80-talet är en stinkande, sanitär olägenhet som är alldeles hysteriskt underbar att köra.
En BMW S1000RR är bara sanitär...
 
Det finns nästan alltid en koppling till den tidpunkt i livet man började digga hojar. Jag drömde om hoj i skarven 80/90-tal, när jag var 16. Honda NSR125, RG125 och TZR125 var coolaste hojarna, tillsammans med Cagiva Mito och Aprilia AF1 Futura.

Varje gång jag nu ser hojar som folk åkte runt på vid den tiden så tar det mig delvis tillbaka dit. De ger en påminnelse om en känsla man hade då. Och eftersom det är mer och mer sällan jag ser de där modellerna idag, så vill jag än mer att de ska bevaras till eftervärlden. Det är respektlöst att förkasta det som en gång triggade mitt intresse.

Klokt skrivet.:tummenupp

Henrik Schyffert hade ett liknande resonemang vad gäller klädstil i sin 90-talsmonolog: att man har en speciell känsla för den klädstil som gällde när man uppfattade sig själv som "rätt". Det begriper man självklart inte om man är 20 men RG500 representerar en tid och en typ av hoj som inte kommer igen. Att jämföra det rakt av med en BMW S1000RR är bara slöseri med tid.

Egentligen var den lite för komplicerad för gatan, oljemängd och kvalitet hade tex en dignitet som alltför få insåg (jag vet om ett antal motorras) och att meka själv var förenat med en hel del riskar. Men som någon sa, den körde skiten ur RG 500 och NS400R på sin tid -och ljudet när de båda avgasportarna öppnar vid 5000 varv....den kraftutvecklingen måste man uppleva för att haja...:tummenupp

Hade f.ö en helt nyrenoverad RG500 på gaffeln för 3 år sedan, med nya (svindyra) originalkåpor från Japan, orig avgassystem mm...jag tingade den men en smälld värmepanna tvingade mig att dra mig ur...40k skulle han ha...surt:gnissla

En tripp till UK kanske....?

http://cgi.ebay.co.uk/Suzuki-RG-500...1493346?pt=UK_Motorcycles&hash=item1c17fc4662
 
Last edited:
Gillar man tvåtakt är denna typen av hojar ikoner som bara måste dyrkas!! Jag SKALL någon gång ha en 500 antingen RG eller RD, kanske tom VDUE..... Men en 500 skall jag ha :)
 
En nolla för mycket

Finns två RG500or på mobile.de, för 7.5-8k euro som jämförelse.

Har haft en RD500 och provkört RG500 och skulle jag haft mycket gott om pengar skulle jag haft två av varje i garaget, en orginal samt en med "extra allt".

Eftersom min ekonomi är begränsad köper jag hellre en modern hoj idag. Så jag tycker som Henrik, en R6a har mer effekt, lägre vikt, styvare chassi, bättre fjädring, bättre bromsar, bättre tillförlitlighet och att den inte doftar lika gott kan jag ha överseende med.
 
Last edited:
Finns två RG500or på mobile.de, för 75-80k euro som jämförelse.

Har haft en RD500 och provkört RG500 och skulle jag haft mycket gott om pengar skulle jag haft två av varje i garaget, en orginal samt en med "extra allt".

Eftersom min ekonomi är begränsad köper jag hellre en modern hoj idag. Så jag tycker som Henrik, en R6a har mer effekt, lägre vikt, styvare chassi, bättre fjädring, bättre bromsar, bättre tillförlitlighet och att den inte doftar lika gott kan jag ha överseende med.


Ja vill man ha bättre hojar men måste ha tvåtakt är ju RGV, RS, TZR, NSR bättre hojar för pengarna. Dock skulle man viljat ha lite mer effekt. Chassie har dom dock tillräckligt av :)
 
500 cc tvåtakt sporthoj tilltalar väl alla? *MÅSTE PROVA!*

Sedan att den är en gammal race:ikon är väl bara ett stort plus :)

80-talare javisst men ack så fascinerande endå :rolleyes:
 
Som ägare av en gammal scheisseikon får jag väl uttala mig lite om konkurrenten till RGn.

Den är i förhållande till en ny hoj sämre på precis allt annat än att svänga,att lägga ner den är lika lätt som en modern sportis.

En sådan hoj jämför man inte eller har istället för en modern hoj,man har den utöver.
Nostalgi,kult eller pensionsförsäkring,kalla det vad du vill,men liite kul är det att ha en. :)


De gamla 2-taktarna var,som jag fattat det,den största anledningen till att försäkringsbolagen la om det gamla systemet med 500cc som gräns var det blev dyrt att försäkra och gå på klassning istället,vart lite oekonomiskt att ha dom försäkrade tydligen....

Kallades även tussilago,"först i dikena på våren" :)

Brukar ta ut min på en liten fikatur emellanåt,det är kul,men mer än så blir det inte.

Obekväm sittställning förresten,den är ju bekväm som en touringhoj om man jämför med moderna sportisar....

Henrik
 
Hojar med spruckna glasfiberkåpor och skrapade pipor kommer aldrig få samlarvärde...

Aldrig får samlarvärde? :) Såna små kosmetiska saker är ju enkelt att renovera, lägger man sedan en vinter på att få hela hojen i tiptop så har du en extremt fin samlarhoj ståendes i garaget.
 
rgv bättre

Ja vill man ha bättre hojar men måste ha tvåtakt är ju RGV, RS, TZR, NSR bättre hojar för pengarna. Dock skulle man viljat ha lite mer effekt. Chassie har dom dock tillräckligt av :)

vadå bättre,har du någonsin provkört en rg 500,jämför för helvete inte en rg 500 med en nsr 400 eller en rgv.Square 4 an var race,bra botten drag inte alls allting på toppen.Rg drog från botten till toppen,måste provköras för att fatta vilken UNDERBAR maskin det var
 
Finns två RG500or på mobile.de, för 75-80k euro som jämförelse.

Har haft en RD500 och provkört RG500 och skulle jag haft mycket gott om pengar skulle jag haft två av varje i garaget, en orginal samt en med "extra allt".

Eftersom min ekonomi är begränsad köper jag hellre en modern hoj idag. Så jag tycker som Henrik, en R6a har mer effekt, lägre vikt, styvare chassi, bättre fjädring, bättre bromsar, bättre tillförlitlighet och att den inte doftar lika gott kan jag ha överseende med.

80000 euro, det var inte dåligt... bättre avkastning än warren buffet kan fixa!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top