Resultat från bänkning, GSXR 1000 K7

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Hejsan,

Tänkte dra en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa bringa lite ljus på, även fast jag redan nu har en känsla av att denna tråd om "Bänkning/Mappning/HK" kommer att spåra ur i en stor cockfight. :näsblod Vi får försöka hålla oss lite lugna. :)

Hur som helst,
I helgen som passerade fick man för en hundralapp slänga upp hojen i en testbänk och se vad bakhjulet levererade. Nu ska man inte ska lägga så mycket vikt på en bänkning som utfördes för skoj skull, men det var ändå något som jag dagen efter reagerade på i resultatet.

Gixerns alla mappningar (A-B-C steg) som går att skifta mellan testades, resultatet blev följande:

A: 155.20hk
B: 152.78hk
C: 117.38hk

(Info om hojen: Yoshi helsystem 4-1, Fräsch olja i motorn, Nedrevad 1 kugg fram, Drivpaket i bra och smörjt skick, Bakhjul rullat ca 60mil, 98oktan i tanken)

Har tyvärr inte mätkurvorna med mig (sitter på jobbet), men när jag granskade kurvorna så följde A och B varandra genom hela registret. Som ni säkert förstår undrar jag varför det inte skiljer sig mer mellan A och B mappningen.

Vad tror ni spontant utan att ha sett kurvorna?
Gjorde han fel på bänkningen och körde B-läget 2ggr, eller har min hoj samma/likvärdig mappning på både A och B?

Efter att ha sökt runt på nätet och fått höra om resultat från andras mappningar (allt mellan himel och jord, tro mig) så fick jag iaf fram att "mer normalt resultat" brukar vara ungefär:

A: ~170
B: ~150
C: ~120

En till jobbig detalj är att jag hela tiden gått i tron att hojen haft en unik mappning framtagen i sin ordinarie styrbox (fick info av säljaren att från 07-> går det att skriva till ordinare styrboxen och att detta blivit gjort), men med tanke på det låga resultatet börjar jag givietvis ifrågasätta detta. Och eftersom hojen har effektsystem behöver jag antagligen slänga på PCIII/V inom kort (gärna igår redan). :död

Tacksam för era tankar och funderingar!
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Det går att mappa originalboxen men dom flesta (trorjag) slänger på en pcIII/V och ett Filter + halv/helsystem. Där är du unik helt klart, 155 kusar på veven, låter lite i minsta laget med tanke på att motorn i standardutförande lämnar 185 mustanger.
Det där med olika lägena fattar jag inte heller, efter min mappning lämnade den fulleffekt på alla lägena.

I orginalutförande är både A och B läget full effekt, skillnaden är att B läget kommer senare s a s runt 4000rpm.
 

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Jo, låter även i mina öron lite lågt.
Det var lite därför jag "hoppades på att det blev fel" på provbänken och att läge B kördes 2 ggr.
Med tanke på kurvornas likhet (A=Blå och B=Röd) känns det fortfarande inte orealistiskt, eller vad tror ni/någon erfaren? :crash

Men samtidigt; 185bhp original, räknar man via det "generella bortfallet" på ~15% i effekt via drivlina etc. blir det 157rwhp..? Är det rätt tänkt?

Btw, Hur tusan kan man avgöra om min original ECU har blivit omprogrammerad eller inte?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Lät jävligt lite..jag fick 171,2hk med yoshi helsystem, sportluftfilter o pcIII på AVA. Dock fick jag bara en linje på pappret. Inte 3 som du.
Som en tidigare sa...tror jag bara hade ett effektläge (dock inte helt hundra)
Skaffa en pcIII å låt någon göra om jobbet
 
Last edited:

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Tycker också det låter lite.. Fick ut 172.3 med leo-vince helsystem sportluftfilter och pc3 på bike i Trollhättan.
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
vad var det för testbänk? vad är det för testbänkar som visar dom högre resultaten (170-180hk)? körde ni med ram-air eller vad det kallas när ni bänkade? körs det med ram-air på bänkar som visar högre resultat?

det finns många olika faktorer som spelar in. jag är ingen expert i ämnet, men vissa saker ska man ju tänka på som t.ex. att vissa testbänkar visar lite udda siffror i jämförelse med dom lite dyrare/större alternativen. visst, det låter ganska lite med din effekt för vad som är gjort och kurvorna för A- och B-körningen ser väldigt identiska ut, så frågan är om det är någon faktor som t.ex. ram-air måste användas för att komma upp i dom högre siffrorna? och eftersom att du har ändrat utväxlingen så antar jag att ni har räknat in det också på något vis..?

MVH Phille
 

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Är inte påläst jag heller, så man sitter mest och klurar..
Vid min bänkning så fanns 3st friskluftintag som i nivå/höjd med framhjulsnavet fläktade luft mot kylaren, men det användes inte ram-air (om det innebär direkt riktat luftflöde till luftintagen på hojen?)
Frågan är om skillnaden mellan A och B endast uppnås genom luftflödet? Teoretisk så borde alla A-B-C lägen öka isf och därav fortsätter skillnaden mellan A-B mappningen vara minimal.

Angående utväxlingen och att den är neddrevad ett kugg fram så nämnde jag det bara strax innan körningen. Vet inte om det togs med i någon slutgiltig uträkning, vet heller inte exakt hur denna faktor påverkar resultatet i en dyno. Hojen blir starkare men förlorar topphastighet iaf..

Aaaasch, vet att man inte kommer att komma fram till något vettigt.
Det bästa är nog helt enkelt bara att göra om bänkningen under bättre och lugnare omständigheter.

Skillnaden är att nästa gång kostar detta typ 3000.-, och att göra en bänkning bara för att jämföra effekten mellan läge A-B känns som bortkastade pengar. Då är det lika bra att go all in och köpa PC-V, nytt filter etc. och få en ordentlig mappning utförd på samma gång... såvida "det inte redan finns(?)" en ordentlig mappning gjord efter hojens förutsättningar i min standard ECU i läge A.. :va Jag, med ett otränat öga, tycker ändå att kurvorna som visas ser väldigt "lugna och harmoniska" ut..?
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Du kan inte testa topphastigheten på läge A och B? Om det skulle skilja 15 HK eller mer som du hoppas på så borde det ju märkas!?
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
På min k7:a jag hade fick motospeed ut 169,5hk på hjulet.Hade "halvsystem" dvs borttagen kat och ett par G.P.R Gpe titanpipor pc3:a och piperx filter.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skillnaden mellan a och b är väl inte effekt i stort utan respons?Dvs den levererar ett snällare pådrag från stängt till öppet spjäll. Men vid dynokörning slår man på fullt från början och därför syns inte den upplevda karaktärsskillnaden.




170 osv är dynojet låter det som. 153, 155 är mer äkta.
Lite mer i ämnet Dj-hk mot sanningen.. http://www.factorypro.com/dyno/true1.html
Nu är ts hoj körd i en dj bänk men det behöver inte betyda att den har dåligt med effekt..det beror på vilka korrektonsfaktorer och hur den är kalibrerad. Bänken alltså..

Det ENDA man kan använda siffrorna till i jämförelser är om de är utförda i SAMMA bänk.
Det blir lätt väldigt fel annars...
 
Last edited:

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
Ingen skillnad på toppeffekt mellan a och b men vridet är mycket högre på a läge till ca 7000rpm
Så han körde nog båda reporna på b läget
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Skillnaden mellan a och b är väl inte effekt i stort utan respons?Dvs den levererar ett snällare pådrag från stängt till öppet spjäll. Men vid dynokörning slår man på fullt från början och därför syns inte den upplevda karaktärsskillnaden.

Så är det i alla fall är på K9-L3 och förmodligen också på K7. Vill man mäta skillnaden mellan A och B så kan man inte bänka med 100% trottel och accelererande varvtal.

Som Fetsnoken också påpekar, variationen mellan olika bromsbänkar av "rullande landsväg typ" är gigantisk. Om du på ett vetenskapligt sätt vill utvärdera olika delar på din egen hoj, se då till att använda samma bänk, helst samma dag. Om du bara ska ha ett nummer som impar på brudarna, bänka då i någon av glädjebänkarna.
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
Nej den styr sekudär spjället o därför är den klenare på lägre varvtal
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Skillnaden mellan a och b är väl inte effekt i stort utan respons?Dvs den levererar ett snällare pådrag från stängt till öppet spjäll. Men vid dynokörning slår man på fullt från början och därför syns inte den upplevda karaktärsskillnaden.




170 osv är dynojet låter det som. 153, 155 är mer äkta.
Lite mer i ämnet Dj-hk mot sanningen.. http://www.factorypro.com/dyno/true1.html
Nu är ts hoj körd i en dj bänk men det behöver inte betyda att den har dåligt med effekt..det beror på vilka korrektonsfaktorer och hur den är kalibrerad. Bänken alltså..

Det ENDA man kan använda siffrorna till i jämförelser är om de är utförda i SAMMA bänk.
Det blir lätt väldigt fel annars...

Vet inte om jag missuppfattat nåt när jag ögnade igenom listan med olika cyklar och corrected whp men min BB utvecklade 135 whp helt original i en DJ-bänk precis som i listan .

M
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Men är du säker på att hojen är mappad för systemet?

Med "riktig" mappning så bör du få ut mer hästar. Jag hade en k6 som med yoshi-race system(skillnad mot gatsystem) gav 163hk på hjulet. Sen gillar jag mer dom som har en bänk hemma än de regelrätta firmorna som inte gärna vill göra kunder missnöjda med "låga" hk-antal....
För 3000 kan du åka ner till sthlm och mappa hos andersson-turbo eller kamikaze kid och samtidigt få det gjort ordentligt!
 

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Tackar för all er input, förslag och idéer! :tummenupp

Kommer att beställa mig en PCV, boka bänkning och få mappning utförd. Inte för att "jaga hästar" då det är fullt tillräckligt med skjut i hojen enl. mig, men snarare för att säkerhetsställa att hojen är mappad efter sina förutsättningar.

Vet inte när det blir av, men jag slänger upp resultatet i denna tråd.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Hej! Ditt resultat var ungefär som andra likvärdiga hojar som jag såg bänkas den dagen.
Såg en Gsxr1000 2005 eller 2006 som bänkades på 149hk och en r1 2009 på 155hk och min zx10r 2006 gav 159hk.

R1:an hade gått under 100 mil och ger säkert några fler hk efter inkörning.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top