GSXR1100R
The older i get the faster i was
Röd flagg stilla betyder i år omedelbart stopp, svängande röd gå in i depå?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Precis men kan behålla tempot tills man kommer fram till ev olycksplats och slå av där, men många slår av lite innan för att vara säkra, det råder ju omkörningsförbud så meningen är att fältet skall hålla samma positioner.Bollox skrev:Inga problem. Näpp tyvärr inga krav på att man ska sänka tempot, men det är bara för att: Vem ska bedöma tempot du håller vid passering? Hur ska detta kunna bevisas för ev bestraffnings skull?
Det kan alltså vara svårt att kontrollera att den här eventuella regeländringen följs. Man klan bara hoppas på sunt förnuft och medkänsla från förare, inget annat...
GSXR1100R skrev:Röd flagg stilla betyder i år omedelbart stopp, svängande röd gå in i depå?
Detta kan vara svårt för föraren att bedöma om flaggan står stilla eller rör sig, men så är reglerna.Bollox skrev:Röd flagga svängande:
Träning eller race avbrutet Samtliga förare återvänder i långsamt tempo till bandepån. Får endast visas på tävlingsledarens order.
Röd flagga hållen stilla:
Förare får inte passera den röda flaggan. Rödflagg får också användas för att visa att banan är avstängd.
Får endast visas på tävlingsledarens order.
GSXR1100R skrev:Jo du måste sänka tempot ordentligt så att du har goda marginaler när du passerar en olycksplats..
Ja du Olsson i vårat tempo tror dom flesta att det är konstant gulflagg, kör vi långsammare så faller vi omkull inåt i kurvorna, därför framstår vi som goda förebilder under gulflagg eftersom folk tror att vi har slagit av på tempot.#Olsson# skrev:Jag har ingen licens eller så men jag gissar att det finns ett seriöst reglemente som styr vad man skall göra och hur man skall uppträda etc på en tävlingsbana. Om det står i reglementet att man skall "sänka tempot ordentligt" så tror jag på det. Inte annars.![]()
Nej jag va uppe i skyliften mot Torparn och filmade, man såg inte så bra från det långa avståndet, men det blev ett riktig kaos pga bristande respekt hos förarna.FZ1 skrev:Ett bra...nej dåligt exempel på bristande respekt för gulflaggen var i 250 racet på SM-Sviestad förra året.
Fick du inte med lite av det på film Micke?
GSXR1100R skrev:Detta kan vara svårt för föraren att bedöma om flaggan står stilla eller rör sig, men så är reglerna.
Alternativet hade varit att använda en annan färg men det gör man inte.
Även jag har tabbat mig, på Knudan så höll viftade man gulflagg vid lito/bäcken och när jag kom ut på rakan så viftade dom rödflagg precis i början på rakan, eftersom dom har två avfarter till depån (före och efter rakan) blev jag osäker men slog av och gick in i första avfarten, sen fick jag en rejäl bassning för att jag tvekade i 2-3 sekunder innan jag körde av banan.Bollox skrev:Så är det... Men ser man en rödflagg på avstånd slår man ju förhoppningsvis av så pass mycket att man hinner se vad det är för färg på funkisens ögon som håller i flaggan. Det jag är lite oroad för är att om någon skulle slänga upp rödflaggen så att en förbipasserande precis hinner se en glimt av den i ögonvrån. Kan skapa en viss form av panik/orolighet hos föraren...Mänga funkisar kan vara lite väl ivriga ibland...
Att Cralle pratar skit? Han är inte den bästa "sportsmannen" jag träffat på en postering. Gillar honom inte efter en incident på anderstorp för en del år sen. Vad han gjorde spelar ingen roll, men han är ett exempel på "rötägg" som tidigare nämnts på tråden.#putte# skrev:För 2 år sen i Veidec så satte cralle sitt snabbaste var under gulflagg. När tävlingsledaren frågade honom hur det kunde hända svarde han att han slog av på tempot vid gulflaggen men ökade under dom andra patierna av banan... Hur ser man på en sån handling? vad svarar man på ett sånt svar??

Det är omöjligt att både sätta sitt snabbaste varv och ändå slå av på olyckspartiet, inte ens Cralle kan det, han borde ha svartflaggats.#putte# skrev:För 2 år sen i Veidec så satte cralle sitt snabbaste var under gulflagg. När tävlingsledaren frågade honom hur det kunde hända svarde han att han slog av på tempot vid gulflaggen men ökade under dom andra patierna av banan... Hur ser man på en sån handling? vad svarar man på ett sånt svar??
Vill du ha omkörningsförbud ett helt varv?thundrace skrev:Precis som madmoose är jag lite kluven...har som vana att slå av för gulflagg som för oljeflagg,men det innebär att man i 9 fall av tio har en hel hög i arslet.Om alla reagerade inför gul som oljeflagg så hade vi inte haft denna diskussion, sen gillade jag det gammla sättet att hela banan visar stilla gul och rörlig innan platsen....det är ju faktiskt upp till funkisarna att se till att synas också,vifta utav helvete istället för att bara hänga ut gulflaggen lite blygt. Om hel abanan visar stilla gulflagg så skulle det ju vara fan om man i nte hinner se dem....så mitt tips är som vanligt i motionerne....stilla gulflagg som attentiongetter på hela banan,och rörlig med därefter följande lugn och omkörningsförbud på dem 2 posteringarna innan olyckan.
Sen har vi faktiskt en flagg till som ställer till det,ja just det,den vita...kan vi inte få in att alla fordon under stilla hållen gul och vit flagg håller max till höger,för att vid incident platsen placera sig rätt?
Förstår inte vad du menar, ditt inlägg är så rörigt... Bollox skrev:Vill du ha omkörningsförbud ett helt varv?Förstår inte vad du menar, ditt inlägg är så rörigt...
![]()
Har du jobbat som funktionär någon gång? Och du, det är upp till föraren att läsa av posteringen... Vad jag vet viftar dom flesta "utav helvete".
Bollox skrev:Vill du ha omkörningsförbud ett helt varv?Förstår inte vad du menar, ditt inlägg är så rörigt...
![]()
Har du jobbat som funktionär någon gång? Och du, det är upp till föraren att läsa av posteringen... Vad jag vet viftar dom flesta "utav helvete".
Det du sa om vtflagg och gulflagg tillsammans. Men visst, det är lugnt. Det blir ändå inga regeländringar gjorda pga en tråd på sporthojthundrace skrev:Har läst om mitt inlägg och förstår inte vad som är så rörigt? Vad är det jag kan förtydliga i mitt resonemang?
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026