Reta gallfeber på R1!

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Så stod de i en annons från blocket, "Från att kunna reta gallfeber på en R1 till att cruisa på 70 vägar."

btw, detta är saxat från en Yamaha V-max annons... nu vart man ju lite intresserad, nån som vet om denna bara är ett "monster" för 50+ -are, eller kan man finna lite pulver i denna hottade dragstar? :)

vrid finns om inte annat. Klår säkert R1an vid nått visst tillfälle på rent vrid från start pga sin tyngd. Men så fort det går 100+ så har inte den hojen en chans.

Last edited:
Machmud skrev:
Så stod de i en annons från blocket, "Från att kunna reta gallfeber på en R1 till att cruisa på 70 vägar."

btw, detta är saxat från en Yamaha V-max annons... nu vart man ju lite intresserad, nån som vet om denna bara är ett "monster" för 50+ -are, eller kan man finna lite pulver i denna hottade dragstar? :)

Det kan nog stämma men draget är lixom bara rakt fram. Skulle inte våga köra aktivt med en Vmax på kurviga vägar. Om pengar inte vore nåt beskymmer så kolla lite extra på t,ex Honda X-11 alt suzukis GSX1400 eller yamahas XJR1300!

Motorn i ett annat chassie så hade man nog kunnat köra på lite. Fast sedan å andra sidan så är nog även motorn lite för tung för att göra någontig riktigt bra utav :rolleyes: Kanske en Yamaha MT01 istället :yoparty

gixxer_1255 skrev:
Då var det dax igen att diskutera V-Maxen, kolla länken med bromsbänkskurvan. Det är en små moddad V-Max mot min gamla hoj.

http://web.telia.com/~u92104830/v_max_vs_gsxr.htm

den där maxen går inte rent, Min orginalmax gasade Jag upp på 2:an (då dev inte valde att släppa loss istället...) Motorn är underbar i maxen fast den kommer högre i registret än man kan tro. enda felet med maxen tycker Jag är gaffelbenen som mest påminner om ett par gamla highjackers.

Obs, Teo på Luskungens konto...

Luskungen skrev:
den där maxen går inte rent, Min orginalmax gasade Jag upp på 2:an (då dev inte valde att släppa loss istället...) Motorn är underbar i maxen fast den kommer högre i registret än man kan tro. enda felet med maxen tycker Jag är gaffelbenen som mest påminner om ett par gamla highjackers.

Obs, Teo på Luskungens konto...

Här har du en V-Max till som inte heller "går rent" :7peta

http://andersbrink.se/vmax.gif

gixxer_1255 skrev:
Då var det dax igen att diskutera V-Maxen, kolla länken med bromsbänkskurvan. Det är en små moddad V-Max mot min gamla hoj.

Jo men dessa V-max-ägare anspelar nog på att deras hoj är snabbare för att de kan launcha snabbare på gridden. Det har ju endast och göra med att deras hoj är tyngre och mindre villig att lyfta framhjulet hela tiden.

motardnisse skrev:
Det kan nog stämma men draget är lixom bara rakt fram. Skulle inte våga köra aktivt med en Vmax på kurviga vägar. Om pengar inte vore nåt beskymmer så kolla lite extra på t,ex Honda X-11 alt suzukis GSX1400 eller yamahas XJR1300!

Ja ska inte köpa :) Räcker med att man har den "tjockaste" sporthojen : ) huhu!

V-max

Är det inte bara att fråga den allsmecktige "V-GURRA" han
har väll en monster V-MAX :rofl

Är inte V-Max´en strypt på något sätt? Jag tycks ha hört talas om nån typ av strypning eller pryl man ska byta ut så blire rejäl effektökning?

Svensksålda V-Maxx var strypta till 100 hk. Ostrypt = 145 hk. Kammar samt vad-det-nu-heter som gör att alla cyl får tillgång till alla fuggar över ett visst varvtal ska visst vara det som skiljer. Vill minnas att bitarna kostar 15 000:- exkl montering. Huga vad mycket!

Robban_C skrev:
Svensksålda V-Maxx var strypta till 100 hk. Ostrypt = 145 hk. Kammar samt vad-det-nu-heter som gör att alla cyl får tillgång till alla fuggar över ett visst varvtal ska visst vara det som skiljer. Vill minnas att bitarna kostar 15 000:- exkl montering. Huga vad mycket!

V-Maxar som är ostrypta ger inte mer än 110-112hk på bakhjulet inte 145 som alla snackar om. Det enda jag har mot V-Maxen är snacket om 140-145hk, rödljusracern, Snabbast i stan, det är inte en standard V-Max.
För att en V-Max skall bli toksnabb så måste den moddas massor.

En svensksåld V-Max
(jag har kört ett race mot denna V-Max med min Gixxer och det var inget större problem att vinna)

En USA-såld V-Max
http://andersbrink.se/vmax.gif

stackars sate, en v-max är inte bättre än en R1 på något överhuvudtaget.
Det är en hoj som verkligen är överreklamerad, ok när den kom var den ju rätt häftig, men idag är den inget att yvas över.
Jo jag har kört en med sk fulleffekt med 145hk.
men som det sägs ovan de är mer runt 130 hk i rovan, de tog i rejält när de angav effekten, effekten är ändå för mycket för det väldigt klena och otympliga chassit som inte ens är kul att köra på en kurvig väg.
Får ursäkta totalsågningen v-maxägare, men smaken är olika.

Last edited:
OlleR skrev:
Är inte V-Max´en strypt på något sätt? Jag tycks ha hört talas om nån typ av strypning eller pryl man ska byta ut så blire rejäl effektökning?
nån slags brännkammare är det, alla har i princip det tillägget på sina hojar, fins nog få i 100hk version.

Det var väl på grund av det här man startade en egen klass på Bike Weekend, trots allt trim man skottade på dem var det ingen som lyckades köra riktigt fort. :hihi

En V-max låter jäkligt cool och kan vara ganska läcker, med rätt stuk. Och den är en helt rätt hoj om man vill ha en hoj som har lite customstuk :7peta men ändå har lite pulver i motorn.

Undrar eg hur den kunnat bli så "overrated" v-maxen, ok hyffsat cool hoj men inget jag vill ha....

1985 så var det kanske inte många hojar som
slog den vid ett rödljusrace.
Och sen så har väl ägarna till v-max vårdat detta ryckte ganska bra,
eftersom en del tror på det fortfarande.

Barbone skrev:
1985 så var det kanske inte många hojar som
slog den vid ett rödljusrace.
Och sen så har väl ägarna till v-max vårdat detta ryckte ganska bra,
eftersom en del tror på det fortfarande.

Fan kom maxen -85, respect :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...