Restriktioner på bandagar

nathe01

Medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Hoj, jag har en lite fråga. (varför skulle jag annars posta ett inlägg)

Hur är det med bullergränser på bandagar?

Har hört lite rykten men...Det kanske inte finns någon begränsning???
Min fråga gäller främst ducceklubbens bandagar men misstänker att det är anpassat efter vilken bana man kör på och inte vem som arrangerar eller finns den helt enkelt en tumregel som gäller oavsett.
Jag är inte medlem i ducceklubben än annars hade jag ju frågat där.

Hojen klarade ju bullerprov på besiktningen men med 0,2 db marginal så misstänker killen va sjysst.
 
De bullergränser som finns är på banan, alltså spelar det ingen roll vem som arrangerar.
Sen har jag för mig att det finns "buller-dagar", då det inte är någon gräns, eller är högre gräns.

Men generellt så kan man nog räkna med att det finns en bullergräns. Brukar vara 95dB.
 
De bullergränser som finns är på banan, alltså spelar det ingen roll vem som arrangerar.
Sen har jag för mig att det finns "buller-dagar", då det inte är någon gräns, eller är högre gräns.

Men generellt så kan man nog räkna med att det finns en bullergräns. Brukar vara 95dB.
Jodå, gräns är det på bullerdagarna också, jag minns dock inte den i huvudet. Men en sak är våldsamt säker, och det är att dom inte använder bullerdagar till bandagar :hihi
 
På Sviesta i Linköping är det lite olika...
På LMS arrangemang för typ gathojar gäller original avgassystem och inget annat
fast med andra arrangörer på samma bana är det dB gräns som gäller..

http://lmsroadracing.se/trafiksaekerhetsutbildning
Fast det är väl mest för att dom ska slippa diskutera med 75 pers som har "glömt" db-killern hemma och lovar att just deras system egentligen är jättetyst ändå. Dessutom är ju LMS måna om att inte stöta sig för mycket med grannarna, samtidigt som man inte hör ett knyst från banan, i depån, när dom startar och landar på flygplatsen nån km bort... :gnissla
 
Jodå, gräns är det på bullerdagarna också, jag minns dock inte den i huvudet. Men en sak är våldsamt säker, och det är att dom inte använder bullerdagar till bandagar :hihi

Jodå, vi hyr Mantorp Park som bullerdagar och då är det dyrare hyra för att det är "Ljudnivåer över Naturvårdsverkets riktvärden för Motorsport" !
Men alla banor har ett begränsat antal sådana dagar att använda totalt under året och antal per månad. De flesta banor behöver alla sina bullerdagar till olika tävlingar.

//Nitrous
 
Vad som gäller på Ducceklubbens bandagar går det att läsa om på hemsidan under rubriken Bankörning.
När det gäller bullerdagar så har banorna färre nu än tidigare, så chansen är liten att man kan få en bullerdag på en bandag nu för tiden.
 
Last edited:
Jodå, vi hyr Mantorp Park som bullerdagar och då är det dyrare hyra för att det är "Ljudnivåer över Naturvårdsverkets riktvärden för Motorsport" !
Men alla banor har ett begränsat antal sådana dagar att använda totalt under året och antal per månad. De flesta banor behöver alla sina bullerdagar till olika tävlingar.

//Nitrous
Aha, jag trodde inte dom var så generösa med dom, fast det kanske är ganska unikt för Mantorp?
 
Jodå, vi hyr Mantorp Park som bullerdagar och då är det dyrare hyra för att det är "Ljudnivåer över Naturvårdsverkets riktvärden för Motorsport" !
Men alla banor har ett begränsat antal sådana dagar att använda totalt under året och antal per månad. De flesta banor behöver alla sina bullerdagar till olika tävlingar.

//Nitrous

Jasså? Så det är tillåtet med mer buller på era dagar på Mantorp?
(ska dit 30/4-1/5).
 
Aha, jag trodde inte dom var så generösa med dom, fast det kanske är ganska unikt för Mantorp?

Det är dels mycket dyrare att hyra en bana som bullerdag, eftersom dom dagarna är begränsade så är banägaren medveten om värdet. Men i första hand går dessa dagar till tävlingsverksamhet som kräver bullerdagar. RR tävlingar som ska hålla sig till 95db flyby ska klara sig på vad t.ex. Mantorp Park räknas som bullerfri dag i deras restriktioner med Naturvårdsverket vilket gynnar både arrangör och banägare som kan använda bullerdagarna till annan verksamhet.

Men när vi har haft kvällskörningar så gäller bullerfri regel, dvs 95db förbifart. Dock ser det inte ut att bli några kvällar på Mantorp i år då bullret 95db har varit svårt att hålla med mc och det gör bara att boenden klagar till banan som får problem för att gränsvärdet har gått över vid flera tillfällen.

//Nitrous
 
Fast det är väl mest för att dom ska slippa diskutera med 75 pers som har "glömt" db-killern hemma och lovar att just deras system egentligen är jättetyst ändå. Dessutom är ju LMS måna om att inte stöta sig för mycket med grannarna, samtidigt som man inte hör ett knyst från banan, i depån, när dom startar och landar på flygplatsen nån km bort... :gnissla
Hahaha, var på en SMC-kurs på Sviesta där instruktörerna fick gå över till teckenspråk i några minuter när två 39 Gripen gick in för landning, man hörde absolut ingenting... annat än Jetmotorer :3freak

Fast mitt inlägg var inte menat som kritik mot LMS, de gör förstås vad de måste för att få behålla verksamheten, inte så många motorbanor som ligger så nära tät bebyggelse..
Inte heller flygfält där militära jaktplan startar och landar ibland.....

Verkar som att någon i något skede tänkt lite fel uppe på stadsplaneringskontoret, eller....?
 
Det är dels mycket dyrare att hyra en bana som bullerdag, eftersom dom dagarna är begränsade så är banägaren medveten om värdet. Men i första hand går dessa dagar till tävlingsverksamhet som kräver bullerdagar. RR tävlingar som ska hålla sig till 95db flyby ska klara sig på vad t.ex. Mantorp Park räknas som bullerfri dag i deras restriktioner med Naturvårdsverket vilket gynnar både arrangör och banägare som kan använda bullerdagarna till annan verksamhet.

Men när vi har haft kvällskörningar så gäller bullerfri regel, dvs 95db förbifart. Dock ser det inte ut att bli några kvällar på Mantorp i år då bullret 95db har varit svårt att hålla med mc och det gör bara att boenden klagar till banan som får problem för att gränsvärdet har gått över vid flera tillfällen.

//Nitrous

Och det är en av anledningarna till att vi har orginalsystemskravet på LMS, vi kan köra vidare med kvällskörningar medans andra arrangörer får bekymmer tyvärr. Jag åkte inte en meter på Mantorp förra året och hade sett fram emot era utmärkta kvällskörningar. Jag ska inte peka finger men om fler körde med orginal både som kund och arrangör så kanske det blir mer åka och mindre tjafs, min personliga tanke är att gillar man banåkning får man nog ta ett personligt ansvar för (o)ljudet. Ha en bra banåkasommar därute mvh. Kjell Bornemo
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top