Resa till Egypten. visum?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Hum okej. Var det något ni fick betala extra för eller var det något som alla fick? Verkar ju riktigt konstigt att resebolaget säger att man inte behöver det om man verkligen behöver det..

Har för mig att vi hade nån avgift inbakad i priset på biljetterna!!
Som sagt så kommer vi säkert åka dit nån gång igen, ett stort och bra all-inclusive hotell med bra snorkling, bra pris, sol och avkoppling och bli förbryllad över svinaktiga ryssar samt slippa lämna hotellområdet...då är det helt OK.

Som tidigare sagts se för fan till att boka en bra resort som ni kan fördriva tiden på. Egypten är världens baksida med magsjuka, soptipper och folk som kommer vilja köpa ditt resesällskap bakom varje knut.

Som tidigare sagts se för fan till att boka en bra resort som ni kan fördriva tiden på. Egypten är världens baksida med magsjuka, soptipper och folk som kommer vilja köpa ditt resesällskap bakom varje knut.

För sent :crash Hotellet verkar vara ett skapligt ställe men långt ifrån något 5stjärnigt..
Hoppas dock att vi klarar oss undan magsjukan, vore ju mindre roligt att drabbas av den första dagarna eller lagomt tills vi ska flyga hem :näsblod

För sent :crash Hotellet verkar vara ett skapligt ställe men långt ifrån något 5stjärnigt..
Hoppas dock att vi klarar oss undan magsjukan, vore ju mindre roligt att drabbas av den första dagarna eller lagomt tills vi ska flyga hem :näsblod

Handsprit innan man äter och efter hållit på med egyptiska pengar, borsta tänderna med flaskvatten - deras vattenrening och ledningsnät är inte som sveriges. :brynad
Vi klarade oss hela familjen med dessa små åtgärder, i övriga världen så borstar jag alltid tänderna med kranvatten för att få lite av bakteriekulturen i mig men fick rådet att inte göra så i Egypten av en vattentekniker. Sen är ju grönsaker sköljda och porslin diskat med vatten så man får i sig skit ändå. :hihi

Säg inte att du valt solresor, deras hotell håller knappast den standard man får intrycket av. :huvet

Nope, det vart Detur.. De är ju kända för att vara ett b-resebolag så får väl se hur det blir. Enligt deras hemsida så ska hotellet vara 3-stjärnigt men hotellets eget säger 4stjärnor.

Handsprit innan man äter och efter hållit på med egyptiska pengar, borsta tänderna med flaskvatten - deras vattenrening och ledningsnät är inte som sveriges. :brynad
Vi klarade oss hela familjen med dessa små åtgärder, i övriga världen så borstar jag alltid tänderna med kranvatten för att få lite av bakteriekulturen i mig men fick rådet att inte göra så i Egypten av en vattentekniker. Sen är ju grönsaker sköljda och porslin diskat med vatten så man får i sig skit ändå. :hihi
Hehe jo flaskvatten är väl en standardåtgärd. Har en bekant som åkte till turkiet och vaknade mitt i natten och var törstig, så han drack vatten ur kranen:crash Han mådde inte speciellt bra dagen efter.. :hihi

har ni inte sett nyheterna?
vad som händer där.
Syftar du på det som händer just nu eller det som hänt tidigare?
Det som hände idag var svårt att förutspå förra veckan.. Dessutom har jag inte sett något om att det drabbat Sharm El sheik, länka gärna om du läst något om det.

Vi har inga planer på att vara i Kairo eller nära den Amerikanska ambassaden. Samt att vi inte åker än på 3,5månad.

dont shout,we are americans :rolleyes:
Syftar du på det som händer just nu eller det som hänt tidigare?
Det som hände idag var svårt att förutspå förra veckan.. Dessutom har jag inte sett något om att det drabbat Sharm El sheik, länka gärna om du läst något om det.

Vi har inga planer på att vara i Kairo eller nära den Amerikanska ambassaden. Samt att vi inte åker än på 3,5månad.

Nej inget extra visum. Bara fylla i en lapp på flygplatsen. Kostade nog inget. Hade inte koll på ekonomin. Jag vet inte vad som räknas som lämna Sharm. Min guide fick SMS info om priser från SaudiArabien så vi en bit iväg men bara några mil.

Enduro turen kommer du se reklam för. Tror det hette KTM egypt eller något. Var ganska sunkigt. Körde en trött KTM 450 -10. 4 timmar = 10 mil. Mest turistgrusvägar. Jag frågade efter sanddyner men det fanns bara någon så det blev en snabb vända över. Var bra att komma iväg från sandstranden. Kostade lite över tusenlappen. Kunde varit bättre.

Dock var jag ute på en halvdag i Jeep. Det är också en sån grej som kan vara sunkigt. Men jag och guiderna fann varandra (beduiner) och då blev det offroad på allvar. Körde fast i stenröse och upp för några backar jag knappt tordes köra i. Var riktigt kul men det kan lika väl vara cp tråkigt om dom har dålig dag. Är ingen öken som vi vill ha (sand). Mest grus.

Aha så du fixade inget extra "visum" även fast du var ut på utflykter? Ringde resebolaget idag och de hävdade att man behövde visumet om man tänkte lämna Sharm El Sheik..

Vad var du ut på för enduro-äventyr? Vad kostade det? Vore riktigt kul att dra ut på något sånt faktiskt.

Kanske för sent, men jag skulle nog passa mig för att resa i mellanöstern nu inklusive Egypten. En jag brukar prata med som ofta rest i dessa länderna säger att situationen inte är bra. Han var själv i Kairo bara för en månad. Han hade själv blivit rådd att inte åka med allmänna färdmedel i landet. Åker ni dit så var försiktiga. Ni är västerlänningar i deras ögon.

Kanske för sent, men jag skulle nog passa mig för att resa i mellanöstern nu inklusive Egypten. En jag brukar prata med som ofta rest i dessa länderna säger att situationen inte är bra. Han var själv i Kairo bara för en månad. Han hade själv blivit rådd att inte åka med allmänna färdmedel i landet. Åker ni dit så var försiktiga. Ni är västerlänningar i deras ögon.
Jo men det som hänt senaste dagarna så kanske det inte var det smartaste att beställa en resa dit..
Tyvärr har vi bokat utan avbokningsskydd. Får hoppas de har överseende om läget blir värre där nere, så borde man få avboka resan ändå..

Vad gäller egentligen vid sånna här oroligheter om man bokat resa men inte har tagit med avbokningsskyddet? Får man avboka resan eller är det bara sätta sig på planet även om det är krig där nere?

Tack för varningen och blir resan av så ska vi absolut vara försiktiga!

Last edited:
Jo men det som hänt senaste dagarna så kanske det inte var det smartaste att beställa en resa dit..
Tyvärr har vi bokat utan avbokningsskydd. Får hoppas de har överseende om läget blir värre där nere, så borde man få avboka resan ändå..

Vad gäller egentligen vid sånna här oroligheter om man bokat resa men inte har tagit med avbokningsskyddet? Får man avboka resan eller är det bara sätta sig på planet även om det är krig där nere?

Tack för varningen och blir resan av så ska vi absolut vara försiktiga!

Faktum är att jag talade med honom i förmiddags och han sa vänta bara tills i eftermiddag så kommer du att få se att det som hänt i helgen inte var något alls. Ser ut som han fick rätt.

Du får hålla dig uppdaterad vad som händer. Blir det riktigt oroligt så kommer man nog att avhålla folk från att resa till berörda länder. Jag är tyvärr inte insatt i vad som gäller vid olika scenarion när det gäller återbetalning av resor. Kolla med ditt eget kortbolag om du nu inte tecknade en extra försäkring vid bokningen. Känns det inte rätt att åka när resan närmar sig så skit i att åka. Det är inte värt att sätta sig i ett främmande land som står på gränsen till ett inbördeskrig om det vill sig illa. Ett land som har enorm betydelse för fortsatt utveckling i mellanöstern.

Läser du villkoren för resan så brukar man ha friskrivit sig från "force major" tror jag det heter, det vill säga, naturkatastrofer, krig osv.. med andra ord om man helt enkelt inte kan flyga dit för att flygplatsen är sönderbombad så är din resa förbrukad, men lättast är o kolla upp det med bolaget då det säkert kan skilja sig.

Edit: som personen ovan skrev, kolla med ditt kortbolag (visa mastercard osv) som du betalt resan med då de brukar ha rätt sjyssta försäkringar om du betalt resan med kort

Last edited:
Tips på Spanien: Gran Canaria, hela sydvästra ön har sol året om, inget regn och drygt 20°C om dagarna, varmt i havet. :)

Kikade på några resesajter och då verkade snittemperaturen ligga kring 15grader. Vore ju ganska värdelöst att betala 10-15k/person för att åka till något ställe där det knappt är pissljummet..

Faktum är att jag talade med honom i förmiddags och han sa vänta bara tills i eftermiddag så kommer du att få se att det som hänt i helgen inte var något alls. Ser ut som han fick rätt.

Du får hålla dig uppdaterad vad som händer. Blir det riktigt oroligt så kommer man nog att avhålla folk från att resa till berörda länder. Jag är tyvärr inte insatt i vad som gäller vid olika scenarion när det gäller återbetalning av resor. Kolla med ditt eget kortbolag om du nu inte tecknade en extra försäkring vid bokningen. Känns det inte rätt att åka när resan närmar sig så skit i att åka. Det är inte värt att sätta sig i ett främmande land som står på gränsen till ett inbördeskrig om det vill sig illa. Ett land som har enorm betydelse för fortsatt utveckling i mellanöstern.
Är han nere på plats just nu?

Jo det ska jag absolut göra..
Som tur var så betalade jag med mitt visa-kort. Så jag sitter och letar runt efter lite information om vad som gäller när man gjort det.. Fast förhoppningsvis lugnar sig allt och man kan komma iväg på resan.. Det är ju ändå ett tag kvar.

Är han nere på plats just nu?

Nej, han är inte på plats utan var där för en månad sedan. Men det var oroligt redan då sa han. Militären har släppt ut farliga människor i samband med den arabiska våren och dessa är fortfarande ute i det fira. Det var ett av skälen varför man skulle undvika allmänna transportmedel som turist. Att han visste att det skulle ta eld i brasan just idag och inte för några dagar sedan har att göra med att han känner till seder, bruk och helgdagar där nere.

Kikade på några resesajter och då verkade snittemperaturen ligga kring 15grader. Vore ju ganska värdelöst att betala 10-15k/person för att åka till något ställe där det knappt är pissljummet..
Nja medeltemp ja, men den verkliga är annan. Jag var där i somras, medeltemp sa +25°, tempen visade +30°, som mest +35° i solen, uppe i bergen +40°. Fast det blåste in från havet så det kändes mer som +25°. Jag var helnöjd med både ställe, luft- och havstemp, maten och sov toppen. :)
Jag betalade 19000 kr för två personer inkl halvpension under två veckor. Fast jag hittade förstås resan 9 dar innan avresa så priset var säkert lägre än annars. Det var bara ett tips från mig, alla är olika. :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back