Resa 320 mil! (Tänka på?)

Som Bollox skrev så är hållbarheten inga problem, problemet är att du ska orka. Du åker ju för att det ska vara kul inte för att få ett helvete.

Som jag skrev tidigare, tänker du köra ner på motorvägen med ett stopp i Tyskland kommer du aldrig orka, du har helt enkelt fel hoj. Den är för långsam och vibrerar för mycket. 100-150 mila etapper på autobahn är ganska jobbiga vilken hoj du än kör, det är inte som att köra bil. Tar du det bara lugnt, kör lite mindre vägar och tar några fler övernattningar på vägen så kommer du få en kanon trevlig resa, dessutom är en din Kawa en perfekt hoj att ha nere i Kroatien ock köra på små bergsvägar och grusvägar.

Jag ska själv på en 120 mila tripp nästa vecka, det blir den första lite längre turen på min ZX12R, längtar!

Du lär bli nöjd med din 120 mils tur. Var själv nere med flickvännen i kroatioen förra året och jag hade inte mycket att klaga på.

Åkte från zell am see till rostock i ett svep. Visst det var ganska långt men det gick bra på 12:an. Det hade jag aldrig gjort på en encylindrig offroadare.

JT skrev:
Jag rekomenderar hårda väskor så slipper man tankväskor och packrullar som bara är ivägen när man kör.

Jag körde med hårda väskor tidigare men bytte (delvis som en chansning bl a priset och dels för att få ned vikten) inför nuvarande hojen samt byggde en enklare båge att fästa i och för ökad stabilitet. Detta fungerade lika bra som med hårda väskor. Sparade ca 8 kg, men hårda väskor är såklart bättre för låsning av grejerna och ibland lite enklare att packa, men ibland även sämre. Vattentätheten är också ett plus för de hårda, men jag körde med packrullar inuti mina mjuka.

Jag upplevde ingen mer nackdel nu än med hårda samt med packrullar på kutsen i båda fallen. Det beror helt på hur man sätter fast grejerna, hur tungt det är och hur vinden tar tag i packningen. Har man en packrulle med lite styvare tyg/plast och rullar ihop ordentligt så funkar det kanon - inget fladder.

Självklart får man sämre sportiga köregenskaper med packning- mer eller mindre dåliga ju tyngre eller stora packningarna är.

Nu är jag tillbaka efter en tur på 130 mil, ZX12R är en underbar hoj på långturer. Problemet är bara att man blir totalt fartblind på motorvägen.
Jag körde med min urfula Giviväska och en packrulle från Biltema.

Bifogat

• zx12touring.JPG
    zx12touring.JPG
    54.3 KB · Visningar: 55
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back