Är han nere på plats just nu?
Jo det ska jag absolut göra..
Som tur var så betalade jag med mitt visa-kort. Så jag sitter och letar runt efter lite information om vad som gäller när man gjort det.. Fast förhoppningsvis lugnar sig allt och man kan komma iväg på resan.. Det är ju ändå ett tag kvar.
Villkor för avbeställningsskyddet: Skyddet gäller för avbeställning av resa som görs på grund av något av följande alternativ:
-Olycksfall, sjukdom eller dödsfall som du, en medresenär eller någon närstående råkar ut för.
-Olycksfall, sjukdom eller dödsfall som någon du ska besöka råkar ut för.
-Om din bostad skadas på ett allvarligt sätt.
Detta är Visa Handelsbankens villkor för avbeställningsskydd, oroligheter eller katastrof i ett land är konstigt nog inte ett villkor som gäller, kan kanske variera beroende på bank.
Vi hade bokat resa till Japan för 1,5 år sen när tsunamin drabbade landet, vi skulle resa dit 13 dar senare efter händelsen. Avbeställningsskyddet täckte inte det trots att UD efter några dar rekommenderade att man inte skulle resa dit.

Vi hade tur och fick tillbaka flygbiljettpengarna när China Air ställde in flyget, så istället för att förlora 28000 så förlorade vi bara 8000 på andra bokade saker som ej gick att avboka. Det var det faktiskt värt, hade inte varit kul i ett katastrofdrabbat land med fru och barn.