Resultat från bänkning, GSXR 1000 K7

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Hejsan,

Tänkte dra en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa bringa lite ljus på, även fast jag redan nu har en känsla av att denna tråd om "Bänkning/Mappning/HK" kommer att spåra ur i en stor cockfight. :näsblod Vi får försöka hålla oss lite lugna. :)

Hur som helst,
I helgen som passerade fick man för en hundralapp slänga upp hojen i en testbänk och se vad bakhjulet levererade. Nu ska man inte ska lägga så mycket vikt på en bänkning som utfördes för skoj skull, men det var ändå något som jag dagen efter reagerade på i resultatet.

Gixerns alla mappningar (A-B-C steg) som går att skifta mellan testades, resultatet blev följande:

A: 155.20hk
B: 152.78hk
C: 117.38hk

(Info om hojen: Yoshi helsystem 4-1, Fräsch olja i motorn, Nedrevad 1 kugg fram, Drivpaket i bra och smörjt skick, Bakhjul rullat ca 60mil, 98oktan i tanken)

Har tyvärr inte mätkurvorna med mig (sitter på jobbet), men när jag granskade kurvorna så följde A och B varandra genom hela registret. Som ni säkert förstår undrar jag varför det inte skiljer sig mer mellan A och B mappningen.

Vad tror ni spontant utan att ha sett kurvorna?
Gjorde han fel på bänkningen och körde B-läget 2ggr, eller har min hoj samma/likvärdig mappning på både A och B?

Efter att ha sökt runt på nätet och fått höra om resultat från andras mappningar (allt mellan himel och jord, tro mig) så fick jag iaf fram att "mer normalt resultat" brukar vara ungefär:

A: ~170
B: ~150
C: ~120

En till jobbig detalj är att jag hela tiden gått i tron att hojen haft en unik mappning framtagen i sin ordinarie styrbox (fick info av säljaren att från 07-> går det att skriva till ordinare styrboxen och att detta blivit gjort), men med tanke på det låga resultatet börjar jag givietvis ifrågasätta detta. Och eftersom hojen har effektsystem behöver jag antagligen slänga på PCIII/V inom kort (gärna igår redan). :död

Tacksam för era tankar och funderingar!
 
Det går att mappa originalboxen men dom flesta (trorjag) slänger på en pcIII/V och ett Filter + halv/helsystem. Där är du unik helt klart, 155 kusar på veven, låter lite i minsta laget med tanke på att motorn i standardutförande lämnar 185 mustanger.
Det där med olika lägena fattar jag inte heller, efter min mappning lämnade den fulleffekt på alla lägena.

I orginalutförande är både A och B läget full effekt, skillnaden är att B läget kommer senare s a s runt 4000rpm.
 
Jo, låter även i mina öron lite lågt.
Det var lite därför jag "hoppades på att det blev fel" på provbänken och att läge B kördes 2 ggr.
Med tanke på kurvornas likhet (A=Blå och B=Röd) känns det fortfarande inte orealistiskt, eller vad tror ni/någon erfaren? :crash

Men samtidigt; 185bhp original, räknar man via det "generella bortfallet" på ~15% i effekt via drivlina etc. blir det 157rwhp..? Är det rätt tänkt?

Btw, Hur tusan kan man avgöra om min original ECU har blivit omprogrammerad eller inte?
 
Lät jävligt lite..jag fick 171,2hk med yoshi helsystem, sportluftfilter o pcIII på AVA. Dock fick jag bara en linje på pappret. Inte 3 som du.
Som en tidigare sa...tror jag bara hade ett effektläge (dock inte helt hundra)
Skaffa en pcIII å låt någon göra om jobbet
 
Last edited:
Tycker också det låter lite.. Fick ut 172.3 med leo-vince helsystem sportluftfilter och pc3 på bike i Trollhättan.
 
vad var det för testbänk? vad är det för testbänkar som visar dom högre resultaten (170-180hk)? körde ni med ram-air eller vad det kallas när ni bänkade? körs det med ram-air på bänkar som visar högre resultat?

det finns många olika faktorer som spelar in. jag är ingen expert i ämnet, men vissa saker ska man ju tänka på som t.ex. att vissa testbänkar visar lite udda siffror i jämförelse med dom lite dyrare/större alternativen. visst, det låter ganska lite med din effekt för vad som är gjort och kurvorna för A- och B-körningen ser väldigt identiska ut, så frågan är om det är någon faktor som t.ex. ram-air måste användas för att komma upp i dom högre siffrorna? och eftersom att du har ändrat utväxlingen så antar jag att ni har räknat in det också på något vis..?

MVH Phille
 
Är inte påläst jag heller, så man sitter mest och klurar..
Vid min bänkning så fanns 3st friskluftintag som i nivå/höjd med framhjulsnavet fläktade luft mot kylaren, men det användes inte ram-air (om det innebär direkt riktat luftflöde till luftintagen på hojen?)
Frågan är om skillnaden mellan A och B endast uppnås genom luftflödet? Teoretisk så borde alla A-B-C lägen öka isf och därav fortsätter skillnaden mellan A-B mappningen vara minimal.

Angående utväxlingen och att den är neddrevad ett kugg fram så nämnde jag det bara strax innan körningen. Vet inte om det togs med i någon slutgiltig uträkning, vet heller inte exakt hur denna faktor påverkar resultatet i en dyno. Hojen blir starkare men förlorar topphastighet iaf..

Aaaasch, vet att man inte kommer att komma fram till något vettigt.
Det bästa är nog helt enkelt bara att göra om bänkningen under bättre och lugnare omständigheter.

Skillnaden är att nästa gång kostar detta typ 3000.-, och att göra en bänkning bara för att jämföra effekten mellan läge A-B känns som bortkastade pengar. Då är det lika bra att go all in och köpa PC-V, nytt filter etc. och få en ordentlig mappning utförd på samma gång... såvida "det inte redan finns(?)" en ordentlig mappning gjord efter hojens förutsättningar i min standard ECU i läge A.. :va Jag, med ett otränat öga, tycker ändå att kurvorna som visas ser väldigt "lugna och harmoniska" ut..?
 
Last edited:
Du kan inte testa topphastigheten på läge A och B? Om det skulle skilja 15 HK eller mer som du hoppas på så borde det ju märkas!?
 
På min k7:a jag hade fick motospeed ut 169,5hk på hjulet.Hade "halvsystem" dvs borttagen kat och ett par G.P.R Gpe titanpipor pc3:a och piperx filter.
 
Skillnaden mellan a och b är väl inte effekt i stort utan respons?Dvs den levererar ett snällare pådrag från stängt till öppet spjäll. Men vid dynokörning slår man på fullt från början och därför syns inte den upplevda karaktärsskillnaden.




170 osv är dynojet låter det som. 153, 155 är mer äkta.
Lite mer i ämnet Dj-hk mot sanningen.. http://www.factorypro.com/dyno/true1.html
Nu är ts hoj körd i en dj bänk men det behöver inte betyda att den har dåligt med effekt..det beror på vilka korrektonsfaktorer och hur den är kalibrerad. Bänken alltså..

Det ENDA man kan använda siffrorna till i jämförelser är om de är utförda i SAMMA bänk.
Det blir lätt väldigt fel annars...
 
Last edited:
Ingen skillnad på toppeffekt mellan a och b men vridet är mycket högre på a läge till ca 7000rpm
Så han körde nog båda reporna på b läget
 
Skillnaden mellan a och b är väl inte effekt i stort utan respons?Dvs den levererar ett snällare pådrag från stängt till öppet spjäll. Men vid dynokörning slår man på fullt från början och därför syns inte den upplevda karaktärsskillnaden.

Så är det i alla fall är på K9-L3 och förmodligen också på K7. Vill man mäta skillnaden mellan A och B så kan man inte bänka med 100% trottel och accelererande varvtal.

Som Fetsnoken också påpekar, variationen mellan olika bromsbänkar av "rullande landsväg typ" är gigantisk. Om du på ett vetenskapligt sätt vill utvärdera olika delar på din egen hoj, se då till att använda samma bänk, helst samma dag. Om du bara ska ha ett nummer som impar på brudarna, bänka då i någon av glädjebänkarna.
 
Skillnaden mellan a och b är väl inte effekt i stort utan respons?Dvs den levererar ett snällare pådrag från stängt till öppet spjäll. Men vid dynokörning slår man på fullt från början och därför syns inte den upplevda karaktärsskillnaden.




170 osv är dynojet låter det som. 153, 155 är mer äkta.
Lite mer i ämnet Dj-hk mot sanningen.. http://www.factorypro.com/dyno/true1.html
Nu är ts hoj körd i en dj bänk men det behöver inte betyda att den har dåligt med effekt..det beror på vilka korrektonsfaktorer och hur den är kalibrerad. Bänken alltså..

Det ENDA man kan använda siffrorna till i jämförelser är om de är utförda i SAMMA bänk.
Det blir lätt väldigt fel annars...

Vet inte om jag missuppfattat nåt när jag ögnade igenom listan med olika cyklar och corrected whp men min BB utvecklade 135 whp helt original i en DJ-bänk precis som i listan .

M
 
Men är du säker på att hojen är mappad för systemet?

Med "riktig" mappning så bör du få ut mer hästar. Jag hade en k6 som med yoshi-race system(skillnad mot gatsystem) gav 163hk på hjulet. Sen gillar jag mer dom som har en bänk hemma än de regelrätta firmorna som inte gärna vill göra kunder missnöjda med "låga" hk-antal....
För 3000 kan du åka ner till sthlm och mappa hos andersson-turbo eller kamikaze kid och samtidigt få det gjort ordentligt!
 
Tackar för all er input, förslag och idéer! :tummenupp

Kommer att beställa mig en PCV, boka bänkning och få mappning utförd. Inte för att "jaga hästar" då det är fullt tillräckligt med skjut i hojen enl. mig, men snarare för att säkerhetsställa att hojen är mappad efter sina förutsättningar.

Vet inte när det blir av, men jag slänger upp resultatet i denna tråd.
 
Hej! Ditt resultat var ungefär som andra likvärdiga hojar som jag såg bänkas den dagen.
Såg en Gsxr1000 2005 eller 2006 som bänkades på 149hk och en r1 2009 på 155hk och min zx10r 2006 gav 159hk.

R1:an hade gått under 100 mil och ger säkert några fler hk efter inkörning.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top