Reta gallfeber på R1!

An3Azz skrev:
Undrar eg hur den kunnat bli så "overrated" v-maxen, ok hyffsat cool hoj men inget jag vill ha....
Jag tycker inte den blivit speciellt "overrated".
Den går som Swedie säger riktigt bra från gridden pga den inte vill resa framhjulet.

Inte ens V-max ägarna själva har väl någonsin hävdat att den har grym väghållning.

Jag tycker själv att det är en härlig hoj pga av karaktären ,rakt fram, grymt vrid osv, vilket jag tror även andra V-max ägare också gillat.

Smaken är som bekant olika, därför tycker inte jag det är konstigt att det blivit en kulthoj även om jag också föredrar PVC-raketer.

R1 wannabe skrev:
Jag tycker inte den blivit speciellt "overrated".
Den går som Swedie säger riktigt bra från gridden pga den inte vill resa framhjulet.

Inte ens V-max ägarna själva har väl någonsin hävdat att den har grym väghållning.

Jag tycker själv att det är en härlig hoj pga av karaktären ,rakt fram, grymt vrid osv, vilket jag tror även andra V-max ägare också gillat.

Smaken är som bekant olika, därför tycker inte jag det är konstigt att det blivit en kulthoj även om jag också föredrar PVC-raketer.

Nej kanske det stämmer som du säger, jag är inte påläst ang maxxens vara och ikke vara, kult är det ju som du säger. Det finns många kulthojjar som jag skulle vilja förresten nu när vi kom in på ämnet :D Kawwa trepip t.ex *gaaah*

Yamaha har tillverkat en mycket bättre hoj för dom som giller nakna muskelhojar, XJR1300. Lätt trimmad och bergstadig motor, och billigare att trimma än V-Maxen. Ett 4-1system, ett par RS36ór och lite portning av toppen har man 140-145hk på bakhjulet.

Kom den inte redan -84, sporthojarna då var FJ1100, GPZ900, GSX1100EF o s v, ingen problem för Maxen att blåsa förbi på strippen. Det coola med den är ju att den ser ut som en dragbike ska, annars hade den ju inte fortsatt sälja oförändrad i 20 år, för Yamaha har mig veterligt aldrig ändrat något annat än utseendet på den. Däremot har det länge ryktats om en ny V-max och skulle det komma någon så tror jag den skulle ha en minst sagt intressant motor. :yoparty

gixxer_1255 skrev:
V-Maxar som är ostrypta ger inte mer än 110-112hk på bakhjulet inte 145 som alla snackar om.

kan inte minnas att nån sa att det var 145 bakhjulshästar.. kanske är så att det är motorn som är bänkad i närheten av dem hästarna... det är väl inte många hojjar som har redovisade bakhjulshästar från fabriken..

cbr_micke skrev:
kan inte minnas att nån sa att det var 145 bakhjulshästar.. kanske är så att det är motorn som är bänkad i närheten av dem hästarna... det är väl inte många hojjar som har redovisade bakhjulshästar från fabriken..
Nej det uppgavs 145hk på veven, men det är snarare runt 120-130 på sin höjd.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Kom den inte redan -84, sporthojarna då var FJ1100, GPZ900, GSX1100EF o s v, ingen problem för Maxen att blåsa förbi på strippen. Det coola med den är ju att den ser ut som en dragbike ska, annars hade den ju inte fortsatt sälja oförändrad i 20 år, för Yamaha har mig veterligt aldrig ändrat något annat än utseendet på den. Däremot har det länge ryktats om en ny V-max och skulle det komma någon så tror jag den skulle ha en minst sagt intressant motor. :yoparty
Något överdrivet skrivet, de hojarna var väl jämnsnabba ungefär, de var heller inga vilda bakhjulsmaskiner.
Men i sin klass customhojar var förstås v-max kung.
Yamaha har ju satsat korten på en ny V-twin i stället, så frågan är om någon V4a dyker upp igen, den som lever får se.
Utseendet ändrades verkligen minimalt på dessa år så frågan är snarare om de ändrat nåt alls, den sålde tydligen helt ok ändå.
Och innan man bespottar den allt för mycket så är det ju så att det finns annat än prestanda och toppfart, hojen har ju sin charm.
Den har en konstig karaktär, den öppnar på andra steget unt 6000 varv eller nåt sånt då kommer plötsligt ett ryck, käns mycket konstigt.

Last edited:
Poacher skrev:
Något överdrivet skrivet, de hojarna var väl jämnsnabba ungefär, de var heller inga vilda bakhjulsmaskiner.
Yamaha har ju satsat korten på en ny V-twin i stället, så frågan är om någon V4a dyker upp igen, den som lever får se.
Utseendet ändrades verkligen minimalt på dessa år så frågan är snarare om de ändrat nåt alls, den sålde tydligen helt ok ändå.
Och innan man bespottar den allt för mycket så är det ju så att det finns annat än prestanda och toppfart, hojen har ju sin charm.
Den har en konstig karaktär, den öppnar på andra steget unt 6000 varv eller nåt sånt då kommer plötsligt ett ryck, käns mycket konstigt.
Den matar varje burk från bägge förgasare vid 6000 tror jag och det känns väl inget konstigare än att ha en effektpuckel på kurvan.

Det enda jag tycker är synd är att bakstänkan är så omåttligt ful...

An3Azz skrev:
Nej kanske det stämmer som du säger, jag är inte påläst ang maxxens vara och ikke vara, kult är det ju som du säger. Det finns många kulthojjar som jag skulle vilja förresten nu när vi kom in på ämnet :D Kawwa trepip t.ex *gaaah*
Kawwa trepip......Mumma :tummenupp

Tycker att V-maxen hade varit en kul powercruiser om det inte hade varit för den värdelösa kardandrivningen som reser hela hojen i röven när man drar på. Blir inte så kul att dra på ut ut kurvorna och känna vridet när hojen hela tiden gungar upp och ner efter gaspådrag :rolleyes:

Maxen är en jäkligt ball hoj för det den är till för... att glida och spänna sig, grymm motor, tung, dålig geometri och gaffel, jag tror inte den drar många plastraketer men den är jävligt häftig och sjön att åka på. Jag gillar den för vad den är.

Poacher skrev:
Plockade fram Bike 9/10 -85 och kollade testet där och den åkte ifrån GPZ900, FJ1100 och VF1000R, vad vi menar med mycket kan ju diskuteras men med tanke på att vi diskuterar tiondelar på bana för sporthojar är väl tiondelar på strippen lika viktiga och inte överdrivna.

Sporthojarna från då är ju inte direkt aktuella i dag men V-maxen är det fortfarande då den aldrig skulle konkurrera med just sporthojar. Detta forum har väl lite svårt att se tjusningen med en V-max då det inte är deras cup of tea så att säga men det är ju för mig betydligt värre att H-D kan sälja 50-talshojar dyrare med betydligt högre vinster än japsar och europeer.

gixxer_1255 skrev:
Yamaha har tillverkat en mycket bättre hoj för dom som giller nakna muskelhojar, XJR1300. Lätt trimmad och bergstadig motor, och billigare att trimma än V-Maxen. Ett 4-1system, ett par RS36ór och lite portning av toppen har man 140-145hk på bakhjulet.

Håller helt med...så klart.. :)
Jag provade v-maxen när jag var i valet och kvalet att köpa ny hoj. Gillade det inte alls. Chassiet betedde sig helskummt. När man körde i en kurva och gasade lite så reste den sig baktil.
Sen tyckte jag bromsarna var dåliga. Det enda som var fint var motorn.
Tyckte XJR:en var bättre på allt, och med ganska lite pengar så är motorn också betydligt roligare än v-maxen.

Swedie skrev:
vrid finns om inte annat. Klår säkert R1an vid nått visst tillfälle på rent vrid från start pga sin tyngd. Men så fort det går 100+ så har inte den hojen en chans.
hallå.. det är ju en riktig pisskur till att gå.. vi kollade ju hur dom körde på strippen i sommras.. besviken är bara förordet

Deimos skrev:
Håller helt med...så klart.. :)
Jag provade v-maxen när jag var i valet och kvalet att köpa ny hoj. Gillade det inte alls. Chassiet betedde sig helskummt. När man körde i en kurva och gasade lite så reste den sig baktil.
Sen tyckte jag bromsarna var dåliga. Det enda som var fint var motorn.
Tyckte XJR:en var bättre på allt, och med ganska lite pengar så är motorn också betydligt roligare än v-maxen.
V-Maxen är som en tvåstegsraket utan vägållning, ett gött vrid har den men idag är den inte ens en dräpare på strippen, den är riktigt dålig att ta kurvor med, men den är ändå en kulthoj.

Provkörde en riktigt fin -02 i förra sommaren. Hade hört mycket om den från den besjälade ägaren och tänkte "ok, upp till bevis då"...kan meddela att det var en rätt blandad upplevelse.

Utseendet funkar fortfarande, en riktigt lyckad design trots att den har 20 år på nacken. Väl i sadeln (inte lika bekväm som den såg ut men helt ok) är det ju vridet och ljudet som är den stora behållningen. Maffigt är bara förnamnet...satan vilken best till motor!! Efter 20 minuter mest rakt fram så var det dags för lite småvägar.....försökte förtränga mina hyfsade sporthojsreferenser så långt det var möjligt eftersom de inte är applicerbara på v-maxen men allvarligt..... vafan är det för ram, pvcplast??? :va :va Den är ju helt omöjlig på kurviga vägar, svajar och flexar...och det behöver inte ens gå särskilt fort! Som att försöka bryta ned en Ara Abrahamian insmord i vaselin.... en riktigt läbbig blysläde. Bromsarna var heller inget att skryta med trots att "mitt" ex hade stålomspunna slangar och nya belägg....

Summa summarum: mkt attityd och motor men en Retta kör ju självfallet åttor kring en sån här relik...

En polare har en V-Max. Utan att låta som ett moppefucko eller liknande, men det krävs mer än en bra hoj för att haka på honom på krokiga vägar. Någon har nämligen glömt att tala om för honom att det faktiskt är en customhoj, med en ram från en Crescent Compact, bromsar från en Compact, vägegenskaper som en Compact... Vänta lite nu :confused: När jag var 15 hade en polare en Crescent Compact och den........ :hihi

En bra förare på en sunkig hoj eller en kass förare på en bra hoj. Vem/vad är bäst/snabbast? :rolleyes:

Bollox skrev:
En polare har en V-Max. Utan att låta som ett moppefucko eller liknande, men det krävs mer än en bra hoj för att haka på honom på krokiga vägar. Någon har nämligen glömt att tala om för honom att det faktiskt är en customhoj, med en ram från en Crescent Compact, bromsar från en Compact, vägegenskaper som en Compact... Vänta lite nu :confused: När jag var 15 hade en polare en Crescent Compact och den........ :hihi

En bra förare på en sunkig hoj eller en kass förare på en bra hoj. Vem/vad är bäst/snabbast? :rolleyes:
Är du polare med V-Gurra :7peta :hihi

Är det någon av er som har råkat ut för Rocket III ??

Enligt de siffror som jag har läst så skall den vara "nästan" lika snabb 0-100
som min blejd.

// TAB

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...