Respekt!

• Thread starter Thread starter Mam
  • Start date Start date
Ingår väl nästan i en hojåkares allmänbildning att besöka Isle of Man!
Tyvärr är jag inte allmänbildad.

Jag var där i somras. Den som inte beskådat detta rekommenderar jag varmt att göra så.
"Banan" om man nu kan kalla allmänna vägar för bana är öppen för allmänheten när det inte är rejs. Då är det dock hastighetsbegränsning, det finns partier som har fri fart. Egentligen är det inte fri fart men skylten påvisar att det är "den för landet högsta angivna hastighet" som gäller. I England är detta 70mph.....på Isle of Man har de ingen högsta angivna hastighet, alltså innebär det "fri fart".

Veckan's höjdpunkt för civila fartdårar är nog Mad Sunday. Jag hade hört mycket om denna dagen innan jag åkte dit. Jag kan bara säga att man måste vara med för att förstå...... :)

Det omkommer i snitt 4 personer per år. I år var den inofficella siffran 11. 3 tävlingsförare och 8 turister/ lokalbefolkning. Den värsta olyckan jag hörde talas om när jag var där var en förare till en lätt lastbil som omkommit när en hoj blåst rakt in i hytten........killen på hojen överlevde tydligen......visst är det sjukt! Men använd bara insidan av hjälmen så är det lugnt.
det är så mycket runt omkring också, uppvisningar bl a. Det finns alltid något att göra. Jag åkte med SMC, de har ett paket som är väldigt bra om man inte vill fixa själv. Bara att åka med på en räkmacka. :)

Jag köpte DVDn från tävlingarna på www.louis.de, alla klasser plus lite extra material. Bland annat får man åka med Richard Britton ett varv på banan. 18 minuter och med en snittfart på cirka 125mph........det går så in i helvete på ren svenska.

I sommar blir det Assen och MotoGP. :)

Körde du själv på mad sunday? Får allmänheten köra då? Liiiite sugen är man allt!

Jag kan varmt rekomendera Isle of Man 2004-DVD:n. :tummenupp 227 minuter med fortåkarkonst på 1, 2 eller 3 hjul. :)

Mad Sunday, det är en trafikstockning med galna tyskar.
De gånger jag varit där har jag stannat några dar extra. Då
har man Mountain Course (nästan) för sig själv.
Helst kl 4 på morgonen.
Första gången jag var där var -94 då var det fri fart på
hela ön.

BTW, på Mad Sunday enkelriktas en del av banan för allmänheten,
men som sagt, man är inte ensam.

sandstream skrev:
Som sagt, en lek med döden.
Synd att så många dör, för det ser onekligen ut att gå jäkligt fort och att vara jäkligt kul.

Kanske något för GR att anmäla sig till...

Hehe, jag tror inte han vill heta No2 på sporthoj i framtiden :D

sandstream skrev:
Som sagt, en lek med döden.
Synd att så många dör, för det ser onekligen ut att gå jäkligt fort och att vara jäkligt kul.

Kanske något för GR att anmäla sig till...

*s* Gr har ingeting att hämta där! Även fast han ska delta så ...bye bye!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back