Resan mot kortet och hojen jag vill ha

Varför inte köra en rejäl uppvärmning innan körproven med olika övningar för att leda bort nervositeten genom att koncentrera dig på dina olika rörelser.
Se till att få god blodcirkulation i alla rörliga kroppsdelar.
Lycka till.
Det är en tanke, när jag körde sist så ville jag inte göra det eftersom jag inte ville späda på nervositeten om det skulle gå dåligt under uppvärmningen.
Den strategin gick ju bara halvbra...
 
Det är en tanke, när jag körde sist så ville jag inte göra det eftersom jag inte ville späda på nervositeten om det skulle gå dåligt under uppvärmningen.
Den strategin gick ju bara halvbra...
Hur menar du nu, att veva runt armarna och rulla med höften plus lite djupa knäböjningar tex ska väl ändå rätt mycket till för att misslyckas med.
Desto mer du koncentrerar dig på övningarna ger mindre tid åt att tänka på körproven.
Vill man så kan man.
 
Hur menar du nu, att veva runt armarna och rulla med höften plus lite djupa knäböjningar tex ska väl ändå rätt mycket till för att misslyckas med.
Desto mer du koncentrerar dig på övningarna ger mindre tid åt att tänka på körproven.
Vill man så kan man.
Jag misstolkade dig, jag trodde du menade att jag skulle köra en lång uppvärmning på hojen. Det var det jag funderade på men avstod från att göra.
Knäböj och axelrullningar är inte dumt, tack för det tipset (också)! :LOL:
 
När jag körde upp genom körskolan så fick man "värma upp" med hoj innan vi åkte iväg men läraren sa åt mig att köra högfarten en gång och lågfarten kanske en gång åt varje håll, MAX.

Då hade jag nojjat satan några dagar innan och kört en extra lektion på lågfarten som gick ÅT HELVETE.

Uppkörningen gick hur bra som helst.
 
När jag körde upp genom körskolan så fick man "värma upp" med hoj innan vi åkte iväg men läraren sa åt mig att köra högfarten en gång och lågfarten kanske en gång åt varje håll, MAX.

Då hade jag nojjat satan några dagar innan och kört en extra lektion på lågfarten som gick ÅT HELVETE.

Uppkörningen gick hur bra som helst.
Vi "fick" (fast det betalade man väl för i och med hyran av hoj för uppkörningen) en ganska lång uppvärmning på övningsområdet innan vi fyra som skulle köra upp den dagen åkte iväg till platsen för spektaklet. Jag tyckte själv att det var väldigt avkopplande att bara nöta lågfart och komma in i zonen. Körde ett par slalom innan vi åkte sen bara för att ruska av mig. :D

På själva provområdet hann vi också köra banan vi faktiskt skulle köra upp på, men där tyckte jag mest att jag snarare började bli trött på/av all övning och försökte mest inte tänka så mycket alls. Beror ju säkert på vem man är ifall det är stressande eller avkopplande att öva precis innan ett prov.
 
Efter en -jag skulle inte kalla den god- natts sömn så har jag fått tillräckligt mycket distans till gårdagen för att försöka mig på en analys av vad som hände. Förhoppningsvis hjälper det även mig i bearbetningen:
  • Jag var otroligt nervös hela sista veckan innan uppkörningen. Redan när jag satte mig på hojen för att åka till testområdet så märkte jag att jag var stel och att det påverkade min körning. Så från start hade jag ingen bra känsla på hojen.
  • Jag hade många småsaker rörande uppkörningen i huvudet ("Ska man ha övningskörningsvästen på?", "Ska jag ha hjälmen på när jag leder in hojen?") o.s.v. vilket ytterligare spädde på nervositeten.
  • Säkerhetskontroll: Fick kolla stötdämpningen, inga problem
  • Leda hojen: Gick bra
  • Lågfarten: Satte ner foten 2-3 gånger ganska omgående. Senare delen av lågfarten gick bättre, men fick inget flyt i körningen. Blickpunkterna som jag tidigare så nogsamt övat in försvann från medvetandet.
  • Högfarten: Själva slalomen och vändningen gick bra, men vid inbromsningen så låste jag bakhjulet rejält.
  • Bromsprov 70: Låste bakhjulet, fick en blackout och lättade på både fram- och bakbroms.
Efter den sista fadäsen så kom provledaren och gjorde slut på mitt lidande. Jag kan absolut inte klandra honom, jag skulle inte vilja ha mig själv på vägarna i det tillstånd jag befann mig just då.

Planen framåt är att se till att öva mer för att komma tillbaka till den bra magkänsla jag hade efter mitt "genrep" i söndags då alla moment bara klaffade, gång efter annan.
Till nästa uppkörning är jag mer ödmjuk och som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag lärt mig att livet går vidare, med eller utan A-kort även om det är svårt/omöjligt att förstå det i stunden.

Jag är lite rädd att jag nästa gång, istället för att vara nervös för själva körprovet, kommer vara rädd för själva nervositeten (förväntansångest). Fördelen är ju dock att jag nu vet upplägget och slipper fundera över ovidkommande småsaker.
Om jag kuggar för andra gången så ringer jag bara en körskola och köper så många lektioner som krävs för att kunna behålla lugnet även vid uppkörningen. Tredje gången gillt, måhända?
Gällande låst bakhjul. Lägg foten på bakbromsen men fokusera på frambromsen. Omöjligt att se och många, inklusive jag själv, gjorde så.
 
Gällande låst bakhjul. Lägg foten på bakbromsen men fokusera på frambromsen. Omöjligt att se och många, inklusive jag själv, gjorde så.
Japp, det är planen nästa gång! Ska ut i eftermiddag och träna lågfart och broms, ska se till att öva in "fusk"-bromsningen ordentligt då!
 
grymt trevlig tråd detta inspierande läsning jag sjläv ska ta kortet nu på äldre dagar (läs 47 ung):) önskar dig lycka till på provet
har min första körning på måndag så hinna fixa kortet i år gör jag nog inte men hoppas fixa r1 och r2 samt teorin i år .....
 
grymt trevlig tråd detta inspierande läsning jag sjläv ska ta kortet nu på äldre dagar (läs 47 ung):) önskar dig lycka till på provet
har min första körning på måndag så hinna fixa kortet i år gör jag nog inte men hoppas fixa r1 och r2 samt teorin i år .....
Tack!
Smart att försöka få in de tråkiga bitarna sent på säsongen, så kan du ägna all tid och energi på uppkörningen sedan!
Lycka till och hoppas du kan hålla nerverna i schack bättre än jag kunde! :galen
 
Risktvåan är ju kul, eller jag tyckte iaf att risktvåan var kul kanske jag ska säga.

Riskettan, jag vet inte om den hjälper något alls för de som inte är riskmedvetna kommer nog i ärlighetens namn inte bli det efter att någon säger åt dem att bli riskmedvetna :D
 
Risktvåan är ju kul, eller jag tyckte iaf att risktvåan var kul kanske jag ska säga.

Riskettan, jag vet inte om den hjälper något alls för de som inte är riskmedvetna kommer nog i ärlighetens namn inte bli det efter att någon säger åt dem att bli riskmedvetna :D
Kanske lät lite väl negativ i mitt sista inlägg, men jag håller helt med, riskettan var bara skönt när den var avklarad medan risktvåan faktiskt kändes som att den gav något!
 
Andra försöket - andra kuggningen.
Var mycket mer avslappnad denna gång, lågfarten gick "tillräckligt" bra men i högfarten, den del som tidigare suttit som gjuten, gjorde jag två misstag efter varandra.
Jag är förstås besviken och ledsen över att mitt självförtroende har fått sig ännu en törn, i synnerhet eftersom vi var ute i helgen och allt då satt som det skulle.
Min tanke nu är att istället för att fortsätta jaga återbudstider ta ett steg tillbaka, boka ett par körlektioner och försöka få lite distans till mina motgångar. Jag kommer förstås övningsköra privat också, men då kommer det mest handla om myskörning på kurviga landsvägar och kanske lite stadskörning.
Sista tiden har jag varit så enögt fokuserad på att klara lappen att glädjen i att köra har försvunnit, så jag ska försöka hitta tillbaka till det lustfyllda och göra ett nytt försök att köra upp till våren.
 
Andra försöket - andra kuggningen.
Var mycket mer avslappnad denna gång, lågfarten gick "tillräckligt" bra men i högfarten, den del som tidigare suttit som gjuten, gjorde jag två misstag efter varandra.
Jag är förstås besviken och ledsen över att mitt självförtroende har fått sig ännu en törn, i synnerhet eftersom vi var ute i helgen och allt då satt som det skulle.
Min tanke nu är att istället för att fortsätta jaga återbudstider ta ett steg tillbaka, boka ett par körlektioner och försöka få lite distans till mina motgångar. Jag kommer förstås övningsköra privat också, men då kommer det mest handla om myskörning på kurviga landsvägar och kanske lite stadskörning.
Sista tiden har jag varit så enögt fokuserad på att klara lappen att glädjen i att köra har försvunnit, så jag ska försöka hitta tillbaka till det lustfyllda och göra ett nytt försök att köra upp till våren.
Tråkigt.
Men det dryga svaret är .....öva, öva, öva, öva.
Mängden timmar att öva ger resultat.

Nu har jag inte följt din tråd från början men om du använt en körskola föreslår jag att du byter eftersom dom inte lyckats göra dig redo. Är det privat är det kanske jobbigt att sparka sin handledare som säkert är en vän. Men sök efter någon mer som kan ge lite råd.
Har du tagit få körskolelektioner föreslår jag du lägger pengarna på fler just låg/högfarts träning och skippa trafik om du känner dig säker där.

Tredje gången gillt får du sikta på.
Går säkert bra.
 
Last edited:
Efter kuggning nummer två så bestämde jag mig för att boka en manöverlektion via körskola (något jag med facit i hand borde ha gjort innan den första). Lyckades dessutom boka en ny uppkörningstid dagen efter lektionen.
Lektionen gick bra, jag hittade snabbt balansen och flytet. Det enda som jag hade problem med var undanmanöver åt höger, jag ville gärna klippa den första konan efter undanmanövern.
Själva uppkörningen kändes bra, jag har nog aldrig krypkört så snyggt på Banditen innan. Bromsprov likaså, jag fick till och med beröm av provförrättaren för min bromsteknik.
MEN.
Så var det dags för högfarten. Undanmanöver åt höger - förstås. Klippte den där förbannade konan två gånger. Allt annat i högfarten gick skitbra, vändningen satt som en smäck.
Provförrättaren lät nästan urskuldande när han förklarade att han var tvungen att underkänna mig. Han sade också att han var säker på att jag skulle klara högfarten på andra försöket eftersom allt annat gick så bra.
Så en tredje gång fick jag lomma hemåt med svansen mellan benen, men jag är inte helt knäckt. Jag har i alla fall fått ett kvitto på att jag kan köra bra även i en provsituation.
Till våren blir det nya tag, då tänkte jag köra upp via körskola istället.

För att trösta mig något efter det sista nederlaget åkte jag i alla fall upp till Arvika och köpte mig en liten souvenir:
 

Bifogat

  • IMG_20221001_142928_1.jpg
    IMG_20221001_142928_1.jpg
    6.5 MB · Visningar: 82
Efter kuggning nummer två så bestämde jag mig för att boka en manöverlektion via körskola (något jag med facit i hand borde ha gjort innan den första). Lyckades dessutom boka en ny uppkörningstid dagen efter lektionen.
Lektionen gick bra, jag hittade snabbt balansen och flytet. Det enda som jag hade problem med var undanmanöver åt höger, jag ville gärna klippa den första konan efter undanmanövern.
Själva uppkörningen kändes bra, jag har nog aldrig krypkört så snyggt på Banditen innan. Bromsprov likaså, jag fick till och med beröm av provförrättaren för min bromsteknik.
MEN.
Så var det dags för högfarten. Undanmanöver åt höger - förstås. Klippte den där förbannade konan två gånger. Allt annat i högfarten gick skitbra, vändningen satt som en smäck.
Provförrättaren lät nästan urskuldande när han förklarade att han var tvungen att underkänna mig. Han sade också att han var säker på att jag skulle klara högfarten på andra försöket eftersom allt annat gick så bra.
Så en tredje gång fick jag lomma hemåt med svansen mellan benen, men jag är inte helt knäckt. Jag har i alla fall fått ett kvitto på att jag kan köra bra även i en provsituation.
Till våren blir det nya tag, då tänkte jag köra upp via körskola istället.

För att trösta mig något efter det sista nederlaget åkte jag i alla fall upp till Arvika och köpte mig en liten souvenir:
Bra souvenir!
 
Och så var det bara en hoj kvar i garaget!
Sålde Banditen idag. Försäljningen gick förvånansvärt smidigt, annonsen låg ute i tre timmar innan en trevlig prick kom och köpte den för att ha som övningskörningshoj.
Min egen övningskörning kommer komma igång i april, har bokat några lektioner.

En sista bild på Banditen:
IMG_20230304_135340_1.jpg
 
Kul att läsa om din resa, ledsamt att höra att det inte gick vägen. Jag är rätt säker på att jag är den andra aspiranten på körkort som var med vid din andra uppkörning:) Gick inget vidare för mig på den uppkörning heller utan jag blev kuggad efter körningen i trafik. Missade en 30 skylt och han tyckte jag för ouppmärksam vid cykelöverfarter. Jag fick en tid i ludvika en vecka efter och där klarade jag mig.
 
Kul att läsa om din resa, ledsamt att höra att det inte gick vägen. Jag är rätt säker på att jag är den andra aspiranten på körkort som var med vid din andra uppkörning:) Gick inget vidare för mig på den uppkörning heller utan jag blev kuggad efter körningen i trafik. Missade en 30 skylt och han tyckte jag för ouppmärksam vid cykelöverfarter. Jag fick en tid i ludvika en vecka efter och där klarade jag mig.
Aha, kul att stöta på dig här! ?
Och grattis till lappen!
 
Kul att läsa om din resa, ledsamt att höra att det inte gick vägen. Jag är rätt säker på att jag är den andra aspiranten på körkort som var med vid din andra uppkörning:) Gick inget vidare för mig på den uppkörning heller utan jag blev kuggad efter körningen i trafik. Missade en 30 skylt och han tyckte jag för ouppmärksam vid cykelöverfarter. Jag fick en tid i ludvika en vecka efter och där klarade jag mig.
Grattis!
Vilken hoj ska du styra?
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top