Resväg till Lofoten från Stockholm/Uppsala

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Hej!

Jag och en polare pratar om att åt till Lofoten i sommar och jag har precis börjat planera rutt lite löst. Som jag har förstått det så tar man sig till Lofoten antingen via färja från Bodö till Moskenes om man kommer ifrån söderifrån i Norge eller via Narvik om man korsar gränsen till Norge vid Riksgränsen.

Vi kommer att utgå från Stockholm/Uppsala och jag tänkte höra om ni har några rekommendationer. Jag tänker spontant att våra alternativ är:
1. Korsa gränsen till Norge vid Sälen och köra i Norge norrut och ta färjan vid Bodö till Moskenes.
2. Bränna norrut i Sverige, Sundsvall -> Abisko -> Riksgränsen -> Narvik -> Lofoten

Vilket blir smidigast? Bäst vägar? Andra tips & tricks?

Tackar ödmjukast för svar!

/Chappe
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
* E4 i Sverige är ju effektiv. Men mördande tråkig. Fast du tar dig fort framåt. E10 till Gällivare sedan sägs (av norrbottningar) vara rena sömnpillret. Bara rakt fram, sägs det. Fast efter Kiruna är den rätt trevlig, tycker jag. Vackert!

* E6 i Norge är mindre tråkig än E4. Men har mycket trafik och låg snittfart. Norrmännen kör i 80, max, och ofta är det svårt att köra om.

* E45 i Sverige, via Arjeplog, och sedan in i Norge lär var ok. Inte görskojig... men heller inte E4-tråkig sägs det.

* Roligaste vägen när du väl är i Norge och skall norröver är riksväg 17 från norr om Trondheim till söder om Bodö. Den är fin att köra, men tar ett par dagar. Visserligen bara 60+ mil, men det är inga snabba mil. Småvägar. 5-6 färjor. Men det vore mitt val - om jag hade gott om tid.

Vad är viktigast för dig?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
E12:an till Norge är ju också fin. Passa på att besök banan i Mo i Rana, ligger väldigt spektakulärt. Sen är det fint på E6 över saltfjället upp mot Bodö.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ta tidernas väg till Ljusdal, sedan vidare Kårböle, Överhogdal, Svenstavik Mattmar och Duved. Sedan Skalstugevägen till Levanger.

Kör rv17 norrut genom Norge, det tar en halv dag till Bodø om ni inte stannar precis hela tiden. Innan Fauske, sväng av till väg 812 så ni kommer till Saltstraumen söderifrån.

Bodø-Moskenes går vid 15.30-tiden och ni kör av på Lofoten vid 19.30. Ta tillvara ljuset om det är finväder och kör norrut några timmar innan ni kvartar. Sedan Sortland och upp till Andenes - ena sidan upp, andra ned.

Likaså bör Bjerkvik-Bjørnfjell-Riksgränsen-Kiruna avnjutas i kvällssol.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
E12:an till Mo i Rana. Rätt najs sen norrut bl a kring polcirkeln.
Eller
Via Piteå sväng av mot Älvsbyn, därifrån norrut mot Jokkmokk Gällivare och Kiruna, besök Storforsen som ligger ca 9 mil efter Älvsbyn.

Tillbaka kan man från Bodör ta RV 17 söderut.
 

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Ta tidernas väg till Ljusdal, sedan vidare Kårböle, Överhogdal, Svenstavik Mattmar och Duved. Sedan Skalstugevägen till Levanger.

Kör rv17 norrut genom Norge, det tar en halv dag till Bodø om ni inte stannar precis hela tiden. Innan Fauske, sväng av till väg 812 så ni kommer till Saltstraumen söderifrån.

Bodø-Moskenes går vid 15.30-tiden och ni kör av på Lofoten vid 19.30. Ta tillvara ljuset om det är finväder och kör norrut några timmar innan ni kvartar. Sedan Sortland och upp till Andenes - ena sidan upp, andra ned.

Likaså bör Bjerkvik-Bjørnfjell-Riksgränsen-Kiruna avnjutas i kvällssol.

Låter som ett riktigt bra tips! Har börjat skissa på en rutt enligt ditt förslag, men jag vill bara kolla en sak så att jag inte missförstår.
När jag kollar på sträckan Levanger till Bodø- längs med rv17/Kystriksveien så får jag det till en sträcka om 784 km med en körtid på 17h och 22min enligt google maps (se bild nedan). Du skriver att man kör sträckan på en halv dag om man inte stannar hela tiden. Har jag planerat sträckan fel?

1685089626110.png
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Låter som ett riktigt bra tips! Har börjat skissa på en rutt enligt ditt förslag, men jag vill bara kolla en sak så att jag inte missförstår.
När jag kollar på sträckan Levanger till Bodø- längs med rv17/Kystriksveien så får jag det till en sträcka om 784 km med en körtid på 17h och 22min enligt google maps (se bild nedan). Du skriver att man kör sträckan på en halv dag om man inte stannar hela tiden. Har jag planerat sträckan fel?
Nej, med all respekt för BrooklynS så är det han som tänker fel. Eller så syftar han på en kortare del av Rv 17? Det framgår i så fall inte helt tydligt i inlägget.

Vill minnas att jag höll på i över två dagar med Rv17. Det är ett antal mil som du ser, och det är småvägar som tar tid (= mer tid att ha kul! :) ) Vad som kanske inte är lika tydligt är att det är 5-6 färjor (minns inte exakt) som tar en stund varje gång; väntetid i kön, tid på färjan, osv.

Dessutom var färjorna inte helt synkade när vi var där 2017. Alltså, om man åkte med färja 1 och sedan 5 mil landsväg i samma tempo som övrig trafik - eller snabbare - så kunde man komma fram en kvart för sent till färja nr 2 och fick vänta 2 timmar på nästa färja. :(

Vid något tillfälle satt vi på ett ställe där inte fanns något att göra (inte ens fika, luncha) än att sitta och titta på havet. Även att se på havet blir tjatigt efter två timmar på samma ställe...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Låter som ett riktigt bra tips! Har börjat skissa på en rutt enligt ditt förslag, men jag vill bara kolla en sak så att jag inte missförstår.
När jag kollar på sträckan Levanger till Bodø- längs med rv17/Kystriksveien så får jag det till en sträcka om 784 km med en körtid på 17h och 22min enligt google maps (se bild nedan). Du skriver att man kör sträckan på en halv dag om man inte stannar hela tiden. Har jag planerat sträckan fel?

View attachment 484643

Hej!

Nä det är jag som tänkte fel. Två dagar får du räkna med.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top