Resultat och rättvisa

Titta även på hur säsongen 1992 började: 4 raka segrar innan Assen, då hans ben var nära amputeras. Utan den vurpan är det lätt att se hur han hade tagit 7 raka titlar mellan 1992-98, istället för 5 mellan 1994–98 som det nu blev.

eller så hade han tagit färre titlar utan comeback-motivationen han onekligen fick av skadan.



en fråga som nog kan leta upp fortare än mig:
Vem tog senast en titel i stora klassen utan att köra i ett fabriksteam?
 
Vad jag tror Perra menar är detta:

Kommentatorerna framhåller ofta den "racecraft" som Rossi besitter, och jag håller (som Rossi-fan) fullständigt med. Alltså den racecraft som gör att Rossi sällan slutar sämre i racet än vad han kvalat.
Han brukar, nu under Ducati-åren, ha runt en tionde kvaltid, men slutar ofta femma-sjua. Särskilt i regn där många antingen kör (jämförelsevis) väldigt sakta, eller kör fort och kraschar.

Stämmer det?
 
P€RRA;5691815 skrev:
Jag skrev "Eller så var både Stoner och Doohan i behov av en väldigt snabb hoj för att kunna vinna". Det var ren spekulation från min sida och en tolkning av statistiken.
Vad såg du i statistiken som fick dig att överväga just det: att Stoner och Doohan var ”i behov av en väldigt snabb hoj för att kunna vinna”. Har Rossi inte haft eller varit ”i behov av en väldigt snabb hoj”?

:va
 
Min lekmannatolkning av statistiken kom fram till att Doohan och Stoner sällan vann om de inte stod i pole och grundade sig på att både att de har ungefär lika många vinster som poles. Om man behöver en snabb hoj för att stå i pole behöver jag nog inte svara på.
 
en fråga som nog kan leta upp fortare än mig:
Vem tog senast en titel i stora klassen utan att köra i ett fabriksteam?

Beroende på vad du definierar som fabriksteam så kan det vara Rossi 2001. Nastro Azzurro Honda, dvs inte Repsol Honda (Repsol Honda hade Ukawa och Crivillé).
 
Annars är det väl Kenny Roberts Jr va, 2000? Rossi hade väl åtminstone fabrikssupport till skillnad från Roberts?
 
Kan man få fram samma statistik för WSBK?
läste nånstans att Foggy resonerade som så att det var bättre att lägga allt krut på att få till racesetupen och körde därför om inte aldrig så sällan på kvaldäck då han tyckte det räckte med att stå i första eller andra led bara hojen var så bra som möjligt i racet. (Be mig inte faktareferens ,det var för många år sedan jag såg det...)
 
Ingen dum hoj alls.

OT: Rätt intressant genomgång i klippet nedan av Suzukin och hur litet teamet runt Kenny Roberts var. Ändå vann han hela mästerskapet i konkurrens med Rossi, Biaggi, Barros, Capriossi, Criville m.fl. Och i det andra klippet inser man att det inte var någon barnlek att köra en 500 på bakhjulet.

http://youtu.be/S-4Qv4B2HZI
http://youtu.be/4GH6TDOO_kA
 
Last edited:
Och vilken vacker hoj det var!

Den hojen var dock inte från året han blev världsmästare (han hade inte nummer ett utan nummer två), utan från 2001 som av elaka tungor kallas "the worst title defense ever...".
 
Den hojen var dock inte från året han blev världsmästare (han hade inte nummer ett utan nummer två), utan från 2001 som av elaka tungor kallas "the worst title defense ever...".
Roberts var verkligen blek med nummer 1 på sin hoj. Plats 11 i sammandraget är inget att vara stolt över. Men Suzukin hade blivit rejält akterseglad till 2001. Vore intressant med en analys av varför det gick dåligt.

En annan kandidat till ”worst title defense ever” är såklart den som körde med nummer 1 säsongen 2007, för Repsol Honda och slutade på plats 8. 240 poäng efter segraren.
 
Roberts var verkligen blek med nummer 1 på sin hoj. Plats 11 i sammandraget är inget att vara stolt över. Men Suzukin hade blivit rejält akterseglad till 2001. Vore intressant med en analys av varför det gick dåligt.

Om jag inte minns fel så hade väl Suzuki en attityd efter att ha vunnit i stil med "Jahaja, då vann vi. Då var vi väl klara med den här hojen?" och vidareutvecklade inte hojen till säsongen efter, medans alla andra gjorde det.
 
En annan kandidat till ”worst title defense ever” är såklart den som körde med nummer 1 säsongen 2007, för Repsol Honda och slutade på plats 8. 240 poäng efter segraren.
Du beskyller mig för att hacka på Stoner i tid och otid samtidigt som du själv har en gråtande Hayden som avatar och aldrig missar en chans att hacka på honom.

Ta en titt i spegeln! :fakta
 
P€RRA;5693904 skrev:
Du beskyller mig för att hacka på Stoner i tid och otid samtidigt som du själv har en gråtande Hayden som avatar och aldrig missar en chans att hacka på honom.

Ta en titt i spegeln! :fakta
Frekvensen av vårt respektive hackande har vissa olikheter...

Och jag har verkligen inget emot Hayden. Längre. Han verkar passa bättre som medelmåtta än mästare.
 
Last edited:
Om jag inte minns fel så hade väl Suzuki en attityd efter att ha vunnit i stil med "Jahaja, då vann vi. Då var vi väl klara med den här hojen?" och vidareutvecklade inte hojen till säsongen efter, medans alla andra gjorde det.
Jag minns det också så. Kanske sammanföll det dessutom med ovanligt omfattande förbättringar av både NSR och YZR. Men man hörde aldrig (eller?) Roberts klaga. Kanske var även han rätt nöjd, även om det skulle dröja nästan tio år innan han drog sig tillbaka.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top