Respekterar du gulflaggen

Zilversurfer skrev:
Gör man det utan vinning är det för att den andre bromsar senare,eller? Nu har jag inte tävlat 100 tals gånger, men jag har aldrig varit med om att någon saktar/bromsar in för vinnings skull. Ja, saktat in har jag också sett och varit med om, men om det nu är gulflagg, så kör man inte om..

Du menar Lind, eller?
Nej, Lundh. RR125 åkare...

Zilversurfer skrev:
Det kommer aldrig inträffa i RR då är det väldigt stor risk att den som bromsar blir påkörd i hög hastighet, då man aldrig kan veta exakt hur nära mc:n bakom ligger. När det gäller cross, är det det stor skillnad i fart, motorcykelvikt, underlag osv. Den som tvärnitar eller bromsar för att få en gulflagg situation, kommer inte vara långvarig inom RR.

Så det resenumanget du nämner köper jag inte riktigt. :)
Bollox har jobbat som funkis i många år och sett många konstiga grejer hända på RR banan, vi får helt enkelt lyssna på vad han har att säga och lära oss av honom, bättre det än att lära sig av sina egna misstag.

Eller hur herr gulflagg :pannkyss

Strider skrev:
Tja, bla ambulanspersonalen på Falken under SM/SOt ifjol uttryckte i alla fall stort obehag över flera förares agerande när Swedie o Rille låg i grusfållan på höger sida efter vänstern och ambulansen stod parkerat på höger sida i utgången av vänstern.

Här diskuterades det friskt:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=48507
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=48410
Jaha, är det sånt han vill höra. Anderstorp, SM förra året. Ambulansen parkerade på vänstersidan i utgången i Norra. Mycket bra parkerat. Skyddade personalen och föraren väldigt bra. (Men vi har ju bevisligen den bästa ambulans-perspnalen då andra banor hyr dom) Jag vet inte HUR nära flera förare var att köra på ambulansen. Varv efter varv. Det såg ganska hårresande ut. Ok, killarna har kanske bra koll, dom klarar hålla hög kurvhastighet, men TÄNK om det hade varit lite halt av någon anledning? Det hade blivit lik... Som jag sa tidigare. Räkna med att det ser värre ut nästa gång du kommer...

Mer incidenter? Hmm Sara Dolck vurpade i inbromsningen till Norra och blev kvar på utsidan, mitt emot posteringen. Gulflagg. Jag skickade över en funktionär till att hjälpa henne och ta bort henne och hojen. Ser en typ komma ångande som bromsar omkull sig på precis samma ställe. Min erfarenhet säger mig att jag VET var den hojen kommer att hamna. Skriker så högt som jag orkar. Funkisen hinner precis släppa hojen, ta ett steg i sidled när den studsande hojen, like en projektil mosar in i Saras hoj, och träffar, Sara som också hörde/såg, men hon hinner bara vända sig om och tar sm,ällen i ryggen. Sara flyger iväg ett tiotal meter och blir liggande. Flygande cyckeln fortsätter att studsa, studsar ut mitt på banan igen och blir kvar där. Sara skriver lite om detta på sin hemsida, titta gärna in där. Det här kunde gått riktigt illa, men vi hade tur. Det här var också förra året. Nu orkar jag inte fylla tråden med fler "incidenter" men det finns...

Bifogat

• falken.jpg
    falken.jpg
    87.3 KB · Visningar: 101
stavgren skrev:
Själv tar jag det säkra före det osäkra och kör som om det vore gulflagg hela tiden :gnissla
De e ju ingen vidare lösning... då kan du sluta köra tävling.
Gulflaggen ska respekteras, men att köra som om det vore gulflagg hela tiden är som att be om att bli spetsad bakifrån...

Strider skrev:
Ironi kommer ju med ålder vet du väl. Det är därför GSX115690569456906945690R är så duktig på det. :lol

Det är barahan som tycker det, så till den milda grad att han har postat "ironiskolro" här. What´s up with that?

fezt skrev:
De e ju ingen vidare lösning... då kan du sluta köra tävling.
Gulflaggen ska respekteras, men att köra som om det vore gulflagg hela tiden är som att be om att bli spetsad bakifrån...

klyftigt resonemang. dom som kör saktare ber alltså om att bli spetsade bakifrån? gäller detsamma på träningarna då också, menar du? har du rammat många mindre cyklar med din retta hittils?

anja skrev:
klyftigt resonemang. dom som kör saktare ber alltså om att bli spetsade bakifrån? gäller detsamma på träningarna då också, menar du? har du rammat många mindre cyklar med din retta hittils?
Ett klassiskt fall av missförstånd, Stavgren skojade och det kopplade inte Fezt, detta i sin tur gjorde dig upprörd och förvirrad.

Faktum är att när vi tränar så kör vi tillsammans med A-förarna och det är sällan som någon klagar att framförvarande kör för sakta, dom som kan köra kör om med goda marginaler utan att riskera något onödigt.

Dessutom är det ju svårare att köra om någon som är marginellt långsammare än en själv, du kan va lugn Anja.

Jag har blivit påkörd av en superbike en gång. Det var... spännande och intressant.

Jag hajar inte heller vad Strider menar, förresten.

Mattias skrev:
Jag har blivit påkörd av en superbike en gång. Det var... spännande och intressant.

Jag hajar inte heller vad Strider menar, förresten.
Jag tror inte att han siktade på att fälla dig, blandar man superbike och 250SP så är högfartsknicken på svista lite risky, det skiljer för mycket i toppfart och detta kan leda till missförstånd.

Jo om min lilla krasch på Falkenberg. Jag satt faktiskt i Ambulansen och var riiiiktigt orolig över alla som kom körandes. Hörde knäskrap helat tiden och trodde vissa var på väg kasandes mot ambulansen. För ambulansen stod ju med öppningen precis så att om nån skulle kraschat så skulle något flygit in hos mig o krossade mig där inne. Jag ville bara komma iväg därifrån.

Swedie skrev:
Jo om min lilla krasch på Falkenberg. Jag satt faktiskt i Ambulansen och var riiiiktigt orolig över alla som kom körandes. Hörde knäskrap helat tiden och trodde vissa var på väg kasandes mot ambulansen. För ambulansen stod ju med öppningen precis så att om nån skulle kraschat så skulle något flygit in hos mig o krossade mig där inne. Jag ville bara komma iväg därifrån.
På denna bild ser det iaf ganska städat ut, men det va många som inte slog av.

Rille ser ledsen ut på trappan.

Bifogat

• falken.jpg
    falken.jpg
    87.3 KB · Visningar: 60
GSXR1100R skrev:
Ett klassiskt fall av missförstånd, Stavgren skojade och det kopplade inte Fezt, detta i sin tur gjorde dig upprörd och förvirrad.

Faktum är att när vi tränar så kör vi tillsammans med A-förarna och det är sällan som någon klagar att framförvarande kör för sakta, dom som kan köra kör om med goda marginaler utan att riskera något onödigt.

Dessutom är det ju svårare att köra om någon som är marginellt långsammare än en själv, du kan va lugn Anja.
Skönt att det är ngn som förstår.... tack för att du räddar situationen åt mej.. :tummenupp

fezt skrev:
Skönt att det är ngn som förstår.... tack för att du räddar situationen åt mej.. :tummenupp
Ingen fara, Stavgren är en riktig filur :D

Skönt att se er respektera reglerna så att våra kära funkisar slipper slita sitt hår, en trevlig gest är att vinka glatt åt flaggposteringarna före eller efter ett race, det uppskattas av många.

GSXR1100R skrev:
Ingen fara, Stavgren är en riktig filur :D

Skönt att se er respektera reglerna så att våra kära funkisar slipper slita sitt hår, en trevlig gest är att vinka glatt åt flaggposteringarna före eller efter ett race, det uppskattas av många.

Och får en uppskattande vink som bekräftelse tillbaka. Vi brukar ju tom applådera och vinka utav bara fan när ni kommer i mål, oavsett placering.
Skulle det inte finnas några race, skulle ju jag vara sysslolös och tvärtom.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back