Restriktioner?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Tydligen har ett antal europeiska aktörer, bland annat svenska Vägverket, börjat fundera över rimligheten med RR-cyklar registreringsbara för allmän vägtrafik och åter tagit upp frågan om effektbegränsning.

Jag kan inte för mitt liv begripa varför vi motorcyklister därmed häver upp ett ramaskrik med innebörden "lägg er inte i"
Borde det inte vara bättre att föra en dialog, syna argumenten, medverka till rimliga gränser, diskutera retroaktivitet med mera? Risken är ju annars att ett segment av mc-hobbyn drar med sig hela konkarongen till totalhaveri.

De som har ett seriöst intresse av att tänja gränserna kan fortsätta med det efter att ha tagit RR-licens och börja tävla. De som, trots alla ambitiösa o kompetenta utbildningsinsatser, fortsätter leka på allmän väg får väl sluta med det då - hellre än att göra sig själva eller omgivningen illa.

Joo; jag tror faktiskt att redskapet i sig är skade- och subkulturframkallande samt önskar därför en seriös och konstruktiv debatt som leder till att min fina hobby kan fortsätta vara laglig och utvecklas positivt.
 
Jag kommer att fortsätta att åka de mest extrema gathojarna som går att lägga vantarna på oavsett om de nu ev kommer att förbjudas på allmän väg.
Om nu ett sådant förbud ev skulle komma (som jag ej tror) så blir ju problemet att folk kommer att åka på oreggade hojar på allmän väg.:näsblod
 
G-L skrev:
2381008 Tydligen har ett antal europeiska aktörer, bland annat svenska Vägverket, börjat fundera över rimligheten med RR-cyklar registreringsbara för allmän vägtrafik och åter tagit upp frågan om effektbegränsning.

Jag kan inte för mitt liv begripa varför vi motorcyklister därmed häver upp ett ramaskrik med innebörden "lägg er inte i"
Borde det inte vara bättre att föra en dialog, syna argumenten, medverka till rimliga gränser, diskutera retroaktivitet med mera? Risken är ju annars att ett segment av mc-hobbyn drar med sig hela konkarongen till totalhaveri.

De som har ett seriöst intresse av att tänja gränserna kan fortsätta med det efter att ha tagit RR-licens och börja tävla. De som, trots alla ambitiösa o kompetenta utbildningsinsatser, fortsätter leka på allmän väg får väl sluta med det då - hellre än att göra sig själva eller omgivningen illa.

Joo; jag tror faktiskt att redskapet i sig är skade- och subkulturframkallande samt önskar därför en seriös och konstruktiv debatt som leder till att min fina hobby kan fortsätta vara laglig och utvecklas positivt.


Ska det förbjudas i Sverige så ska det förbjudas i EU = lång process. Att EU dessutom innefattar länder med väldigt många mc-åkare i så som Italien och Spanien, gör att jag inte tror det kommer komma något förbud, iallafall inte på läääänge. Däremot kan nog åldern för när man får köra tung mc ändras, den processen finns väl redan i EU-systemet vill jag minnas..
 
Samme skrev:
2381066 Ska det förbjudas i Sverige så ska det förbjudas i EU = lång process. Att EU dessutom innefattar länder med väldigt många mc-åkare i så som Italien och Spanien, gör att jag inte tror det kommer komma något förbud, iallafall inte på läääänge. Däremot kan nog åldern för när man får köra tung mc ändras, den processen finns väl redan i EU-systemet vill jag minnas..

Du har förstås rätt i det men även när det gäller en mer utdragen stege i körkortssystemet har vi ju skrikit "Neeeeej!"
Märkligt att vi hela tiden anser oss kunna få sätta alla spelregler själva!

Jag hoppas absolut inte på ett förbud mot sportiga hojar men är inte heller emot någon form av restriktion när det gäller anpassningen till vad som kan kallas "trafiksäker Svensson-körning" - allt annat får lov att ske innanför banstaketet!
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top