Resa utan pass?!

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Det som inte får hända, händer givetvis.
Jag hittar inte mitt pass.

Ska flyga imorgon, kl 07 till Barcelona med Spanair (om det nu har relevans i frågan) och undrar om man kan resa dit med endast sitt körkort som identifiering?
Har hört det en miljon gånger (teoretiskt iaf) att man kan resa inom EU utan pass, så jag undrar om detta stämmer med verkligheten?

Ska jag börja gråta eller kan jag chilla? :3freak

Det kan funka. Enda gången det strulat för min del är till Polen. Yngre personal funkar det med, äldre är griniga som fan.

"Kan gå!"

Skulle säga nej då körkortet måste vara stämplat för EEC eller vad det heter... och det är inte våra.

Så se till 1) skaffa bättre ordning på grejer och 2) ett provisoriskt pass. ;)

Jag har gjort det några gånger, och det brukar fungera bra eller så har jag har haft tur.

Utan pass eller nationellt id-kort så nekas det ombordpåstigning.
Fixa, eller stanna hemma

Jag har gjort det några gånger, och det brukar fungera bra eller så har jag har haft tur.

Helt otroligt, faktiskt, under dessa terroristtider som råder.

Last edited:
Ring polisen eller luftfartsverket och prata med dem. Eftersom det saknas källor i inläggen ovan skulle jag gå på egen forskning om jag vore du. Provisoriskt pass är ett alternativ. Det kostar dock en del.

I teorin fungerar det. I praktiken kräver ofta flygbolagen pass. Står i det finstilta på biljetterna om jag minns rätt, kolla med Spanair. De är väl fortfarande en del av SAS-gruppen om jag inte minns fel, så du kanske kan ringa SAS. Beklagar. :(

Spanair FAQ

Spanair FAQ skrev:
Citizens of other countries
Valid passport or travel document proving your identity.

Tveksamt om körkort gäller som "travel document". Ta med och försök i värsta fall.

Om att skaffa provisoriskt pass. Öppettiderna kan vara ett problem. Se om kompisar kan hjälpa till med skjuts och stå med väskorna redo vid incheckningen, och så hänger du på låset imorgon?

Säg till dom att du hänger på sporthoj.com :respect :yoparty

hoppas det löser sig iallafall :)

Utdrag fr Polisen, en av länkarna jag skickade i tidigare inlägg:

Identitetshandling
Från den 1 maj 2006 ska alla resenärer med incheckat bagage kunna uppvisa giltiga identitetshandlingar. EU:s förordningskrav lägger ett ansvar på medlemsstaterna att med lämpliga åtgärder säkerställa att samma passagerare som har checkat in bagage för transport också medföljer på flygningen.
När det gäller andra flygbolag har det räckt med att Svenska Magasinets utsända har visa upp ett id-kort, körkort eller residencia. Så har det varit hos både SAS/Spanair och Malmö Aviation samt Skyways vid resor inom EU.
Enligt svensk polis hemsida, polisen.se, kan inte flygbolag kräva dig på pass om du ska resa till ett land där man inte behöver pass.
”Flygbolag och rederier kräver att du kan legitimera dig vid incheckning och visa upp pass/visering då det krävs för resan till destinationsorten. Flygbolagen kan inte kräva att du visar upp ett pass om du ska resa till ett land till vilket man inte behöver ha pass. För dessa resor ska det räcka att du visar en godkänd id-handling. Sådana är nationellt id-kort, körkort eller SIS-märkt id-kort”.

Provisoriska
För polis stationerad på Arlanda har det blivit ett jätteproblem med passagerare som ska resa inom Schengen men där flygbolag kräver pass vid incheckningen.
-Vid incheckningen kräver de att passen ska visas, stressade kommer sedan resenärerna till Arlandapolisen och vill ha ett provisoriskt pass genast. Från polisen får de beskedet att de inte behöver något pass om de ska resa inom Schengen, berättar Staffan Tilling vid Rikspolisen.
Resenärerna står på sig eftersom de riskerar missa flyget och polisen får utfärda provisoriska pass, helt i onödan. För resenären blir det även en helt onödig avgift då ett provisoriskt pass kostar 980 SEK.

Om du har ett kk utfärdat efter 2005 så ska det finnas en eu-logga med ett S i,då Ska det vara giltigt inom schengen och räcka för identifiering även på flyg.

Kolla ditt kk.

Henrik

• Gilla
Reaktioner: ft
Grattis, på Spanair får man en karamell som smakar tvål. Sug på den ett tag.

Det finns sidor som hävdar att nationellt ID krävs också.

http://www.eu-upplysningen.se/Aktue...ellt-idkort-eller-korkort-nar-man-reser-i-EU/

Jag tror att det kan fungera med ett körkort men jag skulle inte vara säker på det. Som sagt, ring bolaget och fråga. Anteckna svaret, tiden och vem du pratade med om det blir käbbel i incheckningen.

Jag har det nya körkortet med S-loggan. Dock står det ingenstans att jag är svensk medborgare, vilket tydligen kan vara det viktiga i sammanhanget.

Släpar alltid med mig passet så fort jag lämnar Norden, även om jag för det mesta är helt garanterat fritagen från alla flygbolagskrav...

Om du har ett kk utfärdat efter 2005 så ska det finnas en eu-logga med ett S i,då Ska det vara giltigt inom schengen och räcka för identifiering även på flyg.

Kolla ditt kk.

Henrik

Fast problemet är väl fortfarande att svenska körkort inte anger nationalitet, oavsett om det har EU-loggan eller ej, och det är den förklaring jag har fått tidigare till varför det kan bli strul när man vill flyga med endast körkort som ID-handling. Samtidigt så säger ju uppenbarligen polisen att det är ok så då ska det ju vara lugnt hur som.

Mitt kk är pyntat med både EU och Sverige bling! :tummenupp

Lyckorys!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111 Känns som om ja älskar hela världen nu!!! :banana :hoppa :fyllisar:rock

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!