Resa till Thailand, vart?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Frun vill resa till Thailand i december 2010. Har letat lite på nätet, men utbudet är ju så stort! Nån som har tips på bra hotell, saker att göra, platser att besöka?

Mitt tips är Koh Chang. Väl där bor man på övre delen av Klong Prao (ska inte förknippas med stora delen har jag för mig) och man kan åka hoj på Thailands roligaste vägar, djungel-trekka, hyra båt och fiska, åka runt på ön och se allt möjligt skit.

Vad du än gör så åk inte till Phuket (kanarie-öarna passar bättre) eller Koh Lanta.

Men beroende på hur mycket ni vill se så finns det ju fler alternativ. Tex så kan man vara en månad i Bangkok och ändå inte hunnit besöka mer än halva staden om man ligger i...

Sö på Thailand på forumet så får du upp minst tre bra trådar om ämnet.

Well, det beror ju på vad ni gillar. Gillar man beachlife och dyka så åker man söderut, vandring och elefanter så åker man norrut. DU får nog precisera din fråga lite.

har vart i thailand 6 ggr och hajkat runt... min favorit är nog koh samui då man har allt på den ön... shopping, party, riktigt bra och långa stränder där man inte behöver trängas med folkmassan om man inte vill... flygplats har dom så man slipper jobbiga buss eller båt-turer för att komma på plats... Bra ställe att hyra mc/moppe för att ta sig runt på egen hand...

har vart i thailand 6 ggr och hajkat runt... min favorit är nog koh samui då man har allt på den ön... shopping, party, riktigt bra och långa stränder där man inte behöver trängas med folkmassan om man inte vill... flygplats har dom så man slipper jobbiga buss eller båt-turer för att komma på plats... Bra ställe att hyra mc/moppe för att ta sig runt på egen hand...

Fördelen där är att man också har Koh panghan bara 20 minuter därifrån med båt. Grymt fin ö där man kan spendera en hel del tid med att bara slappa och köra offroad i djungeln upp till vattenfallen.

Wannabe-stekare är de enda som åker till "Thailand"... som om det vore en status! "Jo jag åker till Thailand och semestrar jag". :tungan

Wannabe-stekare är de enda som åker till "Thailand"... som om det vore en status! "Jo jag åker till Thailand och semestrar jag". :tungan

"Thailand" är ett riktigt land så hartassarna behövs inte.

Men faktiskt så pratade jag och en kollega om just det där häromdan.
Vi kom fram till att det är betydligt mer status nu än för tio år sedan att ha råd/tid med mer semester.
Vem fan bryr sig om en en dyr tjänstekärra eller stor TV i barnfamiljer när ingen har möjlighet att vara ledig ett par veckor till på hösten.

"Thailand" är ett riktigt land så hartassarna behövs inte.

Men faktiskt så pratade jag och en kollega om just det där häromdan.
Vi kom fram till att det är betydligt mer status nu än för tio år sedan att ha råd/tid med mer semester.
Vem fan bryr sig om en en dyr tjänstekärra eller stor TV i barnfamiljer när ingen har möjlighet att vara ledig ett par veckor till på hösten.
Jepp, flera stekare såsom VVSare, eletriker och byggare åker till just ... Thailand. Det är en status att man ha råd och kan åka iväg ett par veckor. Det känns så. Stekigt, men tyvärr mer flottigt än coolt.

Fast åkte inte vanliga arbetare iväg lika mycket förut och skillnaden är att vi numera värdesätter semester högre?
Jag vet inte, men känslan är att folk i allmänhet har ändrat uppfattning lite över vad som betyder mest.

Koh Tao är super om man gillar att dyka och softa, det är en liten ö så det är inte så mycket party och inte direkt så mycket att shoppa och inga sexshower eller horor. Man hänger mest på någon restaurang på kvällen, snackar lite med folk, badar, dyker, läser bok, man kan snorkla med hajar i Shark Bay eller ta en fisketur och fiska barracudor eller trivali.

Det är knappast stekigt att åka till thailand... Nu kan det inte finnas många som inte har vart där...
Thailand är mäkta populärt för barnfamiljer dessutom...
stekigt har du på vissa platser i europa... Visby, bl.a.. Rivieran... Monaco... St. tropez etc...
Thailand är poppis bland ryggsäcksluffare oxå = inte så stekigt...
Men varmt o skönt är det och det är befolkningen där som gör att folk återvänder... :)

Phuket kicks ass tycker jag. Om man håller sig ifrån Patong och hyr en motorbike för 40 spänn om dagen så kan man göra nästan allt som jag vill ha ut av en semester. Det finns mängder med fantastiska stränder och en del som är mer eller mindre öde där man får vara ifred från försäljare och annat jobbigt som man lätt tröttnar på som turist.
Man kan utgå från Phuket och åka på dagstripper eller flerdagarstripper till de bästa dykvattnen i landet (tex Surin island) och man kan ta en Long tail båt för 250kr för en heldag och dra ut till någon ö utanför och snorkla / sola med några få andra.

Vi kom hem därifrån för några veckor sedan och för mig som älskar att snorkla och fridyka så är det suveränt!

Bra utbud av restauranger och uteliv om man vill gör det till det perfekta stället för mig iallafall.

Kata beach eller Karon beach rekommenderas varmt! Metadee Resort på Kata var det finaste hotell jag bott på någonsin tror jag!

Dit åker man väl för att det är billigt. Det finns ännu billigare ställen men det är väl lite som att köpa grisen i säcken. Thailand är ett säkert kort så det inte blir nå tok för pengarna man gnetat ihop. Knappast stekigt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg