Resa till Egypten. visum?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Är på gång och ska boka en resa till Sharm el sheik. Resan kommer gå via Detur.
I bokningen så vill de helt plötsligt att man betalar 200kr/person extra för visum till Egypten.
När jag googlar runt lite så hittar jag lite olika svar på om det behövs eller inte. Vissa säger att det behövs om man är där mer än 2veckor, medans andra påstår att alla i norden har det automatiskt och att vi bara får en liten lapp i passet när vi går igenom passkontrollen..

Så vad är det egentligen som gäller? Behöver man betala 200kr/person extra för visumet eller är det bara ett fult sätt att tjäna mer pengar?

Vi ska förmodligen oxå åka dit, men blir bara en vecka. Har dock inte kommit så långt att vi bokat något än. Intressant att veta hur det ligger till. :) Har iaf aldrig hört att man behövt ha visum, känner många som åkt dit. :)

När ska du dit?

Du behöver visum till Egypten. Så var det i alla fall för några å sedan när jag var dit.

Varför vill du till Egypten annars? Sjukt skabbigt ställe.

Du behöver visum till Egypten. Så var det i alla fall för några å sedan när jag var dit.

Varför vill du till Egypten annars? Sjukt skabbigt ställe.

Utveckla ditt svar, på vilket sätt är det skabbigt??

Utveckla ditt svar, på vilket sätt är det skabbigt??

Jag har bara varit i Hurghada, så jag kan bara svara för den staden. (har kompisar som varit i Sharm dock, de hade rätt liknande erfarenheter.)

Hela stan var full av halvfärdiga husbyggen som dom struntat i att göra klart. Det gick magra, skabbiga djur överallt.
Överlag var stället väldigt smutsigt.
Lokalbefolkningen var otroligt otrevlig och förnedrande, men så var vi ett resesällskap på bara kvinnor också.

En kväll när vi gick tillbaka till vårt hotell passerade vi baksidan av en av de finare restaurangerna. Där höll de anställda på att slakta en get. Blev tvungna att kliva över rännilen av blod som rann på trottoaren.

Men snorklingen är fin i alla fall.

Okej, tack för ditt svar.

Är väldigt delad mening om Egypten. Jag vill jätte gärna dit men man blir tveksam ändå. Vet inte om du varit i Asien, men Thailand är inte mycket bättre när det kommer till djuren.

Det jag vill veta är om man kan röra sig där fritt, vad jag hört så kan man inte lämna hotellområdet utan "skydd". Det tycker jag är jävligt tråkigt. Vi ska som sagt dit bara en vecka och jag är mest ute efter att sola. Men hade gärna velat rida kamel, snorkla, se lite trekantiga stenbumlingar samt åka på delfinsafari och åka fyrhjuling i öknen. :)

Jag har bara varit i Hurghada, så jag kan bara svara för den staden. (har kompisar som varit i Sharm dock, de hade rätt liknande erfarenheter.)

Hela stan var full av halvfärdiga husbyggen som dom struntat i att göra klart. Det gick magra, skabbiga djur överallt.
Överlag var stället väldigt smutsigt.
Lokalbefolkningen var otroligt otrevlig och förnedrande, men så var vi ett resesällskap på bara kvinnor också.

En kväll när vi gick tillbaka till vårt hotell passerade vi baksidan av en av de finare restaurangerna. Där höll de anställda på att slakta en get. Blev tvungna att kliva över rännilen av blod som rann på trottoaren.

Men snorklingen är fin i alla fall.

Vi ska förmodligen oxå åka dit, men blir bara en vecka. Har dock inte kommit så långt att vi bokat något än. Intressant att veta hur det ligger till. :) Har iaf aldrig hört att man behövt ha visum, känner många som åkt dit. :)

När ska du dit?
Jo vi bokade också en vecka. Det blev 29e december->5e januari.
Jo länken hittade jag också och enligt den behöver vi inte fixa visum :banana

Jo jag har varit i Tunisien tidigare och jag kan tänka mig att de är lika "trevliga" i Egypten som i Tunisien. Det kommer vara jag och en tjejkompis som åker så för min del kommer det nog vara ganska lugnt, hon är dessutom inte blond så det ska förhoppningsvis gå bra :)
Nu var det dock så att både jag och kompisen var lediga under mellandagarna och då passade vi på att åka någonstans.
Det stället som var närmst/billigast råkade vara Egypten så då fick det bli det.. Spanien fanns ju också men där verkar det som att man får vara glad om man får över 15grader..

Okej, tack för ditt svar.

Är väldigt delad mening om Egypten. Jag vill jätte gärna dit men man blir tveksam ändå. Vet inte om du varit i Asien, men Thailand är inte mycket bättre när det kommer till djuren.

Det jag vill veta är om man kan röra sig där fritt, vad jag hört så kan man inte lämna hotellområdet utan "skydd". Det tycker jag är jävligt tråkigt. Vi ska som sagt dit bara en vecka och jag är mest ute efter att sola. Men hade gärna velat rida kamel, snorkla, se lite trekantiga stenbumlingar samt åka på delfinsafari och åka fyrhjuling i öknen. :)

Jag var till Thailand i Januari och det är som natt och dag. I Thailand fanns lite katter och hundar som traskade fritt.
I Egypten var det kossor och getter. :P

Visst kan du lämna hotellområdet, men jag skulle personligen fortfarande röra mig i turiststråken. Där är det någorlunda fräsht i alla fall.
Mina tjejkompisar som var i Sharm var rätt mycket utanför hotellområdet och de kom alla hem helskinnade och ickevåldtagna.
Ensam skulle jag som kvinna inte gå så mycket dock.

Men har man inte så stora krav på renlighet och och inte åker dit med inställningen att det skall vara paradiset på jorden så kan det vara helt okej.
Varmt är det i alla fall, med väldigt få regndagar. :)

Jag är inget fan av landet.

Smutsigt med vägarbeten överallt. Deras lagningar är tillfälliga och tar inte hänsyn till det estetiska. Fina trottoarer i tegel tar man och lagar men vanlig cement utan efterbehandling när nåt rör gått läck.
Bygger någon lyxhus slänger man brötet 1m utanför tomtgränsen och sen får det ligga där.
Är något trasigt är det fixar imorgon, för att inte vara fixat när du åker.

Det är billigt att gå ut och äta. Vatten är rätt billigt. Men annars är allt dyrt även om man prutar ner det till 1/3 av utgångspriset. Eller ja, taxi är också billigt. En påse chips på supermarket kostar typ 40kr av någon inhemskt märke.

Sen är deras pengar dom största smittbärarna som finns i hela världen känns det som, handsprit/skyddshandsskar är obligatoriskt om man inte njuter av att ha diarré.

Jag var där nere i våras. Av tvång typ. Jag röstade för andra resmål. Spenderade större delen av tiden inne på hotellet. Funkar bra om man vill sola/läsa/dricka kaffe. Var på några utflykter. Jeep/enduro/dykning. Trevliga guider och rimliga priser. Skitit så i i helvete i öknen och alltid någon som ska kränga på dig vatten. Men vill du inte ha så tvingar dom dig inte. Stan höll vi oss borta från. Såg inte så roligt ut när man åkte förbi.

I alla utflykter ingår resa från hotellet. Och visum var bara en stämpel i passet när vi landa.

Snackade lite skit med några anställda på hotellet. Dom var trevliga. Välutbildade (universitet, ryska, engelska) som var nere för att tjäna pengar. Inget fel på dom.

Vi är ofta mer lika än vad man tror.

Jag var där nere i våras. Av tvång typ. Jag röstade för andra resmål. Spenderade större delen av tiden inne på hotellet. Funkar bra om man vill sola/läsa/dricka kaffe. Var på några utflykter. Jeep/enduro/dykning. Trevliga guider och rimliga priser. Skitit så i i helvete i öknen och alltid någon som ska kränga på dig vatten. Men vill du inte ha så tvingar dom dig inte. Stan höll vi oss borta från. Såg inte så roligt ut när man åkte förbi.

I alla utflykter ingår resa från hotellet. Och visum var bara en stämpel i passet när vi landa.

Snackade lite skit med några anställda på hotellet. Dom var trevliga. Välutbildade (universitet, ryska, engelska) som var nere för att tjäna pengar. Inget fel på dom.

Vi är ofta mer lika än vad man tror.

Aha så du fixade inget extra "visum" även fast du var ut på utflykter? Ringde resebolaget idag och de hävdade att man behövde visumet om man tänkte lämna Sharm El Sheik..

Vad var du ut på för enduro-äventyr? Vad kostade det? Vore riktigt kul att dra ut på något sånt faktiskt.

Åker man till egypten så ser man till att hamna på en stor fin resort så man slipper gå ut o träffa lokalbefolkningen samt slippa se landet, är riktigt räligt där faktiskt. Inget land som iaf jag vill åka runt och upptäcka i. smutsigt, gapigt och otrevligt folk.

Har dock varit där 3 gånger för sol och bad för solsäkert är det ju och ganska biligt, första gången på ett mindre hotell, men de andra på stora resorter och där är inga problem, bara flygplatsen som är kaos som man måste ta sig igenom, sen ägs i regel de stora resorterna av ryssar eller liknande, o ja du behöver visum, i regel fyller man i en lapp på planet som tullen gapar o skriker om när du är framme på flygplatsen

Åker man till egypten så ser man till att hamna på en stor fin resort så man slipper gå ut o träffa lokalbefolkningen samt slippa se landet, är riktigt räligt där faktiskt. Inget land som iaf jag vill åka runt och upptäcka i. smutsigt, gapigt och otrevligt folk.

Har dock varit där 3 gånger för sol och bad för solsäkert är det ju och ganska biligt, första gången på ett mindre hotell, men de andra på stora resorter och där är inga problem, bara flygplatsen som är kaos som man måste ta sig igenom, sen ägs i regel de stora resorterna av ryssar eller liknande, o ja du behöver visum, i regel fyller man i en lapp på planet som tullen gapar o skriker om när du är framme på flygplatsen
Hur säker är du egentligen på det där med visumet?

Verkar råda delade meningar om det här samt att kundtjänsten menade att man endast behövde fixa visumet ifall man planerat att lämna Sharm el sheik under vistelsen, eller om man stannar mer än 14dagar.

Som kvinna så förstår jag faktiskt inte varför man vill åka till Egypten... hade aldrig satt min fot där om jag hade varit kvinna. Men som någon sa, ska du vara på hotellet, poolen, sola... osv så är det väl bra när man är utanför. Men kommer du i kontakt med lokalbefolkningen så är det fan dåligt.

Hur säker är du egentligen på det där med visumet?
Verkar råda delade meningar om det här samt att kundtjänsten menade att man endast behövde fixa visumet ifall man planerat att lämna Sharm el sheik under vistelsen, eller om man stannar mer än 14dagar.

Vi var i Sharm el sheik för 2 år sen och då fick vi fylla i små visumlappar på flyget, med passnummer, namn och en massa uppgifter som sen samlades ihop innan man släpptes fram till passkontrollen. Om man inte fyllt i lappen så blev man inte framsläppt till passkontrollen, så enkelt var det.
På vårt hotell var det jättebra, mat och snorkling var ok men ute på stan så drog försäljare i våra barn för att få oss att stanna vid butiker och stånd så det blev lite jobbigt.
Men de största svinen var nyrika ryssar som trodde dom ägde allt och alla, de trampade på koraller i korallreven för att de orkade inte simma, slängde kött i havet från restaurangen för att hajar skulle närma sig land fastän personal och annat folk sa åt dom att lägga av. Riktiga jävla idioter hela bunten - men 2 ryssar blev ju också attackerade av hajar så karma existerar trots allt!

Vi var i Sharm el sheik för 2 år sen och då fick vi fylla i små visumlappar på flyget, med passnummer, namn och en massa uppgifter som sen samlades ihop innan man släpptes fram till passkontrollen. Om man inte fyllt i lappen så blev man inte framsläppt till passkontrollen, så enkelt var det.
På vårt hotell var det jättebra, mat och snorkling var ok men ute på stan så drog försäljare i våra barn för att få oss att stanna vid butiker och stånd så det blev lite jobbigt.
Men de största svinen var nyrika ryssar som trodde dom ägde allt och alla, de trampade på koraller i korallreven för att de orkade inte simma, slängde kött i havet från restaurangen för att hajar skulle närma sig land fastän personal och annat folk sa åt dom att lägga av. Riktiga jävla idioter hela bunten - men 2 ryssar blev ju också attackerade av hajar så karma existerar trots allt!

Hum okej. Var det något ni fick betala extra för eller var det något som alla fick? Verkar ju riktigt konstigt att resebolaget säger att man inte behöver det om man verkligen behöver det..

Jo det där med försäljare så var det exakt likadant i Tunisien för några år sedan när jag och tjejen var dit. Så jag väntar mig väl att det ska vara minst lika drygt i Egypten. Tyvärr finns det inte så mycket att välja på om man vill till solen kring nyår men ändå inte vill betala 10-20k/person

Just de ja... ryssarna... sjuuuuuuuukt dryga, som sagt vi fyllde i lapparna på flyget sen var det klart o vi var ute på nån sån här quad-utflykt osv o behövde inga separata visum för det trots att det var utanför stadsgränsen, egypten är kanon om man är på hotellområdet, gärna all inclusive, men fyfan för o vara ute o röra sig, spec om man är kvinna, enligt min fru iaf, dom glor, drar o vill byta mot kameler osv (skämt jag vet men ändå otrevligt)

Att jämföra med usa där vi är nu (jag o frugan) vi har varit i new york, san fransisco, sovit på 3 ställen längs västkusten och nu är vi i LA, och vi har inte blivit annat än trevligt bemötta, allt väl i ordning och städat, sätter lite perspektiv på de solresor man gjort till egypten tidigare, vi kommer endast åka tillbaka igen om vi kommer till nåt all inclusive-hotell modell stort som man slipper lämna

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...