Respekterar du gulflaggen

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Snart så är det dags att ge sig ut på RR banorna igen, förra året så var det några som inte slog av på tempot trots gulflagg under pågående race, detta skapar onödiga risker och skräck hos våra kära funkisar, det fanns t.o.m någon som satte sitt snabbaste varv under gulflagg, vad ska man göra åt detta problem.

Visst är många förare adrenalinpumpade men om man inte respekterar gulflagg så borde det till hårdare straff, idag är det böter på max 1000:-.

Sätter man sitt snabbaste varv under gulflagg så borde föraren diskas och om detta upprepas mista sin licens.

/Micke HMS

Alltid!!! Det skulle vara svårt att fortsätta åka hoj efter att man torpederat en funkis. Dessa är ju en förutsättning för att vi ska kunna köra.Att inte slå av tycker jag ska slå hårt tillbaka det är lika för alla på banan. Jag föreslår att man ska svart flagga folk som inte slår av.
björn

GSXR1100R skrev:
detta skapar onödiga risker och skräck hos våra kära funkisar,

/Micke HMS
du tänker inte på han/hon som kanske ligger på baken efter kurvan? det är i första hand den som man ska ta det lugnt för.

blom skrev:
du tänker inte på han/hon som kanske ligger på baken efter kurvan? det är i första hand den som man ska ta det lugnt för.
Hur menar du nu? vid gulflagg skall man slå av på tempot för allas säkerhet, jag har sett skräckexempel på detta när ambulanspersonal och funkisar knappt vågar ge sig ut på banan pga bristande respekt för gulflagg hos vissa av förarna.

Däremot innebär inte slå av att man skall tvärnita och få någon i röven.

GSXR1100R skrev:
Hur menar du nu? vid gulflagg skall man slå av på tempot för allas säkerhet, jag har sett skräckexempel på detta när ambulanspersonal och funkisar knappt vågar ge sig ut på banan pga bristande respekt för gulflagg hos vissa av förarna.

Däremot innebär inte slå av att man skall tvärnita och få någon i röven.

Klart man respekterar Gulflagg...sen att jag missat gulflaggen en gång - det skyller på något grönt skit som låg ivägen :hihi

Saktar alltid ner, när det finns personal ute på banan...Sen finns det skräckupplevelser på träningar där förare bromsar :huvet Oftast är det mindre erfarna förare som inte vet hur dom skall hantera situationen.

Zilversurfer skrev:
Klart man respekterar Gulflagg...sen att jag missat gulflaggen en gång - det skyller på något grönt skit som låg ivägen :hihi

Saktar alltid ner, när det finns personal ute på banan...Sen finns det skräckupplevelser på träningar där förare bromsar :huvet Oftast är det mindre erfarna förare som inte vet hur dom skall hantera situationen.
Den incidenten va rätt ofarlig, men om det händer igen så ska du få :mad:

:pannkyss

GSXR1100R skrev:
Snart så är det dags att ge sig ut på RR banorna igen, förra året så var det några som inte slog av på tempot trots gulflagg under pågående race, detta skapar onödiga risker och skräck hos våra kära funkisar, det fanns t.o.m någon som satte sitt snabbaste varv under gulflagg, vad ska man göra åt detta problem.

Visst är många förare adrenalinpumpade men om man inte respekterar gulflagg så borde det till hårdare straff, idag är det böter på max 1000:-.

Sätter man sitt snabbaste varv under gulflagg så borde föraren diskas och om detta upprepas mista sin licens.

/Micke HMS
Absolut självklart!!!!!!!!

Generellt sett så körs det alldeles för fort förbi gulflaggor, funkisar och ambulanser, jag är inte bättre än någon annan.

Jag har missat gulflagg HELT engång... och fick straff. Milt, men vad jag minns så vad jag gjorde var inte överdrivet farligt. Men blev lite röd i ansiktet efteråt för att ha lyckats missa gulflaggen som jag gjorde. Ibland ligger fokus inte på vart det "ska", utan man är så uppe i körande att allt annat blir suddigt. Ska försöka bli bättre på att lägga ett snabbt öga på varje postering på banan.

Är det våldsamma överträden (vad det är är ju upp till tävlingsledaren att avgöra) ska såklart svartflaggning ske och böter ges ut.

Tyvärr står det inte i reglemenet hur FORT man får köra där det är gulflagg. Så svårt att dela ut någon bestraffning. Får väl hoppas att ingen funktionär blir överkörd eller att någon brakar in i en ambulans. Blir någon skadad så är det FÖRARENS fel. Ingen annans. Är det gulflagg så är det...

Last edited:
Bollox skrev:
Tyvärr står det inte i reglemenet hur FORT man får köra där det är gulflagg. Så svårt att dela ut någon bestraffning. Får väl hoppas att ingen funktionär blir överkörd eller att någon brakar in i en ambulans. Blir någon skadad så är det FÖRARENS fel. Ingen annans. Är det gulflagg så är det...
Du som jobbar som funkis har nog sett en del hemska saker, ge gärna lite tips till förarna hur dom skall bete sig vid gulflagg.

sleven skrev:
Trevligt utav förarna att inte stanna och hjälpa till. :mad: Skrämmande att se att ingen bryr sig. Den förste på plats är ju den först skadade föraren.
Frågan är kanske om dom ska göra det, det finns ju inget stöd på hojarna och förvirringen är enorm när detta händer.

Vad säger Bollox?

sleven skrev:
Trevligt utav förarna att inte stanna och hjälpa till. :mad: Skrämmande att se att ingen bryr sig. Den förste på plats är ju den först skadade föraren.

Förare ska under inga omständigheter stanna och hjälpa till ute på banan, det är därför man har funktionärer.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back