Retta 02 projekt kan det vara något???

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
Såld
Retta 02 projekt kan det vara något?

Håller på att modda.. min ena retta 02:a och har stora planer på fighter vad tror ni om detta?(se bifogade bilder)

Tips?
Tänkte gå upp rätt mycket i bakdrevs storlek, någon som testat retta med stort drev?
Verkar som om kopplings/gas wires räcker men måste nog förlänga bromsslangar....
Vart får jag tag på risers som passar på protaper styret? (modell fett)
Någon som har nån vettig lösning på expansionskärlet?

Något annat som kan vara problem? Som man inte tänkt på?

Bifogat

• PIC 0051.JPG
    PIC 0051.JPG
    121.8 KB · Visningar: 493
  • PIC 0071.JPG
    PIC 0071.JPG
    116.8 KB · Visningar: 383
  • PIC 0061.JPG
    PIC 0061.JPG
    83.3 KB · Visningar: 319
Last edited:
All_to_slow skrev:
Håller på att modda.. min ena retta 02:a och har stora planer på fighter vad tror ni om detta?(se bifogade bilder)

Tips?
Tänkte gå upp rätt mycket i bakdrevs storlek, någon som testat retta med stort drev?
Verkar som om kopplings/gas wires räcker men måste nog förlänga bromsslangar....
Vart får jag tag på risers som passar på protaper styret? (modell fett)
Någon som har nån vettig lösning på expansionskärlet?

Något annat som kan vara problem? Som man inte tänkt på?

kan det vara SWEDIES gammla retta? :va

för raisers/krona kolla här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=52293

ang expansionskärlet! kör utan :yoparty det blir smidigast

det kommer bli skitgrymt! rock on /// mad

nope inte swedies...
tänkte köra med std krona och några väl placerade hål och sen bulta risers...
vet en som körde utan expansionskärl på en spetta och det funkade inte alls.. sköt ut vatten så fort den blev varm...inte kul..

All_to_slow skrev:
nope inte swedies...
tänkte köra med std krona och några väl placerade hål och sen bulta risers....

jag köpte magura raisers från en crossfirma! 450:- :tummenupp

be någon göra ett nytt kärl i aluminium!!!!!

Expansionskärl kan du ju göra själv av nästan vilken burk som helst.
En svart sportdryckflaska, en ölburk..
Eller så målar du orginalet svart. Funkar det med. Hade så på min gamla Retta.

Lite tips

Jag har plockat bort mitt och det funkar (oftast) Det händer ibland i stan att den blir lite varm och spottar ut lit vätska men jaghar kopplat ordinarie avrinnningsslangen på uttaget till e-kärlet så det skvätter inte direkt ner hojen, nackdelen är att man får kolla tempen och vattennivån ikylaren lite oftare bara....

Dom jag känner som kört med originalkrona har borrat upp dom små hålen (styrhålen för cliponet) och det funkar utmärkt....

Vad det gäller längder på vajers o dyl så funkade definitivt inte kopplingswiren på 01, kör med en R6 wire nu som är ca 7cm längre och även den är egentligen för kort.... Bromsslangar måste också bytas, däremot funkade gaswire.....Om man drog dom rätt...

b-man skrev:
Jag har plockat bort mitt och det funkar (oftast) Det händer ibland i stan att den blir lite varm och spottar ut lit vätska men jaghar kopplat ordinarie avrinnningsslangen på uttaget till e-kärlet så det skvätter inte direkt ner hojen, nackdelen är att man får kolla tempen och vattennivån ikylaren lite oftare bara....

Dom jag känner som kört med originalkrona har borrat upp dom små hålen (styrhålen för cliponet) och det funkar utmärkt....

Vad det gäller längder på vajers o dyl så funkade definitivt inte kopplingswiren på 01, kör med en R6 wire nu som är ca 7cm längre och även den är egentligen för kort.... Bromsslangar måste också bytas, däremot funkade gaswire.....Om man drog dom rätt...

Hallå,

Jag skulle hemskt gärna villa ha dina råd vad det gäller dragningen av gaswires, spånar på ett bygge runt en r1 runt 00-01. funkar kopplingwire från R6? vilken årsmodell? Och hur är den egentligen för kort?

Vad har du använt för styre? Frontkåpa, blinkers fram, hur har du löst det?

Tacksam för goda råd.

MVH

Carlsson

Hjälp...

Hallå,

Jag skulle hemskt gärna villa ha dina råd vad det gäller dragningen av gaswires, spånar på ett bygge runt en r1 runt 00-01. funkar kopplingwire från R6? vilken årsmodell? Och hur är den egentligen för kort?

Vad har du använt för styre? Frontkåpa, blinkers fram, hur har du löst det?

Tacksam för goda råd.

MVH

Carlsson[/QUOTE]

Visst kan jag hjälpa dig med detta, tar mig hem efter jobbet och fotar lite, det är väl det enklaste.

Jag kör med en kåpa från en DukeII, himla smidigt då den först är godkänd och sen är såpass rymlig så originalinstrumenten får plats utan problem.
Kanske inte den billigaste lösningen dock och inte lätt att hitta beg.

Vad det gäller r6 wie så vet jag inte vilken årsmod det är, köpte den på hojskroten här i Götet för en hundralapp, man kan väl lungt säga att jag dragit den närmsta vägen för att den skall funka, men det är inte det som är problemet. Det största problemet är att den inte är justerbar på samma sätt nertill, det är helt enkelt andra avstånd på justerskruven. Skulle egentligen beställt en customfixad, men det är som med allt annat när det funkar hjälpligt.... man tar det imorgon......eller i övermorgon....

Expansions kärl

Jag monterade ett expansions kärl under bak cuten ( eller vad det nu heter ) gjorde det av fyrkant rör 30*70. Tyckte det funka bra iaf.

//Magnus

Tänkte uppdatera med lite bilder... Har nu provkört besten... S*TAN vad kul....
Blev kort på båda hojarna... kommer mer kort på figthern sen...
Någon som har bra tips på el grejorna på vänstersidan vart skall jag gömma dem?

Bifogat

• DSCF01101.JPG
    DSCF01101.JPG
    86 KB · Visningar: 387
All_to_slow skrev:
Någon som har bra tips på el grejorna på vänstersidan vart skall jag gömma dem?
Går det inte att dra elen/sladdarna mellan gaffelbenen och mellan kylaren och ramen.
Så har jag gjort på min fighter.
Dock så passade jag på att förlänga lite sladdar i kabelhärvan så att jag kunde gömma undan alla reläer snyggt i utrymmena i ramen.

Wiseguy skrev:
Går det inte att dra elen/sladdarna mellan gaffelbenen och mellan kylaren och ramen.
Så har jag gjort på min fighter.
Dock så passade jag på att förlänga lite sladdar i kabelhärvan så att jag kunde gömma undan alla reläer snyggt i utrymmena i ramen.

JO, så gjorde jag på min 98:a...fick dock yxa bort nåt plastskydd som sitter bakom kylaren uppe vid liksom...sen fick man in sladdhärvan rätt snyggt.

All_to_slow skrev:
nope inte swedies...
tänkte köra med std krona och några väl placerade hål och sen bulta risers...
vet en som körde utan expansionskärl på en spetta och det funkade inte alls.. sköt ut vatten så fort den blev varm...inte kul..

Körde utan kärl på min. Sprutade vatten 1 gång.
När jag börnade runt minuten på samma ställe.

slit genast bort den där vita dekalen. den gör inget för desingen som i övrigt är mörk / svart.

Swedie skrev:
slit genast bort den där vita dekalen. den gör inget för desingen som i övrigt är mörk / svart.

Du menar nummerbotten? Ska fixa samma färg som ramen på den ytan tänkte jag... Men hojen är långt ifrån färdig. Finns annat som måste fixas först... Kanske blir klar till våren? Kommer tribals i samma färg som ramen också på tank och kuts, måste bara hitta nån som e bra på att rita upp ett snyggt mönster

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla