retur och tryck till turbon

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
tja! bygget går framåt.. snart klar med grenrör :) men sen har jag lite undringar innan jag yxar vidare :confused: tacksam för svar :tungan

var bör jag montera returen från turbon på min fzr??
finns det ngt smidigt ställe utan att drilla hål i sumpen??

skall man använda sig av pluggen med insex vid nivåglaset för oljetillförsel av turbon??

kithseefried skrev:
tja! bygget går framåt.. snart klar med grenrör :) men sen har jag lite undringar innan jag yxar vidare :confused: tacksam för svar :tungan

var bör jag montera returen från turbon på min fzr??
finns det ngt smidigt ställe utan att drilla hål i sumpen??

skall man använda sig av pluggen med insex vid nivåglaset för oljetillförsel av turbon??
Ett vanlig sätt som många använder, är att låta oljan gå tillbaka till bottenpluggen. Ta bort bottenpluggen och sätt dit ett vinklatrör.

Så här ser min oljeretur ut

Bifogat

• Oil-return.jpg
    Oil-return.jpg
    97.5 KB · Visningar: 268
R1 T skrev:
Ett vanlig sätt som många använder, är att låta oljan gå tillbaka till bottenpluggen. Ta bort bottenpluggen och sätt dit ett vinklatrör.

Så här ser min oljeretur ut
Smart!!
tack ska du ha :tummenupp

men trycket till snurran då?? ska jag montera den på oljerören på ovansidan
av motorn eller :3freak

fick inte ut så mycket av harris hojen... på tal om ngt annat kan jag köra med bara dubbla toppackningar?

Last edited:
kollar du på bilden i länken så ser du vart han tagit oljan till turbon

kithseefried skrev:
bara jag inte e lika blind på vägen :tungan

oki, då e jag med! det är väl uttaget för att kolla oljetrycket va?

Va hemliga ni verkar vara! Vad jag kan få ut av den bilden så verkar han ta oljetrycket där jag har ritat den röda pilen.

Vad det gäller returen på oljan, så är det som Andersson säjer du måste få turbon så lång upp som möjligt annars funkar det inte utan någon form av pump.

Bifogat

• harris2_JPEG_220.jpg
    harris2_JPEG_220.jpg
    75.2 KB · Visningar: 175
R1 T skrev:
Va hemliga ni verkar vara! Vad jag kan få ut av den bilden så verkar han ta oljetrycket där jag har ritat den röda pilen.

Vad det gäller returen på oljan, så är det som Andersson säjer du måste få turbon så lång upp som möjligt annars funkar det inte utan någon form av pump.

jag antog att det var vid pilen men var inte säker... dom har väl tröttnat på mina frågor :D

jo det har jag hajat.. jag bygger mitt grenrör så den kommer ganska långt upp :) jag får kanske 5 till 7cm fallhöjd från turbo till oljenivå.

enda problemet som jag ser det är väl när man bromsa eller? då åker ju oljan fram :3freak

R1 T skrev:

Den pluggen går aldeles utmärkt att ta tryck ifrån
men på min gammla hoj så hadde jag flyttat oljefiltret som synes på bilden

Där svarvade jag ett lock som monterades över gammla filter fästet
och i vilket jag tog ut ofiltrerad olja som sedan gick igenomfiltret via filteradaptern och den vattenmantlade oljekylaren (moddad orginal )
pilen ni ritat till den grova nippeln är där jag släpper in oljan efter filtrering
jag va så jobbig så att jag svarva en nippel och tog oljetrycket på andra sidan motorn fast i samma kanal

gammel motorn har ju den fördelen att det redan sitter en dubbelpump i den
man tar helt enkelt oljekylarpumpen rörmockar om lite på insidan och får en perfekt dräneringspump för turbon
( den pumpen passar även den nyare motorn)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa